Moda din Spania sfidează criza Europei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Grupul Inditex, deţinătorul magazinelor Zara şi al multor alte branduri, a avut parte de un profit cu peste 30% mai mare decât cel preconizat anul trecut de către specialiştii financiari.

Pe vremuri de criză, lumea se îmbracă mai bine. Ar putea fi una dintre concluziile rezultate după publicarea cifrelor de afaceri şi a profitului obţinut de grupul Inditex. Profitul celui mai mare retailer de îmbrăcăminte la nivel mondial, prezent şi în România cu mai multe branduri vestimentare, a crescut cu 12% anul trecut, ajungând la 1,93 de miliarde de euro. Rezultatul financiar a fost susţinut de noile magazine înfiinţate în Asia, fiind parte din noua strategie de extindere abordată de compania spaniolă. În ţara noastră, reţeaua Inditex numără 77 de magazine, cu brandurile Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Massimo Dutti.

Europa cucereşte China

Inditex a înfiinţat anul trecut 483 de magazine, astfel ca numărul total al acestora a crescut cu 9,7%, la 5.527 de unităţi, grupul fiind prezent în 82 de ţări. Retailerul a deschis magazine pe 49 de pieţe, dintre care cinci sunt noi, respectiv Australia, Taiwan, Azerbaidjan, Africa de Sud şi Peru. Planurile de extindere a reţelei vor continua şi în următorii ani, în ciuda previziunilor apocaliptice care au cuprins zona euro în ultimele săptămâni.

„Grupul va înregistra în următorii trei ani o rată de dezvoltare a reţelei de magazine de 8%-10%", a declarat directorul general Pablo Isla. Inditex a creat anul trecut 9.374 de locuri noi de muncă, forţa totală de muncă ajungând la 109.512 angajaţi.

„Profitul anului trecut a fost ridicat, iar performanţele vânzărilor la începutul lui 2012 sunt şi ele destul de bune", a afirmat Jose Rito, analist la Banco BPI din Porto, Portugalia. Retailerul intenţionează să înfiinţeze în acest an între 480 şi 520 de magazine, inclusiv primul Massimo Dutti din SUA. Campania de extindere va majora cheltuielile de capital la circa 950 milioane de euro, de la 840 milioane euro anul trecut. Conceptul de fast fashion pare să funcţioneze de minune pentru retailerul spaniol. În ciuda stării financiare din lume, produsul finit pe care retailerul îl comercializează cu succes - moda - are parte de un succes de necontestat şi un trend ascendent care nu-şi va schimba evoluţia în următorii ani. 

Strategie de succes

„Când te gândeşti la ce se întâmplă în zona euro şi la criza prin care trecem, pare ceva incredibil. De fapt, aceste cifre întăresc puterea strategiei Inditex, aceea de a nu se baza pe sudul Europei", a spus analistul financiar Anne Critchlow pentru cotidianul „The Guardian". În timp ce competitorii europeni Esprit şi H&M nu se pot mândri cu astfel de succese, Inditex a mizat pe expansiunea agresivă şi imediată pe piaţa asiatică, mişcare ce i-a adus profituri ridicate.

Din luna septembrie, toate brandurile grupului au şi magazine online, oferind servicii prin intermediul acestora pe 18 pieţe europene, precum şi în SUA şi Japonia. Inditex urmează să înceapă vânzările online şi în China, în toamna acestui an, măsură aşteptată să ridice considerabil profitul companiei.

Inditex (Industrias de Diseño Textil, S.A.) este o companie producătoare de haine controlată de cel mai bogat om din Spania, Amancio Ortega. Primul magazin al grupului a fost cel al brandului Zara, de altfel şi cel mai important al companiei, şi a fost deschis în 1975, în Coruña. Peste 70% din încasările companiei sunt realizate din operaţiunile internaţionale. Compania spaniolă a intrat pe piaţa românească în 2007 cu două magazine la început, respectiv Zara şi Pull&Bear. 

5.600 de unităţi va avea deschise până la sfârşitul anului grupul Inditex.

"Când te gândeşti la ce se întâmplă în zona euro şi la criza prin care trecem, pare ceva incredibil. De fapt, aceste cifre întăresc puterea strategiei Inditex, aceea de a nu se baza pe sudul Europei."
Anne Critchlow analist financiar

"Grupul va înregistra în următorii trei ani o rată de dezvoltare a reţelei de magazine de 8%-10%."
Pablo Isla director general Inditex

Profitul lor, ghinionul tău

Moda nu este singura industrie care a înregistrat creşteri într-o perioadă de criză. Dar ar fi un gest pripit să ne uităm la profiturile ridicate şi să ne gândim că este o veste bună pentru toată lumea. Un prieten mi-a expus zilele trecute teoria lui cu care am fost de acord de la bun început. Puterea de cumpărare nu a crescut, pentru că micile creşteri din economiile lumii nu se traduc aşa în rândul consumatorului.

Este vorba despre o nevoie psihologică a omului, mai ales a omului din societatea consumeristă, de a-şi demonstra că totul este bine. Nu există criză în lume, am să-ţi demonstrez asta cumpărându-mi mai multe haine decât îmi permit, ieşind în oraş zilnic, plănuind excursii scumpe şi aşa mai departe. Cu bani pe care nu-i am, de fapt. Companii ca Inditex ajung să aibă profituri-gigant în perioade ca acestea şi mai ales să se extindă peste tot pentru că oamenii se folosesc de haine, în acest caz, ca să ignore realitatea din jur.

Am descoperit genul acesta de reacţii şi la mine. Cu cât se vorbeşte mai mult despre apocalipsa financiară care ne aşteaptă pe toţi, cu cât creşte mai mult gaura neagră din care se pare că nu avem scăpare, cu cât suntem mai sfătuiţi către cumpătare şi nu exces, cu atât mai mult soluţia tuturor problemelor pare să fie o rochie. Şi o pereche de pantofi. Şi o geantă.
Dacă lumea ar fi unde trebuie, profiturile companiilor de acest fel s-ar înjumătăţi, sunt absolut convinsă, pentru că ar dispărea nevoia de alinare personală prin shopping.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite