De ce acte ai nevoie pentru admiterea la facultate în 2024. Ce trebuie să conțină dosarul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Universitățile din București și țară au anunțat procedura de admitere în învățământul superior însă, înainte de a susține orice vreun examen - acolo unde este cazul - candidații trebuie să-și pună în orine dosarul de înscriere. Este primul pas care trebuie făcut.

studenți la sediul facultații
Dosarul de admitere la facultate poate fi depus online, dar și în format fizic. Sursa foto: arhivă

Actele pentru dosarul de admitere la facultate în 2024

În general, dosarul de înscriere la universitățile din București și tară conține cam aceleași acte. Însă, pe site-urile instituțiilor de învățământ au apărut și câteva detalii în plus pe care candidații ar fi bine să le cunoască din timp.

Universitatea București 

- Fișă-tip de înscriere, completată online sau fizic, în conformitate cu metodologia proprie fiecărei facultăţi (se depune în dosarul fizic); 

- Diploma de Bacalaureat sau diploma echivalentă cu aceasta, în original sau în copie certificată conform cu originalul sau adeverinţă (în cazul liceelor la care nu s-au eliberat diplomele pentru promoţia 2024) eliberată de către instituţia de învăţământ, în care se menţionează media generală de la examenul de bacalaureat, notele la probele examenului de bacalaureat, termenul de valabilitate și faptul că nu a fost eliberată diploma. Prin excepţie, pentru candidaţii care au promovat examenele de Bacalaureat în sesiunile corespunzătoare anului școlar 2023–2024, în baza acordului scris al acestora, Universitatea din București se poate interconecta cu Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) în vederea preluării datelor personale și a rezultatelor obţinute la bacalaureat ale acestor candidaţi, caz în care nu este necesară adeverinţa eliberată de către instituţia de învăţământ. 

- Certificatul de naștere, în copie scanată; 

- Diploma/e de olimpic, obţinute în perioada studiilor liceale (dacă este cazul); 

- Adeverinţa medicală-tip scanată, din care să rezulte că este apt pentru facultatea la care candidează; 

- Trei fotografii tip B. I. / C. I.; 

- C.I sau pașaport; 

- Chitanţă de plată a taxei/ dovada achitării online a taxei de înscriere la concursul de admitere în conformitate cu taxele aprobate de Senatul Universităţii din București; 

- Recomandare pentru candidaţii aparţinând minorităţilor naţionale, pentru programele de studii care nu există în învăţământul superior de stat în limba minorităţii respective din partea unei organizaţii legal constituite a acelei minorităţi, indiferent de domeniul de activitate al acesteia, în care se menţionează că respectivul candidat face parte din minoritatea respectivă; -  Documentul de recunoaștere a studiilor efectuate în afara României;

- Documentul de recunoaștere a studiilor efectuate în afara României, conform prevederilor legale în vigoare la data înscrierii (dacă este cazul).

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

- Diploma de Bacalaureat obținută în România, în original (se acceptă diploma de Bacalaureat în copie dacă s-a efectuat o înscriere prealabilă la o altă facultate, caz în care se va adăuga la dosar o adeverință din partea facultății la care s-a efectuat prima înscriere;

- Diploma de Bacalaureat sau un document echivalent și atestatul de echivalare emis de CNRED pentru studiile efectuate în afara României.

- Dosarul de echivalare complet în vederea transmiterii de către Universitate către CNRED . -

- Adeverință de Bacalaureat, în original (doar pentru candidații care au promovat examenul de bacalaureat în sesiunile corespunzătoare anului școlar 2023/2024 și cărora nu le-a fost eliberată Diploma de Bacalaureat până la momentul înscrierii la concursul de admitere);

- Cartea de identitate (care atestă domiciliul în România)/ paşaport (candidaţi din ţările membre UE, SEE şi Elveţia) în original* şi copie;

- Certificatul de naştere în original* şi copie;

- Certificatul de căsătorie sau documentul care atestă schimbarea numelui, dacă este cazul, în original* şi copie;

- Adeverință medicală tip, eliberată în ultimele 6 luni, care să menţioneze starea de sănătate a candidatului (este/nu este în evidenţă cu boli cronice şi care sunt acestea, dacă este cazul). Candidaţii la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport vor respecta cerinţele specifice și vor depune la dosar o adeverință medicală din care să rezulte că persoana respectivă poate susține probele sportive, respectiv candidatul este apt din punct de vedere medical pentru domeniul Educație fizică și sport;

- În cazul studenţilor/absolvenţilor/exmatriculaţilor unei instituții de învățământ superior: Adeverinţă din care să rezulte numărul de semestre urmate la buget/taxă și numărul de semestre în care a beneficiat de bursă, dacă este cazul;

- 2 fotografii color tip legitimație (format 2/2,5 cm);

- Acordul de confidențialitate;

- Dovada achitării taxei de admitere.

Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj

- Cerere de înscriere – completată online in platforma admiterii (https://admitere.ubbcluj.ro).

- Fisa candidatului – date de concurs;.

- Diploma de Bacalaureat (scanata fata verso) sau diploma echivalentă acesteia – în care să se precizeze media de la Bacalaureat şi notele; 

- Absolvenții de liceu din promoția 2024 pot prezenta în locul diplomei de Bacalaureat adeverința-tip din care să rezulte că au absolvit liceul şi au promovat examenul de bacalaureat.

- Foaia matricola din liceu scanata fata verso.

- Certificatul de naștere scanat;.

- Carte de identitate – scanata. Acolo unde este cazul, certificatul de căsătorie scanat.

- Adeverința medicală tip (scanata) eliberată de cabinetele școlare sau medicul de familie, din care sa rezulte ca sunt apti pentru profilul sau specializare pentru care candideaza.

- Taxa de admitere se achită online doar în platforma admiterii;.

- Certificat de competenţă lingvistică (dacă acesta face parte din lista aprobată de Rectoratul universităţii) sau certificat de competentă lingvistică de la Bacalaureat, cu condiția ca din cele 5 calificative 3 să fie de minim B2, pentru candidaţii ce optează pentru studii universitare organizate într-o limbă de circulaţie internaţională. Dacă candidatul are în lista de opțiuni mai multe specializări cu predare într-o limbă străină, el trebuie să depună un certificat de competența lingvistică pentru fiecare limba straina. Candidații care susțin proba scrisă în limba engleză sau germană nu vor mai avea nevoie de un certificat de competentă lingvistică din limba respectivă.  Candidaţii care nu susţin proba scrisă (beneficiind de facilităţi) vor avea nevoie de un certificat de competenţă lingvistică din limba/limbile programelor de studiu din lista lor de opţiuni.  

- Pentru candidatii care au o diplomă de bacalaureat obţinută anterior anului curent. Absolvenţii de liceu cu diplomă de bacalaureat obţinută anterior anului curent vor depune o declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte traiectoria şcolară din învăţământul universitar românesc de stat. 

- Candidații care sunt studenți sau foști studenți si care se înscriu la concurs ca să urmeze o a doua facultate:. Adeverinţă/adeverinţe care să ateste numărul de ani bugetaţi sau cu taxă urmaţi în sistemul universitar românesc şi din care să rezulte faptul că au achitat la zi taxele universitare şi nu au debite faţă de Universitate;. Diplomă de licenţă sau diplomă echivalentă pentru candidaţii care doresc să urmeze o a doua facultate- scanata fata verso. Adeverință și acte doveditoare din care să rezulte îndeplinirea condițiilor pentru scutire parțială sau totală de taxă de înscriere și/sau a taxei de procesare (copiii personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic aflat activitate sau pensionat din instituții, personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic aflat activitate sau pensionat din UBB, copiii orfani de unul sau ambii părinți, copiii proveniți din familii monoparentale, copiii proveniți din centrele de plasament, persoane aflate la risc de a‐și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza bolii, handicapului sau sărăciei) – în conformitate cu precizările din Anexa 2 a Regulamentului de admitere la programe de studii de licență și master în Universitatea Babeș‐Bolyai ‐ completat și republicat în baza Hotărârii Senatului nr. 40 din 18.03.2024. Adeverinţa trebuie să fie datată în perioada înscrierilor la concursul de admitere sau înaintea perioadei de înscriere. Nu se acceptă depunerea adeverinţei şi scutirea de taxe după ce a fost finalizată înscrierea la concursul de admitere.

- Diploma cu premiul obţinut sau diploma de participare pentru candidaţii care beneficiază de facilităţile acordate olimpicilor sau participanţilor la concursuri. Diploma care nu este in limba romana va fi tradusă de către un traducător autorizat. Se va scana originalul diplomei si traducerea ȋntr-un singur document pdf. 

De la cât pornesc taxele pentru admiterea la facultate

Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de Matematică-Informatică

  • taxa de admitere:  350 de lei. În acești bani intră taxa de procesare, 50 de lei, și taxa de înscriere 300 lei. 

Universitatea din Oradea se percep următoarele taxe: 

  • Taxa de înscrere la concursul de admitere: 200 lei
  • Taxa de înmatriculare: 120 lei
  • Taxă procesare dosar pentru candidații cu studii anterioare efectuate în străinătate: 150 euro

Universitatea Dunărea de Jos, Galați: 

  • 200 lei pentru fiecare facultate indiferent de numărul programelor de studii pentru care optează candidatul;
  • 150 lei pentru candidații ai căror părinți sunt absolvenți ai Universității „Dunărea de Jos” din Galați, pentru un singur dosar de concurs 

Universitatea București

Taxele de înscriere la facultățile din cadrul Universității București sunt între 150 și 550 de lei. Taxele se pot plăti online, pe siteul  Universității. 

Cum si unde se poate depune dosarul de admitere la facultate

La Universitatea Babeș-Bolyai dosarul de înscriere la admitere se depune exclusiv online,  in platforma admiterii (https://admitere.ubbcluj.ro).

La Universitatea Transilvania din Brașov dosarul de înscriere la admitere se depune online, prin e-mail la adresa admitere.rop@unitbv.ro, dar și în format fizic în clădirea Rectoratului, camera 102.

La Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași dosarul se depune atât în format online, cât și în format fizic.  În perioada 15 -20 iulie 2024 se poate face înscrierea atât online cât și la sediile facultăților, însă este recomandată înscrierea online Aici găsești detalii despre modul de înscriere de la fiecare facultate în parte: https://admitere.uaic.ro/sali-inscrieri-si-confirmari/

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite