Regulament pentru comerţul ambulant din Cetatea Alba Iulia: trăsuri de epocă, tonete mobile şi corturi temporare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăria Alba Iulia reglementează printr-un proiect de hotărâre ce va fi supus aprobării Consiliului local comerţul ambulat din incinta Cetăţii. Prin acest proiect se doreşte creşterea atractivităţii zonei istorice din oraş. Totul este reglementat prin conceptul de “retroturism” în amplasamente specifice, în care se vor comercializa produse alimentare, artizanale, de artă sau flori.

Administraţia locală propune comerţul în tonete mobile gen bicicletă şi corturi amplasate de Primărie, cu ocazia evenimentelor ce au loc în Cetate. Va exista un regulament de funcţionare al spaţiilor comerciale în interiorul Cetăţii şi o hartă a locaţiilor prin care se va creşte atractivitatea zonei pentru turişti şi locuitori, urmărind un concept de retroturism, ce va păstra caracterul arhitecturii existente. Este vorba despre spaţii comerciale sezoniere care vor avea forma unor trăsuri (poştalioane), având fiecare capacităţi specifice genului de activitate practicat.

“Comerţul stradal presupune activitatea de comercializare cu amănuntul a produselor alimentare şi nealimentare, realizată în vehicule special amenajate, fixe şi mobile, cu standuri cu caracter provizoriu pe perioada de desfăşurare a evenimentelor şi activitatea de alimentaţie publică realizate pe terase sezoniere amplasate pe domeniul public, pe o perioadă de timp determinată”, se susţine în propunerea de regulament ce va fi discutată în Consiliul local marţi, 26 martie 2013.

postalion

Potrivit documentului, comerţul ambulant se desfăşoară în:

-  trăsuri de epocă, special amenajate, amplasate în locaţiile aprobate şi care funcţionează pe o perioadă determinată (sezonul estival, pe perioada târgurilor sau a evenimentelor)

- tonetă mobilă: în sistem mobil, prin deplasare dintr-un loc în altul, fără să staţioneze pe domeniul public, după un orar prestabilit

-   cu caracter temporar, pe perioada evenimentelor organizate sau aprobate de primărie, în corturile puse la dispoziţie de administraţia locală şi pe locaţiile înscrise în contractul de închiriere.

13 trăsuri de epocă

În şanţurile Cetăţii sunt alocate 13 amplasamente pentru trăsurile de epocă, în suprafaţă de 15 mp fiecare. Acestea se închiriază prin licitaţie publică, iar preţul de pornire a licitaţiei este stabilit anual prin Hotărâre Consiliului Local. Trăsurile de epocă se amplasează direct pe pavement, fără platforme, fără racorduri la utilităţi, cu excepţia energiei electrice, unde este cazul şi se poate realiza din punct de vedere tehnic. Locaţiile pentru aceste “trăsuri” sunt dispuse astfel: patru în spaţiul dintre Obelisc şi Poarta a III-a, două pe marginea Pieţei Cetăţii, lângă clădirea Universităţii, alte două lângă clădirea “Ierihon” şi statuia lui Mihai Viteazul, două în zona Catedralei Romano-catolice şi alte trei în apropierea Catedralei Reîntregirii.

În acest tip de amplasamente se pot comercializa produse alimentare ce nu necesită preparare,

postalion

inclusiv produse de patiserie şi cofetărie (fac excepţie sucurile naturale, ceai, cafea, coctail, vin fiert, produsele de tip pop-corn, vată de zahăr, alune şi nuci prăjite, porumb fiert, îngheţată), produse artizanale de tip suveniruri sau cele care marchează evenimente, festivaluri cu tematică, sărbători religioase (Crăciun, Paşti) sau laice (Zilele oraşului, Sărbătoarea Cetăţii medievale, 8 Martie etc); lucrări de artăproprii ale artiştilor plastici; presă, cărţi, materiale de prezentare şi promovare a Cetăţii şi a oraşului Alba lulia, flori.

Trăsurile de epocă vor putea funcţiona, pe baza contractului de închiriere, cu condiţia să se încadreze în perioada 1 aprilie – 31 octombrie 2013. În afara acestei perioade, activitatea comercială se va putea desfăşura doar cu aprobarea Primăriei.

Şase tonete mobile

Numărul maxim al tonetelor mobile este 6. Acestea pot fi gen bicicletă (agreată şi avizată de primărie şi care respecta cerinţele privind dimensiuni, materiale, semnalistică şi cromatică. Închirierea se face cu licitaţie publică. Preţul de pornire a licitaţiei este stabilit anual prin Hotărâre a Consiliului Local. La încheierea contractului de închiriere, comerciantul trebuie să prezinte toneta mobilă în formă funcţională; alte tonete mobile propuse de solicitant vor fi avizate de Primăria municipiului Alba Iulia. Tonetele vor staţiona periodic pe domeniul public, astfel încât să nu aducă prejudicii circulaţiilor destinate pietonilor, bicicliştilor şi autovehiculelor. 

Este interzisă staţionarea în vederea prestării activităţilor comerciale: pe spaţiile verzi, în Piaţa Cetăţii, în faţa catedralelor şi Muzeului Unirii, în arealul porţilor Cetăţii, pe podurile de lemn destinate circulaţiei pietonale, pe trotuarele a căror lăţime este mai mică de 2 metri, pe pistele de biciclete, în parcări, pe zonele destinate circulaţiei auto. În afara programului de funcţionare, toneta va fi mutata de pe domeniul public alocat comercializării, într-un spaţiu închis în afara spaţiului public din Cetatea istorică, prin grija comerciantului. La tonetele mobile se pot comercializa produse de patiserie (covrigi, pateuri, plăcinte), pop-corn şi îngheţată.

Comerţ în corturile primăriei

Comerţul în corturile puse la dispoziţie de administraţia publică locală, cu caracter temporar, pe perioada desfăşurării evenimentelor organizate sau aprobate de Primăria municipiului se face în baza unei cereri adresate Primăriei. Aceasta cuprinde denumirea solicitantului, tipul de comerţ şi perioada. Se plăteşte o taxă aferentă ocupării domeniului public.

Comercianţii trebuie să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind igiena si sanatatea populaţiei, protectia consumatorilor, provenienţa si calitatea mărfurilor; liniştea şi ordinea publică, păstrarea curăţeniei domeniului public de la punctul de lucru atât în perioada comercializării, cât şi la părăsirea amplasamentului; protecţia muncii. 

De asemenea, se vor respecta cerinţe privind activitatea de la punctul de lucru: afişarea datelor de identificare ale comerciantului, respectiv denumirea comerciantului si/sau codul unic de înregistrare (CUI), utilizarea personalului calificat pentru activitatea de comerţ cu produse alimentare, echipament de protecţie sanitară şi ecuson cu date de identificare; personalul de deservire să deţină documente de identificare şi carnetul de sănătate.

Taxă prin licitaţie publică

Plata taxei pentru terenul ocupat se va face la caseria Serviciului Public Administrarea Domeniului Public şi Privat până la finele fiecărei luni pentru luna în curs, începând cu data consemnată în procesul verbal de predare primire a terenului. Cuantumul taxei pentru terenul ocupat se stabileşte anual, prin licitaţie publică.

În caz de neplată a taxei pentru terenul ocupat de comerţul stradal pentru o perioadă de cel puţin 2 luni consecutive, Primăria Municipiului Alba lulia va putea rezilia unilateral contractul de închiriere, fără punere în întârziere şi fără altă formalitate prealabilă, situaţie în care solicitantul va avea obligaţia readucerii terenului la starea iniţială în termen de 24 de ore, în caz contrar eliberarea terenului se va face de Primăria Municipiului Alba lulia pe cheltuiala solicitantului.

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite