Se interzice prin lege accesul la Facebook. Unele țări iau măsuri extreme împotriva dependenței de social media

0
Publicat:

Facebook, Instagram, TikTok. Utilizarea rețelelor de socializare de către copii și adolescenți a fost interzisă în statul american Florida, în contextul în care, spun specialiștii, social media dă o dependență mai mare decât alcoolul sau tutunul. Psihologii au explicat pentru „Adevărul“ cât de mare este pericolul la care se expun tinerii care stau ore întregi pe rețelele sociale și ce ar fi de făcut pentru a stopa fenomenul.

Rețele sociale dăunează sănătății mintale, spun psihologii
Rețele sociale dăunează sănătății mintale, spun psihologii

Statul american Florida a aprobat recent un proiect de lege prin care interzice utilizarea rețelelor sociale de către copiii sub 16 ani. Interdicția face referire la site-urile care urmăresc activitatea utilizatorilor, le permit copiilor să încarce materiale, să interacționeze cu ceilalți și utilizează funcții care creează dependență. Susținătorii acestui proiect de lege au afirmat că rețelele de socializare îi expun pe copii la hărțuire și la prădători sexuali. De asemenea, pot duce la depresie și chiar sinucidere.

Este o situație în care copiii nu pot sta în afara platformelor și, ca urmare, au fost prinși într-un mediu care dăunează sănătății lor mintale”, a declarat republicanul Paul Renner, după ce legea a fost votată.

Psihologul Claudiu Manea a explicat pentru „Adevărul” că cele mai multe rețele sociale impun utilizatorilor, în termenii și condițiile de utilizare a platformelor, o vârstă minimă de 13 ani.

„În opinia mea, pragul de vârstă este în continuare prea scăzut. Eu, personal, l-aș ridica la 21 de ani, oricât de drastic poate părea acest lucru”, a declarat specialistul. Psihologul Elena Parfichi este de părere că „un proiect de lege atât de radical, care trece peste puterea de decizia a părintelui, poate fi privit și ca un strigăt de ajutor. Părintelui nu-i mai aparține astfel responsabilitatea impunerii unor restricții care vor fi primite cu mare greutate de copii. Poate fi o „mănușă” de care părinții au nevoie pentru a temporiza asaltul rețelelor de socializare și implicit al efectelor distrugătoare asupra copiilor”.

La noi nu se va adopta vreodată o astfel de lege

În timp ce americanii iau măsuri dintre cele mai drastice, în România, accesul copiilor la social media nu este controlat decât în familie, în cel mai bun caz. Pentru că, din păcate, există foarte mulți adulți care oferă celor mici gadgeturi încă de la vârste extrem de fragede. „Copiii și adolescenții au o puternică nevoie de socializare și de aceea nu cred că în România se va aproba vreodată interdicția folosirii rețelelor de socializare pentru tinerii sub 16 ani”, a precizat pentru „Adevărul” și psihologul Mihai Copăceanu.

Putem însă limita accesul, putem să ne educăm copiii să folosească maximum o oră pe zi social media pentru că TikTok, Instagram, Snapchat creează o dependență ridicată. Și YouTube poate fi grupat în această categorie. De fiecare dată când un copil primește un „like”, „urmărire” sau „comentariu”, creierul eliberează neurotransmițători ai plăcerii, ceea ce duce la dorința de mai multă implicare. Scrollingul și teama de a rata ceva joacă un rol important în dependența de rețelele sociale”, a explicat specialistul. „Trebuie să înțelegem că abuzul de tehnologie la vârste fragede poate crea daune ireversibile de dezvoltare a creierului unui copil. Și încă nu cunoaștem amploarea reală a fenomenului, pentru că avem date doar pentru ultimii 10-15 ani. Cine știe cum se pot manifesta aceste daune atunci când persoana are, de exemplu, 40 de ani. Nu știm, pentru că nu avem „nativi digital” de această vârstă”, mai spune psihologul Claudiu Manea.

Distrași la ore de gadgeturi și internet

Cel mai adesea, copiii accesează social media de pe telefoanele mobile. Și o fac oricând și oriunde, inclusiv în timpul orelor, la școală. Acest lucru este specificat inclusiv în nota de țară pentru România, realizată în cadrul testării PISA 2022, unde 35% dintre elevii români au afirmat că sunt neatenți la ore din cauza telefoanelor mobile pe care le folosesc în timp ce profesorul predă la clasă. Între timp, alți 31% sunt distrași de cei care folosesc dispozitivele digitale.

Ce ar fi de făcut? Limitarea accesului la telefoanele mobile în timpul orelor ar fi un prim pas. Însă lucrurile sunt destul de complicate pentru că legislația din România face referire doar la elevii din învățământul preșcolar, primar și gimnazial. Prof. Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I.L. Caragiale“ din Bucureşti, spunea recent pentru „Adevărul” că procesul de „dezintoxicare” a celor mici a fost unul destul de dificil în instituția pe care o conduce.

„În prima săptămână, elevii au intrat în sevraj. A fost nebunie. Nu știau ce să facă în pauze. Apoi, cu timpul, profesoara a observat o schimbare majoră în comportamentul elevilor. „În primul rând, neavând telefoanele în ore, copiii trebuiau să fie atenți la clasă. Trebuiau să se uite la tablă, căci altceva nu aveau ce face. Apoi, să-i vedeți în pauze. Au început să vorbească între ei, povestesc, socializează, comunică, interacționează unii cu alții”, arată aceasta.

Elevii de liceu, în schimb, nu pot fi obligați să predea telefoanele mobile la începutul orelor de curs. Acest lucru rămâne la mica înțelegere cu profesorul.

Cum recunoaștem dependența  

În primul rând, a explicat psihologul Claudiu Manea, faptul că cel mic petrece mult timp pe internet ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru orice părinte.

„De obicei, părintele începe să se întrebe dacă nu cumva copilul este dependent abia atunci când nu mai doarme sau nu mai mănâncă. Simplificând lucrurile, dacă cel mic nu are acces la social media timp de o săptămână și intră în sevraj, având manifestări precum agitație, irascibilitate, atunci este foarte probabil să fie dependent”, mai explică psihologul.

Un copil dependent, spun specialiștii, nu se va putea efectiv abține de la a folosi social media, va fi în permanență preocupat de mediul online și nu va ști cum să intre mai repede pe internet.

„Dependentul neglijează domenii importante ale vieții cum ar fi școala sau relațiile, continuă utilizarea în ciuda efectelor negative pe care resimte în mod direct, îți pierde interesul pentru alte activități. Nu mai socializează în mod direct, nu se mai bucură de timpul liber așa cum o făcea poate înainte”, a explicat și Mihai Copăceanu.  

Ce este de făcut? Soluția stă în deciziile părinților. „Părinților le revine responsabilitatea de a le limita accesul la ecrane și implicit la rețelele sociale tocmai pentru a reduce riscurile expunerii. Modul în care trebuie să facă asta depinde de stilul de parentaj folosit. Măsurile radicale, autoritare venite pe un stil de creștere permisiv nu vor avea nicidecum un rezultat pozitiv”, a explicat Irina Parfichi. În schimb, o abordare echilibrată stabilită de părinte și agreată de copil ar fi cea mai indicată, a conchis specialistul.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite