Gara Bistriţa, construită pentru sprijinirea mineritului de la Rodna. La aproape 130 de ani de la inaugurare îşi schimbă faţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu 8,5 milioane de euro îşi schimbă faţa Gara Bistriţa, dată în folosinţă în 1886 şi ignorată decenii întregi. Gara Bistriţa a venit să sprijine dezvoltarea exploatării zăcămintelor de fier de la Rodna.

Gara Bistriţa a fost inaugurată în 1886, acelaşi an în care a fost pusă în funcţiune calea ferată care leagă judeţul Cluj de Bistriţa-Năsăud. Aceasta avea drept scop dezvoltarea exploatării zăcămintelor de fier de la Rodna. Pentru ca această gară să fie ridicată a fost nevoie de permisiunea guvernului ungar.

Primul administrator al acestei gări a fost compania feroviară locală Naszódvidéker, mai apoi fiind „naţionalizată” şi trecută în compania feroviară ungară de stat MAV.

Precum marea majoritate a gărilor din ţară şi aceasta este inspirată din stilul lui Elie Radu, cel care a realizat mare parte din infrastructura modernă a ţării. Acesta se remarca prin echilibrul cu care îmbina elemente şi proporţii specific arhitecturii româneşti, precum arcade, foişoare, alternanţă cărămidă-tencuială, cu elementele aparţinând arhitecturii contemporane lui. Un alt element definitoriu era „umanitatea” pe care încerca să o ofere gărilor, încercând să transforme acel spaţiu într-unul plăcut pentru călători.

image

Aşa arăta Gara Bistriţa înainte de renovare


Elie Radu ţinea cont şi de amplasamentul diferitelor gări pe care le proiecta, un bun exemplu în acest sens fiind gările Măgura Ilvei şi Poiana Ilvei, care se remarcă prin elemente specifice arhitecturii montane, adaptate zonei. „Caracterul domestic” al clădirilor le face mai primitoare şi mai agreabile pentru călători.

Preţ de 100 de ani, clădirea care adăposteşte Gara Bistriţa nu a avut parte de renovări majore, ultimele modificări fiind făcure în anul 1996, chiar când şi-a sărbătorit centenarul. S-au modificat atunci casele de bilete sau sala de aşteptare, la recepţia lucrărilor fiind prezent şi Traian Băsescu, pe atunci ministru al Transporturilor.

În 2007 mai multe garnituri de pe ruta Cluj-Napoca-Bistriţa au fost dotate cu automotoare aduse din Franţa şi Luxemburg, iar vagoanele degradate au fost schimbate.

Cu ajutorul fondurilor europene, Gara Bistriţa a început să îşi schimbe faţa de câţiva ani. Cu 8,5 milioane de euro s-a refăcut total una dintre clădiri, peronul, iar şinele de tren şi zonele de relaxare din vecinătatea peronului au fost modernizate şi ele.

De asemenea, s-a amenajat un pasaj de cale ferată între peroane, perdea de aer cald la intrarea în clădire sau geamuri antiefracţie la casele de bilete. Toaletele au fost şi ele refăcute, şi dotate cu aparatură de ultimă generaţie. Odată ce se va finaliza, accesul în zona peroanelor se va face doar pe baza legitimaţiilor de călătorie sau a abonamentelor.

Lucrările au început în anul 2012 şi ar fi trebuit finalizate anul trecut, însă acest lucru nu s-a întâmplat, lucrarea nefiind recepţionată nici la această dată.



Vă mai recomandăm:

Gara - ambarcaţiune din Tulcea

FOTO Cea mai frumoasă gară din Constanţa - Gara Regală Maritimă




 

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite