„Norii“ se vernisează la Muzeul Ţăranului Român

0
0

Expoziţia Marinei Bejan „Norii. Între două geometrii“ are vernisajul marţi, 1 noiembrie, de la ora 18, în Sala Foaier a Muzeului Naţional al Ţăranului Român. Cuvânt de deschidere: Alexandra Titu

„Materie imaginantă prin excelenţă, căutare mai mult decât consistenţă, irelevanţă materială care îşi caută forma prin mişcare şi dă corp vidului în spaţiu, aidoma gândirii ce se pierde pe măsură ce se construieşte, Norii au susţinut dintotdeauna o reverie aparte a interiorităţii – de la fantasma monştrilor până la scriitura hieroglifelor – prin puterea lor de a contrazice ordinea. Captarea acestei fascinaţii în pagina picturală reclamă o înţelegere a spaţiului şi a construcţiei lui pe pânză care să le susţină natura.

Punctul fix de observaţie, precum şi descrierea obiectului, probe impuse de formula perspectivei renascentiste dezvoltate în planul euclidian, imitare a lumii exterioare, duc la anularea efectelor de mişcare – esenţă a acestei magii. (Hubert D’Amiche, Théorie du nuage).

Figurarea norilor ca imagine şi istorie a interiorităţii conduce la conceperea spaţiului în contexte diferite de cel al lumii noastre fizice. Astfel, topologia, geometrie care merge până la dimensiunea a patra, în care spaţiul şi timpul sunt conţinute simultan, surprinde spaţiul particular al deformărilor prin transformări continue, fără ruptură sau lipire a suprafeţelor şi volumelor. Teoria nodurilor, curbe autointersectante, în care suprafaţa devine volum, este unul din clasamentele acestui tip de spaţiu ca studiu de grup. Prin banda lui Moebius ca actant principal, psihanaliza lui Jacques Lacan regăseşte expresia vizual constructivă a spaţiului interiorităţii. Traversată de mişcare, suprafaţa produce istorie permiţând cuvântul şi ieşind din atemporalitatea structurii. Fantasma se defineşte ca trecere de la suprafaţă la noduri. Răsucirea suprafeţei permite timpul, subminând spaţiul cotidian al reprezentării. Tăierea poate da seama de actul analitic, în mod esenţial interpretare.

TEATRUL NORILOR – 4 secvenţe ale unei poveşti şi a consecinţelor ei, care se desfăşoară între arhitectură, adâncime euclidiană, şi nor. Între linia dreaptă provenită din volumul arhitectural – pur raţională şi inexistentă în natură decât ca traseu scurt, şi linia curbă – expresie definitiv naturală, având drept suport volumul norului.“ (Marina Bejan)

Expoziţia va putea fi vizitată la Sala Foaier, până pe 16 noiembrie 2016, de marţi până duminică, între orele 10 şi 18. Intrarea este liberă.

image
Mai multe - Cultură

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite