Google câştigă jumătate de luptă în Germania şi poate publica ştiri fără să plătească drepturi de autor ziarelor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Google susţine că motorul său de căutare de ştiri nu afişează şi reclame
Google susţine că motorul său de căutare de ştiri nu afişează şi reclame

Camera inferioară a Parlamentului Germaniei, Bundestagul, a aprobat o lege prin care Google ar trebui să plătească o taxă publisherilor pentru conţinutul pe care-l indexează, dacă nu se limitează doar la un număr mic de cuvinte.

Legea a venit în Germania, la fel ca şi în Franţa, pe fondul crizei cu care se confruntă mass-media naţională. Astfel, organizaţiile de presă încearcă să găsească noi forme de venituri pe o piaţă în continuă schimbare. Deşi iniţial era o lege mult mai dură decât până acum, în forma actuală o asemenea reglementare ar putea modifica modul în care germanii se raportează la motoarele de căutare.

Păreri împărţite

Reglementarea aprobată de Bundestag cu 293 de voturi pentru şi 243 de voturi împotrivă prevede că motoarele de căutare pot prelua “cuvinte individuale şi mici bucăţi din text, cum ar fi titlurile”, arată “Ars Technica”.  În schimb, motoarele de căutare ar trebui să plătească drepturi de autor dacă preiau conţinut mai mare. Partidele de opoziţie au susţinut însă că formularea legii este neclară şi ar putea duce la multe procese.

Google a reacţionat la auzul veştii că legea a trecut de camera inferioară a Parlamentului german, spunând că “o asemenea lege nu este nici necesară şi nici sensibilă. Se pune în calea inovaţiei şi afectează economia şi internetul din Germania”.

Gigantul online a spus că agregarea conţinutului de pe site-urile publisherilor îi ajută pe aceştia să câştige trafic şi, în concluzie, bani. În plus, news.google.com, agregatorul de ştiri al companiei, nu afişează reclame, iar Google nu câştigă nimic de pe urma lui. Într-adevăr, în interiorul agregatorului de ştiri, putem găsi în momentul de faţă mai multă informaţie, dar oricum, nu mai mult de câteva rânduri.

Cu toate acestea, asociaţia ziarelor din Germania a primit cu bucurie acest prim pas în legiferarea plăţii pentru conţinutul indexat pe motoarele de căutare, ca “un element important în crearea unui spaţiu legal în lumea digitală”. Publicaţiile susţin că Google şi-a construit imperiul cu ajutorul reclamelor online, iar mare parte din meritul pentru succesul site-ului îl au şi locurile de unde Google îşi extrage conţinut, adică toate site-urile indexate.

De asemenea, şi Asociaţia Europeană a Publisherilor, a primit cu bucurie această deciziei. Reprezentanţii asociaţiei au spus că motoarele de căutare vor avea nevoie de licenţe pentru a colecta conţinutul în viitor. Puteţi găsi reacţia completă a EPC mai jos, în documentul original.

PR GermanAnchilieryRight 1March2013 by

Primul conflict între Google şi asociaţiile media dintr-o ţară a avut loc în Franţa, unde Google a fost de acord să deschidă un fond de 60 de milioane de euro pentru a ajuta companiile să îşi îmbunătăţească eforturile lor digitale.

Apără-ţi internetul

Anul trecut, Google a deschis o pagină în germană, numită Apără-ţi internetul, prin care susţinea avantajul de a avea conţinutul indexat şi absurditatea cererilor Parlamentului german.

Astfel, gigantul online prezintă 10 fapte privind dreptul de proprietate intelectuală, printre cele mai importante fiind şi faptul că un site poate alege dacă este indexat sau nu în Google, cu ajutorul unui text scurt (robots.txt). De asemenea, tot acolo se menţionează că pe Google News nu există publicitate.

În plus, firma americană menţionează că 45% din cititorii de presă germană ajung pe site-urile publicaţiilor cu ajutorul motorului de căutare.

Puteţi citi mai multe pe pagina oficială a Google (limba germană).

Germania vs Google, o istorie a conflictelor

Google nu este la prima problemă în Germania. De exemplu, YouTube nu funcţionează la capacitatea sa integrală. GEMA, instituţia care reprezintă drepturile artiştilor şi care colectează taxele din drepturi de autor a avut un proces îndelungat cu Google, iar acum gigantul online autocenzurează nenumărate video-uri despre care crede că ar încălca copyright-ul GEMA, iar de ulte ori GEMA însăşi raportează video-uri. Astfel, instituţia germană dorea ca Google să plătească taxe pentru conţinutul pe care-l afişează pe YouTube. În acest mod, aproape 80% din cele mai vizualizate 100 de clipuri de pe site-ul de streaming online nu sunt disponibile în Germania.

Mai multe despre acest subiect puteţi citi accesând acest link (limba engleză)

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite