Profesorii romani sunt mai deschisi spre nou decat ne asteptam
0"Cartea alba a informatizarii sistemului educational romanesc" (2001-2004) reprezinta prima prezentare detaliata extinsa asupra modului in care scoala romaneasca a ajuns de la 3 computere la 100 de
"Cartea alba a informatizarii sistemului educational romanesc" (2001-2004) reprezinta prima prezentare detaliata extinsa asupra modului in care scoala romaneasca a ajuns de la 3 computere la 100 de elevi (in 2001) la 10,8 calculatoare la 100 de elevi (in scoala generala) si la 14,3 calculatoare la 100 de elevi (la liceu). Cartea, editata de SIVECO Romania, compania care implementeaza programul guvernamental Sistem Educational Informatizat, impreuna cu IBM,HP, Fujitsu-Siemens, ofera cea mai transparenta si pertinenta imagine asupra a ceea ce s-a intamplat in viata scolii medii romanesti in doar 4 ani: premisele programului SEI, nevoia de informatizare a scolii si situatia internationala, descrierea programului si a obiectivelor sale, beneficiile economice. In acest sens, trebuie neaparat enuntate efectele pe termen lung ale programului, asupra carora doar cei rau intentionati pot avea indoieli. Fiindca, orice s-ar spune, este la mintea cocosului ca apeland la acest nou mijloc (dar si metoda noua didactica, in fond) de invatamant, computerul, vom avea posibilitati infinit mai mari de acces la cunostinte, baze de date, experiente pe care sa le oferim copiilor obtinand in consecinta o crestere sensibila a nivelului de pregatire atat pentru elevi, cat si pentru cadrele didactice. Cel mai spectaculos dintre toate este, insa, beneficiul cuantificabil in modificarea - in sensul bun - al relatiei elev-profesor: se creeaza premisa sanselor reale ca elevul si profesorul sa lucreze impreuna la proiecte informatice, la aparitia unui continut educational digital. Principala provocare a programului SEI nu o reprezinta, asa cum s-ar astepta multi, distribuirea computerelor, a software-ului educational sau chiar conectarea la Internet - care, e drept, a fost suficient de greu de realizat chiar si pentru cele 1.360 de licee, unde s-a implementat pana acum programul - ci provocarea au reprezentat-o oamenii, sutele de mii de profesori. La acest capitol, succesul a intrecut asteptarile. Prin 2001, ideea informatizarii scolii parea mai ales pentru carcotasii si nihilistii nu doar ai sistemului ci, in general, ai structurilor decizionale, absolut fantezista. Cea mai mare rezerva pe care o aveau sustinatorii acestui proiect se lega de modul in care vor intampina profesorii proiectul. Iata, acum, dupa 4 ani, situatia este mai mult decat buna: 54% dintre profesori au urmat cursuri de folosire a calculatoarelor; 4,2 ore pe saptamana (la liceu) sunt predate cu ajutorul calculatorului, iar 1,2 ore/saptamana sunt predate cu ajutorul internetului. Sigur, mai sunt destule de facut, dar fie si numai aceste statistici seci si tot se justifica entuziasmul. Pentru ca inainte de orice, trebuie sa recunoastem, dascalii dovedesc cea mai extraordinara calitate - pe care, la un moment dat, am crezut-o ca fiind pe cale de disparitie - anume, curiozitatea, interesul. In spatele cifrelor reci se ascunde entuziasmul cu care profesorii au imbratisat ideea si dorinta de a moderniza real scoala. Profesorii nu se tem de calculator, desi sunt, unii, batrani si, desi noua - opiniei publice - ni se parea imposibil sa-i mai capaciteze ceva pe dascali. Bucuria descoperirii unei asemenea atitudini a profesorimii romane este intensificata si de faptul ca oamenii si-au schimbat stilul nu pentru ca ar fi primit vreun ucaz domnesc de la guvernamentalii si ministerialii tarii, si nici pentru ca ar fi primit vreun leut in plus pentru a folosi in munca lor noul. Evident, entuziasmul nu este suficient, si ar fi total contraproductiv sa se mizeze numai pe el, in extinderea programului SEI. Tot ceea ce ni se pare insa absolut necesar de semnalat este ca apatia din scoala noastra nu este atat de generalizata si de profunda pe cat credeam. 54% dintre profesorii de liceu, in 3 ani, e mult, e bine, dar sa nu uitam ca programul urmeaza sa se extinda, incepand cu aceasta toamna si in scolile generale si ca numarul dascalilor de liceu nu reprezinta decat o fractiune din totalul profesorimii romane. Cu atat mai mult, in aceste conditii va fi nevoie si de crearea cadrului profesional si financiar ca entuziasmul sa devina "fenomen de masa", obligatie de serviciu si nu doar manifestarea spontana a trasaturilor unora dintre dascali. Cartea alba a informatizarii invatamantului cuprinde, de asemenea, toate detaliile procesului de implementare in fiecare judet, in fiecare liceu si amanuntele proceselor tehnice de realizare a lectiilor pe calculator, modul in care s-a acoperit curricula scolara cu continut electronic multimedia, si felul in care s-au respectat cerintele psiho-socio-pedagogice standard de proiectare, functionare si utilizare a sistemului informatic educational.