Cele mai căutate limbi străine pe piaţa muncii din România. Combinaţia care asigură succesul unui CV

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele mai căutate limbi străine. Cunoştinţele de limbă engleză la angajare au devenit o necesitate, în special în companiile multinaţionale. La mare căutare în anul 2015 este însă limba germană, cerută de tot mai mulţi angajatori. „Să vorbeşti engleză fluent şi să ştii bine germană şi franceză te scoate din mulţime. Astfel îţi sporesc şansele să fii angajat şi să primeşti un salariu competitiv”, spune George Butunoiu, specialist în recrutare.

Cele mai căutate limbi străine: engleza, o cerinţă de bază

În anul 2015, limba engleză rămâne o cerinţă de bază a angajatorilor. Important este, subliniază specialiştii în recrutare, ca un candidat să aibă un nivel avansat de vorbire şi scriere. De fapt, nivelul de engleză este cel care face diferenţa în momentul în care un recruiter are de ales câţiva candidaţi pentru un post disponibil într-o companie.

„Din statisticile noastre, peste o treime dintre joburile oferite în prezent de angajatori cer cunoaşterea limbii engleze. Dacă jobul este într-o companie multinaţională, cel mai probabil limba de comunicare va fi engleza sau limba de origine a companiei respective. Pentru companiile din outsourcing, de exemplu, cunoaşterea la nivel avansat a limbii în care vei interacţiona cu clienţii reprezintă una dintre cele mai importante cerinţe”, a declarat pentru „Adevărul” Delia Moreanu, reprezentanta Catalyst, organizatorul târgului de carieră Angajatori de Top.

Cele mai căutate limbi străine: certificatele de competenţe lingvistice

Prin urmare, certificatele de competenţe lingvistice, cum ar fi Cambridge, IELTS sau TOEFL sunt apreciate de cei care fac selecţia CV-urilor pentru că ele constituie o validare a cunoştinţelor deţinute de către candidaţi.

„Engleza a devenit banală. Acum contează şi nivelul la care reuşeşti să o foloseşti. Asta face diferenţa. Tot ceea ce este în plus e de apreciat. Pe piaţă se cere mult limba germană, iar cei care o cunosc şi lucrează în zona IT sau tehnic vor avea un mare avantaj din acest punct de vedere”, a explicat pentru „Adevărul” şi Mihaela Feodorof, fondatorul companiei Yourway.

Limbile „exotice”, în rândul celor mai căutate limbi străine

Potrivit acesteia, sunt tot mai căutate limbile străine „exotice” în rândul angajatorilor. Aceştia apreciază candidaţii care cunosc, spre exemplu, chineza sau japoneza. „Există clienţi în zona asta, plus că acolo e mâna de lucru ieftină şi este esenţial să poţi comunica cu cei de acolo chiar în limba lor. Au mai revenit pe piaţă rusa, poloneza, ceha. Şi ele se numără printre cele mai căutate limbi străine de către companii”, a subliniat Feodorof.

Specialista susţine că nivelul la care un candidat cunoaşte o a doua limbă străină poate face diferenţa la angajare. „Poţi să ocupi un post la care alţii nu au acces şi, evident, ai şanse să obţii un salariu mai bun”, a conchis fondatorul Yourway.

La rândul său, George Butunoiu, „head hunter”, e de părere că limbile coreeană, chineză sau japoneză nu aduc prea multe avantaje unui candidat. „Sub nicio formă angajatorii nu cer astfel de cunoştinţe. Din punctul meu de vedere ar fi o mare pierdere de timp pentru cineva să înveţe asemenea limbi complicate”, a precizat recruiterul pentru „Adevărul”. Potrivit acestuia, combinaţia perfectă, care scoate din mulţime un candidat este următoarea: „Să ştii foarte bine engleză şi să cunoşti bine germană şi franceză”, a conchis Butunoiu.

Fluenţa în limba străină, abilitate dorită de angajator

Pe de altă parte, Corina Gonteanu, manager Marketing şi Comunicare la ManpowerGroup Romania, a explicat pentru „Adevărul” că din punct de vedere al celor mai căutate limbii străine, pe piaţa forţei de muncă se remarcă „mai multe tendinţe concomitente”.

„Pe de-o parte, există situaţia în care fluenţa în limba străină este principala abilitate dorită de angajator, pe de alta cea în care cunoaşterea limbii străine se adaugă la un set de cerinţe privind formarea şi experienţa profesională într-un anume domeniu de activitate, de exemplu HR, marketing, contabilitate. Ambele situaţii au prezentat provocări pentru recrutori”, a declarat Gonteanu, adăugând că nivelul lingvistic cerut de angajatori a crescut pe parcursul ultimilor ani.

Piaţa, aparent abundentă în vorbitori de engleză

O problemă întâmpinată de recrutorii Manpower din România a fost faptul că piaţa este doar aparent abundentă în vorbitori avansaţi de limbă engleză.

„La evaluări, majoritatea candidaţilor s-au dovedit a stăpâni limba străină doar la nivel mediu, ceea ce nu răspunde cerinţelor formulate de angajatori. Situaţia se remarcă mai ales la limba engleză, a cărei cunoaştere este răspândită pe scară mai largă decât în anii anteriori, dar predominant la acest nivel mediu, cu puţini candidaţi care să se apropie de vocabularul şi fluenţa aproape native căutate în ultimele 12-18 luni de angajatori”, a continuat Gonteanu.

Concret, angajatorii au căutat vorbitori avansaţi de limbă engleză, germană sau italiană, mai puţin franceză. Cu toate acestea, candidaţii vorbitori de limbă germană au fost greu de identificat, cu atât mai mult cu cât numărul lor real a scăzut în ultimii ani. „În 2015, vor creşte probabil şi recrutările pentru vorbitori avansaţi de limbă spaniolă”, a subliniat managerul de Marketing şi Comunicare la ManpowerGroup Romania.

Cunoaşterea unei limbi străine rare aduce salarii cu 20% mai mari

În rândul celor mai căutate limbi străine sunt cele nordice (olandeză, daneză, suedeză, norvegiană) numărul persoanelor care vorbesc aceste limbi fiind destul de limitat pe piaţa din România, dar şi limbile regionale (sârbă, croată, bulgară, albaneză etc.), România fiind centrul de coordonare al regiunii pentru multe companii. „Deşi am avut câteva proiecte şi pe limbi precum chineza sau japoneză, ponderea acestora între profilele căutate este extrem de redusă, predominând limbile din spaţiul european”, mai spune Gonteanu.

Potrivit acesteia, cunoaşterea unei limbi străine rare, dar căutate, poate să ducă la salarii mai mari, în medie cu 10-20%, însă aceasta depinde de setul complet de competenţe căutate de angajatori.

„Deocamdată, combinaţiile de competenţă profesională şi lingvistică, spre exemplu HR junior vorbitor de sârbă, sau specialist în general ledger vorbitor de franceză - oferă posibilităţi financiare şi de dezvoltare avantajoase, ca atare le recomandăm celor care stăpânesc o profesie să acorde atenţie şi dezvoltării abilităţilor lingvistice”, a conchis managerul de Marketing şi Comunicare al ManpowerGroup Romania.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite