Vatmanul de tramvai vs. şoferul cu BMW: cine a avut dreptate, din punct de vedere legal şi moral VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoferul autoturismului a primit amendă FOTO: Captură video
Şoferul autoturismului a primit amendă FOTO: Captură video

Celebrul incident „Tramvai vs BMW” devenit viral pe internet s-a încheiat cu o amendă dată şoferului care a circulat pe linia dedicată tramvaielor, urmând ca STB să stabilească ce sanţiuni va primi vatmanul. Societatea civilă nu vorbeşte neapărat despre sancţiuni cât dezbate lipsa de civilizaţie din traficul bucureştean

Şoferul autovehiculului BMW „împins” de tramvaiul liniei 32 în calea căruia maşina stătea a fost amendat pentru că nu a eliberat calea pentru tramvai. Aşa au anunţat reprezentanţii Brigăzii Rutiere din Capitală. În acelaşi timp, vatmanul se află în anchetă. „Conducătorul unui autovehicul nu a respectat obligaţia de a lăsa liberă calea tramvaiului, la apropierea acestuia şi nici nu s-a prezentat la unitatea de poliţie competentă în termen de cel mult 24 de ore”, au transmis autorităţile. Poliţia a menţionat şi că şoferul a fost sancţionat cu o amendă de 2.230 de lei şi reţinerea permisului pentru o perioadă de 30 de zile.

De cealaltă parte, directorul Societăţii de Transport Bucureşti (STB), Andrei Creci a criticat gestul vatmanului, catalogându-l drept disproporţionat, şi a avertizat că acesta riscă chiar desfacerea contractului de muncă. „Vatmanul nostru a reacţionat disproporţionat faţă de o încălcare a regulilor de circulaţie din partea conducătorului autoturismului. Va fi, bănuiesc, sancţionat. Se poate ajunge până la desfacerea contractului de muncă. Vatmanii n-au de ce să se grăbească, pentru că au un traseu prestabilit, au nişte timpi pe care trebuie să-i respecte. Nu trebuie să ajungă nici mai târziu, dar nici mai devreme. Este de nescuzat o astfel de atitudine”, a declarat acesta presei.

Totuşi, sindicaliştii din STB susţin că vatmanul nu ar trebui sancţionat, notând faptul că şoferii de pe mijloacele de transport în comun sunt supuşi zilnic unor astfel de agresiuni în traficul bucureştean. „Astfel de incidente se întâmplă foarte frecvent, şi nu doar cu tramvaiele, ci şi la autobuze sau unde avem benzile dedicate exclusiv transportului comun. Şi exact aceste persoane sunt cele care devin agresive. Am avut personal bătut, sau chiar înjunghiat. Rolul acestor benzi speciale este şi de a ne proteja de acest tip de şoferi”, a declarat Tudor Florian Ivan, liderul sindicatul Transpublic din STB.

Vatmanul haiduc ia legea în mâna lui

Acest incident, venit în contextul mai multor cazuri care arătă o constantă lipsă de respect pentru regulile de trafic, a stârnit o intensă dezbatere cu privire la posibilitatea unui „vatman haiduc”, pus să facă dreptate în jungla traficului bucureştean. „Toţi încep să urle cu legea, cum vatmanul nu poate lua legea în mîna lui - doar că până atunci nu interesează pe nimeni legea. Proprietarul de maşină e regele oraşului care poate să facă orice, să blocheze calea tramvaiului (sau trotuare sau orice) fără să fie vreodată sancţionat. Blocarea tramvaiului se întâmplă de un milion de ori în oraş fără ca poliţia să dea vreodată o amendă, o maşină blochează zeci de oameni pentru că, nu-i aşa, dacă ai maşină meriţi, dacă nu, nu, şi poliţia închide ochii. Călătorii cu transportul public (sau pietonii) sînt cetăţeni de rangul doi faţă de proprietarii de maşină, deci nu există lege. Desigur, vatmanul nu e un erou al oamenilor mici, dar până la civilizaţie te mulţumeşti cu ce ai”, este de părere Ciprian Şiulea.

Pe de altă parte, Gelu Duminică, profesor de sociologie la Universitatea Bucureşti, este de părere că vatmanul tramvaiului a arătat aceeaşi nesimţire faţă de regulile şi valorile societăţii. „Vedem acum cum genul acesta de haiducism este aplaudat, la fel cum Becali era glorificat că i-a băgat în portbagaj pe cei doi hoţi. Să fie clar, vatmanul a acţionat la fel de nesimţit ca şi şoferul BMW-ului .Regulile nu înseamnă să-ţi faci dreptate singur. Fiecare dintre noi, chiar şi infractorii, avem drepturi. Nu putem acţiona cu pumnul, epoca duelurilor în parcuri a trecut. Dacă ne dorim un stat moden, trebuie să-l respectăm şi asta presupune chiar apelarea la regulile şi instituţiile sale. Nu poţi cere respectarea regulilor prin chiar încălcarea acestor norme”, este de părere acesta.

Întrebaţi-vă prietenii, familia dacă au încălcat vreodată vreo regulă de circulaţie. Dacă sunteţi de acord cu ce a făcut vatmanul, atunci soluţia pe care o susţineţi este o bătaie generală Gelu Duminică sociolog

Regulile salvează vieţi

Fostul campion de raliuri, Titu Aur, este de părere că de la micile încălcări ale regulilor de trafic ajung să se producă marile tragedii. „Şoferul BMW-ului a încălcat toate tipurile de reguli în acest caz, reguli de circulaţie, de conducere defensivă, dar şi cele de bun simţ. Dar nici vatmanul nu are dreptul să-şi facă dreptate singur, altfel străzile ajung un loc unde cel cu maşina mai mare şi mai puternică îşi impune dreptatea. Şoferii care forţează aceste reguli de trafic, dar şi de bun simţ, câştigă ceva? Câteva minute zilnic, dacă şi alea. La viteze mult mai mari, încălcarea regulilor se termină însă, mai devreme sau mai târziu, în adevărate tragedii”, a declarat acesta.

„Dă-te la o parte! Ce cauţi pe linie?”

Un tramvai al liniei 32 din Capitală a lovit vineri un BMW oprit la semafor pe linia acestuia, în momentul în care autoturismul nu a plecat la culoarea verde a semaforului. În imaginile devenite virale se vede cum vatmanul porneşte tramvaiul şi atinge uşor autoturismul. Şoferul vrea să coboare, dar se răzgândeşte atunci când tramvaiul nu opreşte. Trage maşina de pe linie, coboară şi loveşte cu pumnul în tramvai cerându-i vatmanului să coboare. „Dă-te la o parte! Ce cauţi pe linie?”, se aude cum spune vatmanul, în timp ce vociferările şoferului BMW-ului continuă. Vatmanul îi spune „Bă, fraiere, te duci la puşcărie!”, dar şoferul BMW-ului insistă: „Bă, eşti nebun!”, însă vatmanul nu-şi pierde speranţa: „Tu eşti nebun!”. „De ce ai dat în mine?”, întreabă urlând şoferul. „O să afli la poliţie de ce”, îi răspunde vatmanul.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite