Ce e 4G şi cum va schimba Internetul - viziunile Vodafone, Orange şi Cosmote au fost prezentate la conferinţa Mobile: Next

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La 15 ani de când conexiunea 3G a debutat, atenţia se mută spre 4G. România a găzduit astăzi o primă conferinţă despre noua eră în telecomunicaţii. La aceasta au participat şi reprezentanţii celor trei mari operatori din România: Vodafone, Orange şi Cosmote.

Conferinţa Mobile: Next despre 4G s-a desfăşurat la hotelul Ramada Nord şi a adunat câţiva oameni din domenii care cu siguranţă vor profita de tehnologia 4G. Prima parte a conferinţei a prezentat noua etapă în telecomunicaţii, în Internetul mobil, din perspectiva celor trei mari operatori din România: Vodafone, Orange şi Cosmote. Primul care a vorbit a fost, însă, Bogdan Iana, director executiv ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii).

Iana a menţionat că traficul mărit a dus la necesitatea conexiunilor 4G, la nivel mondial şi în special în România. Iar un trafic mai mare aduce cu sine o nevoie de mărire a cantităţii şi calităţii spectrului. Licitaţiile care s-au desfăşurat anul trecut pentru 4G, la care au participat operatorii din România, au ajuns la un total de 682 milioane euro, iar niciuna dintre companii nu a beneficiat de un tratament preferenţial.

Un deceniu între tehnologiile de mare viteză

Bun, benzile pentru 4G au fost cumpărate, operatorii ce au de spus? Vanina Ungureanu, business division manager Orange, a comparat evoluţia 3G cu cea a 4G şi ce lecţii pot fi învăţate din parcursul primei conexiuni de mare viteză. 3G a debutat în Japonia, în 1998, iar la mijlocul anilor 2000 a ajuns în România. Acum, ţara noastră este printre primele din Europa care să îşi stabilizeze infrastructura. Este adevărat, însă, că 4G a debutat în Europa, şi nu în Asia, ca 3G, de aici şi avansul.

„De la 3G am învăţat că cererea poate veni din surse pe care noi nu le-am prevăzut în primă fază. Iar ceea ce i-a adus succesul a fost calitatea reţelei, portofoliul de telefoane, oferta şi distribuţia. Şi în primul rând astfel de tehnologii trebuie întâi vândute intern, trebuie ca cei care le promovează să creadă în ele“, a menţionat aceasta.

Ce caută cel mai mult utilizatorii? Conţinut video, aceasta este piaţa pe care Orange va încerca să se remarce, mai ales că deja şi-a anunţat planurile în acest sens. În cifre, 25% din conţinutul video este consumat pe smartphone-uri, iar 40% pe tablete. Iar între trimestrele întâi din 2012 şi 2013, Orange a constatat o creştere cu 92% a traficului.

Alexandru Roşca, manager radio acces network Vodafone, a venit cu aceeaşi comparaţie 3G şi 4G, şi a punctat parcursul companiei în România - în 2006 a venit conexiunea HSPA (3G broadband) şi în septembrie 2009 HSPA+. Iar avantajele LTE/4G sunt, în primul rând, viteza, capacitatea, eficienţa şi acoperirea mai bună (de ajutor că este în banza 800MHz).

mobile next foto adevarul

Marius Mariţescu, switching & service director Cosmote, a privit puţin spre viitorul de peste 4 ani şi a oferit spre exemplificare o estimare a Cisco. Astfel, în 2017 vom ajunge la un trafic lunar de 11,2 exabiţi. Ce înseamnă această cifră? Circa 250 milioane de DVD-uri pline cu conţinut. În prezent, traficul ajunge la 0,9EB lunar.

În alte cifre despre 4G şi vitorul său: în 2012, au fost 0,9% din conexiuni prin 4G, la un trafic de 14%. În 2017, acestea vor ajunge la 10% (conexiuni) cu un trafic de 40%.

mobile next foto adevarul

Totuşi, 4G e o tehnologie utilă sau doar strategie de marketing?

„4G e o tehnologie nouă a cărei implementare costă. Cine are nevoie? Anumite tipuri de aplicaţii, domeniul business şi în final operatorii care vor să-şi sporească prezenţa într-o anumită zonă“, a declarat reprezentantul Cosmote. „4G, pentru orice operator, este un business case. Veniturile vin din valoarea unitară şi adopţie“, a completat Vanina Ungureanu de la Orange.

„Nu e o etichetă de marketing - ar fi un marketing foarte scump, dacă ar fi aşa. Viteza este un diferenţiator care va influenţa calitatea“, a adăugat reprezentantul Vodafone.

Concluzia este că 4G a venit şi va rămâne, oricât de scumpă ar fi adopţia la început. Operatorii au investit deja suficienţi bani în tehnologie, astfel că vor căuta s-o facă profitabilă.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite