Clujeanul care revoluţionează internetul în Silicon Valley, despre „pericolul” Facebook: „Dacă nu ai conturi pe 10 reţele de socializare pari dinozaur”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Radu Rusu, fondatorul Fyusion Inc. FOTO: arhivă personală
Radu Rusu, fondatorul Fyusion Inc. FOTO: arhivă personală

Radu Rusu, clujeanul care a dat lovitura în Silicon Valley prin realizarea unei aplicaţii care a devenit viral în SUA şi Japonia, crede că „frica” de faptul că reţelele de socializare îi izolează pe oameni de lumea reală este nefondată. El susţine că în San Francisco cine nu are două telefoane şi conturi pe zece reţele de socializare simultan este considerat dinozaur şi cu toate acestea barurile, restaurantele şi parcurile sunt pline tot timpul.

Radu Rusu trăieşte de ani buni în Silicon Valley, partea sudică a zonei oraşului San Francisco. El a lansat anul trecut o reţea de socializare – Fyuse- care a depăşit în timp record toate celelalte reţele din categoria foto/video, mai puţin Instagram şi Snapchat. „Adevărul” a vrut să afle cum se vede dezbaterea despre reţelele de socializare în locul unde acestea sunt „la ele acasă”, în Silicon Valley. „Oată cu proliferarea reţelelor sociale se spune că oamenii sunt din ce în ce mai însinguraţi şi trăiesc din ce în ce mai puţin în lumea reală, ce părere ai despre asta?” „Eu cred că frica de nou, de schimbare este ceva nativ la noi, ca specie. Aceleaşi lucruri s-au spus despre orice dezvoltări tehnologice inclusiv televizorul sau Calculatorul sau Internetul la început. Bineînţeles că există extreme şi probleme, dar nu ştiu de ce e mai puţin real să comunici cu cineva prin text digital decât telegrama pe hârtie decat voce la telefon, cât timp mesajul respectiv ajunge şi tu simţi aceleaşi sentimente. Reţelele de socializare sunt doar un mediu de transmisie. Ce e real e sentimentul pe care-l trăieşti. Reţelele de socializare fac un anumit mod de comunicare mult mai eficient. Acest lucru nu este subiect de debzatere”, spune Radu. 

Eu cred că frica de nou, de schimbare este ceva nativ la noi, ca specie. Aceleaşi lucruri s-au spus despre orice dezvoltări tehnologice inclusiv televizorul sau Calculatorul sau Internetul la început.

Radu Rusu, CEO Fyuse Inc



Dacă nu am avea reţele sociale, ne-am întâlni mai des cu oamenii?

„Problema apare când anumite sentimente nu pot fi trăite decât în lumea reala, iar din cauza timpului petrecut doar în reţele de socializare, ele sunt estompate, respectiv când alte tipuri de comunicări nu se mai întâmplă. Întrebarea este, dacă nu am avea reţele sociale, cum ne-am petrece timpul pe care vrem sa ni-l dedicam pentru relaţiile sociale? 

x) Ne-am întalni cu prietenii mai des? Discutabil - dar la un moment dat apare ideea de efort personal de deplasare şi ne-am spune “nu în seara asta”. 

x) Am ieşi în oraş mai mult împreună? Nu cred - până la urmă e vorba de un anumit nivel economic necesar să poţi să mănânci majoritatea cinelor în oraş, nu toţi şi-l pot permite neapărat. 

x) Ne-am suna sau ne-am scrie telegrame mai mult? Nu, pentru ca o convorbire telefonică este o activitate foarte focusată, şi nu prea poţi sa ţii pe cineva la telefon pentru ore întregi în timp ce tu faci altceva. Majoritatea convorbirilor telefonice se fac în eşantioane concentrate de timp în care comunici un anumit mesaj, după care închizi şi iţi continui activitatea. Probabil ca ni l-am petrece făcând altceva”, susţine Radu. 

Reţelele de socializare sunt doar un mediu de transmisie. Întrebarea este, dacă nu am avea reţele de socializare, cum ne-am petrece timpul pe care vrem sa ni-l dedicăm pentru relaţii sociale? Probabil ca ni l-am petrece facând altceva”.

Radu Rusu, CEO Fyusion Inc 



Dacă nu ai conturi pe zece reţele pari dinozaur

„În San Francisco, unde daca nu ai două telefoane şi conturi pe zece reţele de socializare simultan pari dinozaur (deci lumea petrece o cantitate enormă de timp pe reţele sociale), şi cu toate acestea în fiecare zi a săptămânii, baruri, restaurante etc sunt aproape tot timpul pline. Oameni merg în vizită la alţi oameni în mod regulat, parcurile în weekend sunt pline şi aşa mai departe. E corect să spunem ca lumea aici trăieşte destul de mult timp şi în viata digitală dar şi în viaţa reală”, concluzionează Radu Rusu.

image

Clujeanul care vrea să revoluţioneze internetul 

Aplicaţia lansată de Radu Rusu a devenit viral în SUA şi Japonia, depăşind toate celelalte reţele sociale în categoria foto/video, mai puţin Instagram şi Snapchat, care însă valorează zeci de miliarde de dolari. Fyuse a apărut în decembrie 2014, având în spate o investiţie de 3,5 milioane de dolari, printre finanţatori numărându-se şi Andreas „Andy” Bechtolsheim, omul de afaceri care a semnat primul cec important pentru Google. „Investitorii noştri văd în noi următorul Facebook/Google pentru că avem capacitatea de a revoluţiona internetul, de a-l face mai interactiv, mai «tridimensional», mai bogat în emoţiile pe care o reprezentare vizuală le transmite”, spune Radu Rusu (33 de ani), CEO şi cofondator al companiei Fyusion Inc. 

 Creatorii noii reţele sociale vor să revoluţioneze Internetul, adaptându-l la noile tehnologii şi transformându-l într-un mediu care permite interactivitatea. Primul pas a fost aplicaţia creată pentru telefoane mobile şi tablete, care îţi permite să realizezi fotografii pe care să le poţi mişca pentru a vedea ce este în jurul subiectului. Atunci când faci poza trebuie să te mişti în jurul obiectului, iar un soft special recreează imaginea, dându-ţi posibilitatea să vezi peisajul din mai multe unghiuri.

Internetul 3.0
 

„Noi credem că internetul este „suboptimal”, în acest moment, din mai multe puncte de vedere. Avem o sumedenie de tehnologii, create oarecum ad-hoc de mulţi ani, care încă nu sunt folosite la capacitatea lor maximă. Spre exemplu, avem „calculatoare” cu ecrane touch sensitive şi senzori giroscopici (smartphones), dar folosim formate digitale gen poze 2D sau filme care s-au creat cu mai mult de 50 de ani în urmă, care nu folosesc în niciun fel tehnologiile menţionate. O altă problemă este faptul ca nici imaginile şi nici filmele pe care le avem în momentul de faţă nu sunt „interactive”. Utilizatorul nu are nicio putere de a controla ce vede pe ecran. Spre exemplu, dacă îmi place o poză, şi aş vrea să văd mai mult din scena respectivă, să mă mişc în jurul unui obiect sau să văd ce era în spatele fotografului în momentul în care poza a fost făcută, nu pot face asta. Acest lucru este supărător pe un telefon mobil, dar nu critic, însa este complet inadecvat pentru dispozitivele de generaţia a patra, care acum de-abia apar: wearables (Samsung Gear VR, Google Glass, Magic Leap, etc.), unde deja ne aşteptăm că, dacă ne mişcăm fizic în spaţiu cu corpul sau ne mişcăm capul purtând aceste dispozitive, scena la care ne uităm să „reacţioneze” şi să putem controla mişcarea camerei în poză”, a susţinut Radu Rusu, CEO Fyusion Inc. 

Drumul de la Alba Iulia în SUA, via Stanford

Radu Rusu (33 de ani), originar din Alba Iulia, a fondat, în 2013, Fyusion Inc. Şi, de atunci, este CEO-ul companiei din Silicon Valley, care lucrează la reinventarea conceptului de imagine tridimensională în cazul aplicaţiilor pentru consumatori. Din 2012 este preşedintele ONG-ului „Open Perception” care are ca scop realizarea de softuri gratuite pentru procesarea imaginilor 2D şi 3D. Din 2009 pâna în 2012, a fost cercetător la Willow Garage, un laborator unde se creează programe open source pentru aplicaţii robotice. În perioada 2010 - 2012, a predat la Universitatea Stanford în calitate de cadru didactic invitat. Cu doi ani în urmă, a fost cercetător la Stanford Research Institute (SRI) International. În 2009, a absolvit cu Summa cum Laude Universitatea Tehnică din München. În 2004, a absolvit Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Facultatea de Automatică şi Calculatoare, Specializarea - Automatică şi Informatică Industrială. Este căsătorit şi are o fetiţă. Trăieşte în San Francisco alături de nevastă, restul familiei fiind în România.



Citeşte şi

Efectul periculos al Facebook-ului asupra inteligenţei umane: cum este „prostit poporul cu calculatorul” - explicaţii ştiinţifice

Steve Jobs de România. Cum a reuşit un student chiulangiu din Cluj să facă în Silicon Valley internetul viitorului, cu o aplicaţie-viral de 3,5 milioane de dolari

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite