Cum îşi promovează Putin imaginea în lume
0Kremlinul beneficiază din 2006 de consultanţa uneia dintre cele mai importante companii de relaţii publice din Statele Unite, cu rezultate notabile în constuirea imaginii preşedintelui rus Vladimir Putin.
Apreciat de unii drept un lider ferm, dar benefic pentru Rusia, acuzat de alţii de acte nedemocratice şi tendinţe autoritare, cu ajutorul PR-ului american, Putin a reuşit câteva lovituri de imagine remarcabile, cea mai nouă fiind scrisoarea adresată poporului american prin renumita publicaţie New York Times.
Adresarea lui Putin a fost publicată chiar în timp ce la Geneva, Secretarul de Stat american John Kerry şi omologul său rus, Serghei Lavrov, discutau aprins criza din Siria.
Articolul a făcut senzaţie la Washington, iar Putin s-a potretizat ca un pacifist, dând lecţii Statelor Unite despre tendinţa lor de a folosi „forţa brutală“ ca rezolvare pentru orice conflict. Realizare de succes a companiei de relaţii publice. Şi nu este prima de asemenea natură.
În aprilie 2011, pe atunci premierului Vladimir Putin i s-a adresat o întrebare neobişnuit de măgulitoare, pentru un jurnalist american: „Sunteţi cel mai cool om din politică?“ Interviul, publicat în revista Outdoor, fusese stabilit tot de firma de PR a administraţiei prezidenţiale de la Moscova, compania americană Ketchum Inc.
Ketchum, parte a grupului Omnicom, a câştigat peste 25 milioane de dolari numai din contractele cu Rusia, conform documentelor depuse la Departamentul de Justiţie din SUA. De asemenea, din 2007, Ketchum a primit peste 26 milioane de dolari de la gigantul rus, Gazprom, pentru aceleaşi servicii de consultanţă în domeniul comunicării.
În 2007, firma de PR a reuşit să obţină numirea lui Putin ca „Persoana Anului“ de către revista Time, dezvăluire care a putut fi făcută după consultarea documentelor privind veniturile companiei şi tranzacţiile financiare cu publicaţia americană.
Între timp, Ketchum făcea presiuni asupra reporterilor care scriau articole sau reportaje în care prezentau cazuri de încălcări grave ale drepturilor omului de către autorităţile ruseşti. Consultanţii Ketchum au mers şi mai departe, iar conform presei americane, au făcut lobby şi în Departamentul de Stat, pentru relaxarea criticilor la adresa Kremlinului, în cazurile de abuzuri.
Ketchum a încurajat jurnaliştii, inclusiv pe cei de la Reuters, să scrie despre summiturile economice ale Rusiei, companiile de tehnologie ruseşti, despre golf şi lupte, precum şi despre Jocurile Olimpice de Iarnă de la Soci, în 2014.
Exprimându-şi dubiile despre aceste lucruri, Reuters a cerut explicaţii, iar firma de comunicare a răspuns cu un răspuns generalist, spunând ca lucrează alături de guvernul rus pentru restabilirea unui dialog eficient între Federaţia Rusă şi mass media occidentală.
Multe guverne din lume devin afaceri bănoase pentru firmele de consultanţă în domeniul comunicării din Statele Unite, remarcă analiştii internaţionali, şi, desigur, nu este nimic ilegal în acest lucru, atât timp cât aceste companii se conformează legilor SUA şi îşi prezintă rapoartele anuale privind tranzacţiile financiare.