Războiul comercial al lui Trump favorizează gigantul auto chinez în lupta împotriva Tesla

0
0
Publicat:

Ultimul val de tarife impuse de președintele american Donald Trump, care vizează în special protejarea producătorului auto național Tesla de concurența tot mai mare din partea companiilor chineze, inclusiv BYD, ar putea avea efectul opus. În loc să frâneze ambițiile gigantului chinez, restricțiile privind importul de vehicule electrice din China ar putea consolida poziția BYD pe piața globală, permițându-i să ocolească riscurile de reglementare și să crească în mod activ vânzările globale, scrie Financial Times.

 Fondatorul BYD, Wang Chuanfu și Elon Musk, șeful Tesla/FOTO.X
Fondatorul BYD, Wang Chuanfu și Elon Musk, șeful Tesla/FOTO.X

În timp ce fondatorul Tesla, Elon Musk, era implicat în discuții politice în Statele Unite, BYD din Shenzhen, China, se concentra pe creșterea vânzărilor sale. În primul trimestru din 2024, a depășit Tesla pentru a doua oară consecutiv în ceea ce privește vehiculele electrice alimentate cu baterii: 416.000 de mașini față de 336.681 pentru concurentul american.

Pentru o lungă perioadă de timp, analiștii au subestimat creșterea BYD, considerând-o o marcă locală fără o amenințare semnificativă la adresa jucătorilor globali. Scepticii au citat ponderea modelelor hibride în totalul vânzărilor și dependența companiei de piața internă chineză. Tarifele ridicate impuse de administrația Trump în timpul primului său mandat au închis efectiv piața americană pentru BYD, care a fost considerată mult timp o vulnerabilitate strategică.

Cu toate acestea, această izolare a lucrat acum în avantajul companiei. Deoarece BYD nu este prezentă pe piața americană, aceasta nu este expusă riscurilor asociate noilor tarife, contramăsurilor, incertitudinii de reglementare sau instabilității politice. Absența activelor în SUA o protejează de impactul direct al schimbărilor în politica comercială a SUA - un avantaj rar într-un mediu cu tensiuni geopolitice în creștere.

În plus, anii în care a fost interzisă intrarea pe piața americană au forțat BYD să se dezvolte activ în alte regiuni. Compania a intrat cu succes pe piețele din Europa, America Latină și Asia de Sud-Est, unde barierele politice sunt mai puțin pronunțate. În 2024, BYD a exportat deja peste 417.000 de mașini și intenționează să dubleze această cifră până la sfârșitul anului.

Tesla sub presiune

Tesla, pe de altă parte, se află sub presiune din mai multe unghiuri. Dependența sa puternică de piața chineză - a doua ca mărime după SUA - o face vulnerabilă la schimbările politice. Având în vedere creșterea sentimentului naționalist în China, boicoturile împotriva mărcilor străine pot fi rapide și eficiente. În martie, vânzările de vehicule electrice Tesla produse în China au scăzut cu 11,5%, în timp ce BYD a înregistrat o creștere similară.

Piața europeană, care obișnuia să fie un paradis strategic pentru Tesla, arată, de asemenea, semne de schimbare. Dacă Uniunea Europeană impune taxe simetrice ca răspuns la măsurile americane, compania ar putea fi afectată de două ori. Unele dintre modelele sale high-end, cum ar fi Model X, sunt încă fabricate în SUA și au un nivel ridicat de localizare, ceea ce sporește riscurile.

În primul trimestru al acestui an, vânzările Tesla în Europa au scăzut brusc, cu o scădere de peste 40% în Franța și Suedia. Între timp, vânzările BYD în regiune au crescut, livrările în Regatul Unit crescând de peste șapte ori, datorită popularității modelului Seal, un sedan electric cu un preț de aproximativ 56.600 de dolari.

Indicatorii financiari indică, de asemenea, o schimbare de conducere. La sfârșitul anului 2023, marja brută a Tesla în segmentul auto a scăzut la 13,6%, mai puțin de jumătate din nivelul maxim din 2022. Cifra BYD a fost de 22,3%. În ciuda recunoașterii sale globale, Tesla rămâne în urmă în ceea ce privește principalii parametri de afaceri: vânzări, rentabilitate și dinamica creșterii.

Ccontrastul dintre liderii companiei

Analiștii remarcă, de asemenea, contrastul dintre liderii celor două companii. Elon Musk este adesea subiectul știrilor politice, în timp ce fondatorul BYD, Wang Chuanfu, este un inginer rezervat, cu o pregătire chimică. Într-o perioadă în care publicitatea poate fi o sursă de risc, o astfel de reținere adaugă stabilitate și încredere mărcii.

Potrivit Financial Times, situația cu Tesla și BYD ilustrează un fenomen mai larg - consecințele neintenționate ale politicilor protecționiste. Pe măsură ce barierele comerciale devin o pârghie în strategia economică a SUA, companiile americane riscă să fie prinse în capcană de propriile lor decizii de reglementare. Și în timp ce SUA încearcă să își impună logica economică asupra lumii, concurenții străini, precum BYD, se adaptează cu succes la noile condiții și folosesc aceste restricții în avantajul lor.

SUA

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite