Un an de la moartea poliţistului Bogdan Gigină. „Nici azi nu există vreo procedură care să stabilească dacă poliţiştii pot ieşi cu motocicletele pe ploaie”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Poliţistul Bogdan Gigină şi-a pierdut viaţa într-un accident rutier, în seara zilei de 20 octombrie, în timp ce deschidea coloana oficială a ministrului Gabriel Oprea FOTO Mediafax
Poliţistul Bogdan Gigină şi-a pierdut viaţa într-un accident rutier, în seara zilei de 20 octombrie, în timp ce deschidea coloana oficială a ministrului Gabriel Oprea FOTO Mediafax

Joi, 20 octombrie, se face un an de când poliţistul Bogdan Gigină şi-a pierdut viaţa în timp ce-i deschidea drumul, prin întuneric şi ploaie, lui Gabriel Oprea, care se grăbea să ajungă acasă. Mai multe anchete au fost deschise de procurori după tragedia din 20 octombrie 2015, iar ieri, fostul vicepremier şi ministru de Interne a fost pus sub acuzare şi pentru uciderea din culpă.

Ancheta deschisă imediat după tragedie a scos la iveală faptul că ministrul folosea coloana oficială frecvent deşi nu avea dreptul, de aceasta putând să beneficieze doar preşedintele României, premierul, preşedintele Senatului şi preşedintele Camerei Deputaţilor. „Dădea mai multe trasee, ca noi să nu ştim unde ajunge. Şi în momentul în care se punea in mişcare îi comunica antemergătorului nostru destinaţia, ca noi să îi asigurăm pe acel traseu. Din câte ştiu eu, nu avea deplasare fără antemergător”, le-au mărturisit poliţiştii de la Rutieră anchetatorilor. Mai exact, Oprea ar fi folosit antemergătorul şi atunci când mergea la coafor sau la restaurant. „Viteza de deplasare era stabilită în mod implicit de către ministrul de Interne prin comunicarea destinaţiei şi a momentului precis la care acesta trebuia să ajungă la destinaţie”, arată şi procurorii DNA.

Zilele acestea „Adevărul” va face o radiografie a stadiului dosarelor deschise în urma accidentului, a modului în care s-au schimbat regulamentele în Poliţia Rutieră după tragedie, dar şi a presiunii puse pe ofiţerii de la Serviciul Omoruri din cadrul Poliţiei Capitalei care au avut „îndrăzneala“ să deschidă o anchetă în acest caz.

Poliţiştii de la escortă, vărsaţi la Brigada Autostrăzi şi Misiuni Speciale

Moartea poliţistului Bogdan Gigină nu a schimbat procedurile prin care poliţiştii sunt scoşi în stradă pentru a escorta demnitari. Însă, din coincidenţă, la nici o lună de la producerea tragicului accident în care şi-a pierdut viaţa Bogdan Gigină s-a înfiinţat Brigada Autostrăzi şi Misiuni Speciale (BAMS), din cadrul Direcţiei Rutiere a Poliţiei Române, care a preluat sarcina de însoţire a coloanelor oficiale.

„După moartea poliţistului Bogdan Gigină, la nivel organizaţional, a fost refăcut modul în care este gestionată necesitatea asigurării unei coloane oficiale, deciziile fiind luate acum, centralizat, la nivelul unei brigăzi de la Poliţia Rutieră“, spunea zilele trecute ministrul de Interne, Dragoş Tudorache.

Bazele BAMS au fost puse cu puţin înainte de moartea lui Bogdan Gigină, brigada fiind operaţională la 1 ianuarie 2016.
Pe lângă activităţile curente desfăşurate pe autostrăzi, poliţiştii acestei structuri subordonate Direcţiei Rutiere, desfăşoară misiuni, în cazuri speciale, la manifestări publice cu aflux mare de oameni şi pentru escortarea demnitarilor.

Anterior, echipajele de poliţie folosite la escortă proveneau de la inspectoratele teritoriale ale Poliţiei, în funcţie de ruta pe care se deplasau coloanele oficiale. „Asta genera timp pierdut şi o mobilizare excesivă a poliţiştilor din mai multe judeţe”, au explicat oficiali din Direcţia Rutieră. După operaţionalizarea BAMS, coloanele oficiale sunt formate doar de echipajele acestei structuri.

„În escortele oficiale este normal să existe poliţişti, sunt proceduri care există în toată lumea, în toată lumea escortele se fac cu motociclişti. Ce trebuie să se schimbe, şi cel puţin în acest Guvern s-a schimbat, este modul în care sunt folosite aceste coloane, pentru altfel de situaţii decât cele care necesită cu adevărat o astfel de escortă. E greu să vă spun cum funcţionează în practică pentru că anul acesta, cel puţin pentru escorte interne, nu s-au folosit. Singurele situaţii în care au fost folosite escorte pe motocicletă au fost când am avut vizite ale unor şefi de stat şi de guvern străini, atunci când protocolul de stat implică prezenţa lor”, a spus Dragoş Tudorache.

Cine aprobă misiunile de escortare a demnitarilor

Potrivit legislaţiei, Serviciul de Pază şi Protecţie (SPP) este responsabil cu organizarea misiunilor de însoţire a demnitarilor. Prin urmare SPP solicită de la Poliţie escortă. Concret, SPP trimite solicitarea la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), cerere pe care este menţionat şi un ofiţer de contact. Solicitarea este analizată de un secretar de stat, care o aprobă dacă îndeplineşte condiţiile legale şi o trimite mai departe la Poliţia Rutieră. Aici, poliţiştii iau legătura cu ofiţerul de contact de la SPP şi pun la punct toate detaliile misiunii.

Pentru că tot acest circuit de organizare necesită timp, toate solicitările se fac cu cel puţin câteva zile înainte. Este evident că fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea, „ardea“ etapele prin care i se punea la dispoziţie coloană oficială.

„O chestiune de bun simţ“

Moartea lui Bogdan Gigină a provocat o intensă polemică privind trimiterea în misiuni pe vreme rea a moto-poliţiştilor.

„Este ştiut că pe ploaie pilotajul îl pune la grea încercare pe un motociclist. De aceea, evităm să scoatem motocicletele din garaj pe vreme rea, fără însă a exista o reglementare internă în acest sens”, au mai explicat sursele judiciare. Potrivit acestora însă, parada de 1 Decembrie este ultimul eveniment din an la care sunt folosiţi motocliştii, dar numai dacă asfaltul este uscat. Apoi, motocicletele sunt băgate în conservare şi mai sunt scoase pe străzi în luna martie.

Dumitru Coarnă, vicepreşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual (SNPPC), afirmă că moartea lui Bogdan Gigină ar fi fost evitată dacă ar fi fost o reglementare scrisă legată de utilizarea motocicletelor.

„Am spus-o mereu de când a murit Bogdan Gigină. Nici azi nu există vreo procedură care să stabilească dacă poliţiştii pot ieşi cu motocicletele pe ploaie. Există doar o cutumă, potrivit căreia pe vreme rea nu scoţi motociclişti. Cei mai mulţi poliţişti motociclişti nu ies pe ploaie. Nu numai pentru siguranţa lor, dar şi pentru siguranţa celor pe care-i escortează, pentru că se pune coloana în pericol. Dacă exista o dispoziţie scrisă cu două lucruri fundamentale: pe ploaie nu trimiţi motociclete în misiune şi sub 10 grade Celsius nu scoţi motocicleta. S-a lăsat la aprecierea celor în cauză, adică a motocliştilor. Dacă dispoziţia asta ar fi existat, băiatul ăsta ar fi trăit astăzi“, a explicat, pentru „Adevărul“, Dumitru Coarnă.

Acesta afirmă că, în lipsa unor dispoziţii scrise, poliţiştii pe motociclete nu pot refuza misiunile. Iar dacă le refuză, riscă cercetarea disciplinară.

„În octombrie sau noiembrie, Poliţia nu mai scoate motocicletele pe stradă, dar asta trebuie stipulată într-o dispoziţie internă. Poliţistul ce să zică? Unul de bun simţ, altul de jenă, altul de teamă, nu refuză misiunea. Aşa s-a ajuns să moară un copil. (...) Sunt două variante. Dacă Bogdan Gigină ar fi refuzat misiunea şi superiorii ar fi ţinut cont de cutumă, nu s-ar fi întâmplat nimic. Dar exista şi posibilitatea reală ca împotriva poliţistului să fie declanşată o procedură de cercetare disciplinară pentru nerespectarea sarcinilor de serviciu din fişa postului“, a mai spus poliţistul.

Şi cei care cercetează moartea lui Bogdan Gigină au confirmat că nu există reglementări privind utilizarea motocicletelor pe vreme rea.

„E o chestie de bun simţ să nu se urce pe motor când plouă, e întuneric şi sunt sub 10 grade afară. Nu s-a schimbat nimic de la moartea lui Bogdan Gigină din acest punct de vedere“, au declarat pentru „Adevărul“ surse din rândul anchetatorilor. 

A refuzat misiunea

Tatăl lui Bogdan Gigină afirmă că fiul său a refuzat misiunea, dar superiorii săi l-au ignorat de teama reacţiei ministrului Gabriel Oprea.

„În seara zilei de 20 octombrie 2015, Bogdan a refuzat să asigure traseul ca antemergător, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Cererea a fost făcută verbal către superiorii care îl însoţeau în acea seară. Aceştia puteau să îl retragă, dar indolenţa a fost prea mare. Ce contează că a murit un om care avea o viaţă înainte? Nimeni nu îndrăznea să facă asemenea cereri către Gabriel Oprea“, a declarat tatăl poliţistului. Bărbatul a spus că printre mesajele de pe telefonul lui Bogdan se regăsesc multe discuţii pe care tânărul le-a avut cu alţi colegi. În zilele cu vreme rea, la programul normal de dirijare a traficului, ei nu ieşeau cu motocicleta.

În data de 20 octombrie, atunci când Bogdan şi-a pierdut viaţa, nu doar că ploua, însă tânărul lucra deja de 12 ore. „Erau zile când programul sărea de 16 sau 18 ore doar pentru a fi deplasat oficialul român de la restaurant la toaleta proprie şi retur, ori pe la vreun ballroom. Rugămintea noastră către toţi colegii lui Bogdan este să vorbiţi, spuneţi doar adevărul. Este singurul lucru şi cel mai important pe care puteţi să-l faceţi pentru sufletul celui care a fost colegul şi omul Bogdan Cosmin Gigină, dar şi pentru noi, părinţii, care nu ne dorim decât dreptate şi adevăr“, a mai spus tatăl lui Bogdan Gigină.

Cu toate acestea, Gabriel Oprea nu se consideră vinovat de moartea agentului care îi deschidea coloana oficială.

„Viteza maşinii era viteza legală. Din păcate, s-a întâmplat această tragedie. Un tânăr poliţist a căzut într-una dintre cele trei gropi. Nu am dat niciodată (...) nici nu puteam să discut cu tânărul coleg de pe motocicletă. Am trăit un coşmar. Am căutat să-mi fac datoria. De toate aceste probleme vizavi de itinerariu se ocupă Poliţia Rutieră. Sunt un om care am căutat întotdeauna să-mi fac datoria. Aflat pe bancheta din spate nu puteam să comit această ucidere din culpă. Cred că ceea ce a determinat accidentul sunt cele trei gropi care au fost prost semnalizate. Acest lucru s-a întâmplat în acea seară. Vă rog să votaţi împotriva acestei cercetări“, a spus Gabriel Oprea de la tribuna Senatului.  

Cum abuza Gabriel Oprea de coloana oficială

Procurorii care îl cercetează pe Gabriel Oprea pentru abuz în serviciu, în cazul morţii lui Bogdan Gigină, au subliniat modul disceţionar în care acesta folosea coloana oficială.

Astfel, Oprea realiza, în medie, aproximativ cinci deplasări zilnice pe parcursul cărora era însoţit de echipaje ale poliţiei rutiere. Numărul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decât cele realizate în aceeaşi perioadă pentru însoţirea preşedintelui României şi de aproximativ două ori mai mare decât cel corespunzător prim-ministrului, demnitari îndreptăţiţi la însoţire permanentă conform prevederilor legale.

Potrivit anchetatorilor, fiecare deplasare presupunea redirecţionarea şi a unui număr semnificativ de agenţi de poliţie de la posturile unde îşi desfăşoară în mod obişnuit activitatea către traseele pe care se deplasa demnitarul, cu consecinţa perturbării modului în care se realizează activitatea de supraveghere, îndrumare şi control al traficului. De exemplu, în seara de 20 octombrie 2015, când s-a produs accidentul, dispozitivul a fost format din 27 de poliţişti aflaţi în intersecţiile de pe traseu.

În acele situaţii, intersecţiile în care acţionau agenţii de poliţie nu erau alese în funcţie de valorile de trafic, iar manevrele de dirijare nu urmăreau optimizarea circulaţiei, ci reducerea timpului de deplasare a demnitarului.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite