O nouă teorie descrie felul în care au murit dinozaurii

Dinozaur

Oamenii de ştiinţă sugerează că impactul care a dus la dispariţia dinozaurilor ar fi început la marginea sistemului nostru solar.

De-a lungul timpului, oamenii de ştiinţă au fost de-acord cu privire la motivul dispariţiei dinozaurilor - obiectul spaţial Chicxulub, care a avut cel puţin 10km în diametru şi a lăsat în urma sa un crater uriaş cu o adâncime de 20km şi un diametru de 150km. Impactul pe care l-a avut Chicxulub a dus la distrugerea a aproape trei sferturi din viaţa de pe Pământ, lăsând planeta într-o iarnă întunecată continuă pe o durată de 18 luni.

Un lucru neclar însă este reprezentat de ceea ce a cauzat impactul lui Chicxulub. Oamenii de ştiinţă nu sunt siguri dacă obiectul a fost o cometă sau un asteroid, de unde a venit şi cum a ajuns să lovească Pământul cu o asemenea forţă. Răspunsul la această întrebare este important nu doar pentru că ar clarifica cum şi-au găsit sfârşitul dinozaurii, ci şi starea şi locul nostru în sistemul solar, ţinând cont că un astfel de impact s-ar putea repeta.

Cercetări noi, publicate în Scientific Reports, scrise de o echipă de oameni de ştiinţă din care face parte şi celebrul Avi Loeb de la Harvard, încearcă să afle un răspuns la această întrebare. Prin analizarea datelor obiectelor care zboară prin sistemul nostru solar, precum şi cu ajutorul unor simulări care arată cum gravitaţia împinge aceste obiecte, cercetătorii spun că au reuşit să găsească o explicaţie pentru felul în care Pământul a fost lovit cu o forţă atât de mare.

Aceştia sugerează că drumul obiectului care a exterminat dinozaurii a început în norul Oort, o zonă în care se află mai multe comete, situată la marginea sistemului solar. O bucată de cometă ar fi fost scoasă de pe traseul său de gravitaţia lui Jupiter, şi trimisă către Soare, care a distrus acea cometă în bucăţi mai mici.

„Practic, Jupiter acţionează ca un fel de maşină de pinball” spune Siraj, unul dintre studenţii care au lucrat la această cercetare alături de profesorul Loeb, citat de Independent. „Jupiter trimite aceste comete în orbite care le aduc foarte aproape de Soare. Atunci când realizează orbita în jurul Soarelui însă, cometele ajung atât de aproape de el încât partea mai apropiată simte o atracţie gravitaţională mai mare, cauzând un val seismic. Asta duce la ruperea acestor obiecte în comete mai mici care, odată lansate înapoi în sistemul solar, au o şansă să lovească Pământul”.

Noua teorie este diferită de una dintre principalele teorii emise cu privire la originea obiectului care a lovit Pământul - anume că acesta era o bucată dintr-un asteroid mai mare care provenea din centura de asteroizi aflată între Jupiter şi Marte. Cercetătorii spun însă că teoria lor este cea mai probabilă, deoarece studii realizate la craterul Chicxulub şi alte cratere similare arată că obiectele care au lovit planeta aveau o compoziţie primitivă, similară cu cea a obiectelor din norul Oort.

Ipoteza ar putea fi testată în continuare, inclusiv pe craterele de pe Lună. Observatorul Vera Rubin din Chile va fi pus în funcţiune anul viitor şi va oferi oamenilor de ştiinţă o şansă de a observa comete similare şi a vedea dacă acestea au un comportament asemănător cu cel descris în studiul publicat astăzi.