Dietele vegane pot afecta inteligenţa

Dietele vegane pot afecta inteligenţa

Specialiştii avertizează că pentru a compensa carenţele impuse de o dietă vegană nu sunt suficiente tabletele cu multivitamine, ci insistă ca cei care optează pentru un astfel de regim să se documenteze foarte bine înainte.

Deşi vegetarienii stau mai bine cu sănătatea inimii, se pare că o dietă vegană implică multe compromisuri în ceea ce priveşte nutrienţii esenţiali necesari unui creier sănătos. Regimul vegan nu este recomandat copiilor şi adolescenţilor, femeilor însărcinate sau celor care alăptează.

Ştiri pe aceeaşi temă

Sfârşitul anilor 1880, oraşul Rajkot, India. Întâlnirea urma să aibă loc pe malul râului local, iar discreţia era esenţială. Mahatma Gandhi, unul dintre cei mai cunoscuţi vegetarieni din istorie, care era doar un adolescent la acea vreme, nu le-a spus părinţilor săi că merge la un picnic unde avea să consume, pentru prima dată, carne. Dacă ar fi aflat, părinţii ar fi fost şocaţi. După cum a scris mai târziu în biografia sa, Gandhi a fost crescut strict ca un hindus Vaishnava, aşa că niciodată nu a văzut carne înainte de această zi fatidică. Însă tovarăşul său de picnic era un personaj care credea că proteinele din carne sunt cheia pentru a fi puternic din punct de vedere fizic şi mental. Până la urmă, după toată experienţa, Gandhi a dispreţuit carnea.


Ideea că evitarea cărnii este rea pentru creierul nostru are un sens intuitiv; antropologii s-au contrat cu privire la ce mâncau strămoşii noştri, dar mulţi oameni de ştiinţă cred că hrana lor includea carne, oase şi creier de animale, ceea ce a condus la evoluţia remarcabilă a organelor aşa cum le cunoaştem astăzi. Unii au mers până într-acolo încât au afirmat că am ajuns la acest stadiu de evoluţie datorită cărnii, relatează BBC.
 
Inteligenţa este scumpă pentru organism - creierul devorează aproximativ 20% din caloriile noastre zilnice, deşi reprezintă doar 2% din greutatea corporală - şi ce modalitate mai bună de a găsi o gamă enormă de grăsimi, aminoacizi, vitamine şi minerale necesare funcţionării creierului decât de la animalele care au înmagazinat aceşti nutrienţi cu atenţie.
 
Este greu să ne imaginăm că strămoşii noştri preferau napii în detrimentul peştelui, de exemplu. Astăzi, conform ultimelor statistici, există aproximativ 375 de milioane de vegetarieni pe planetă. În Occident, veganismul este tendinţa milenară cu cea mai rapidă creştere; în Statele Unite, acesta a crescut cu 600% între 2014 şi 2017. Între timp, în India, dietele fără carne au fost pe trend ascendent încă din secolul al VI-lea î.H.
 
Pe de o parte, îngrijorarea recentă în ceea ce priveşte lipsurile nutriţionale din dietele bazate pe plante a dus la o serie de titluri alarmante, inclusiv un avertisment că pot ataca dezvoltarea creierului şi pot provoca daune ireversibile sistemului nervos al unei persoane. În 2016, Societatea Germană pentru Nutriţie a afirmat categoric că, pentru copii, femei însărcinate sau care alăptează şi adolescenţi, dietele vegane nu sunt recomandate. În Belgia, forţarea copiilor să urmeze o dietă vegane te poate trimite la închisoare.
 
Dar, pe de altă parte, dacă abţinerea de la carne ar avea vreun impact real asupra creierului nostru, am fi observat deja. 
 
De fapt, există mai mulţi nutrienţi importanţi pentru creier care pur şi simplu nu există în plante sau ciuperci. Creatina, carnosina, taurina, omega-3, fierul de haem şi vitaminele B12 şi D3 sunt conţinute în general de alimentele derivate din produsele animale, deşi pot fi sintetizate în laborator sau extrase din surse non-animale, cum ar fi algele, bacteriile sau lichenii, ce pot fi adăugate ulterior în suplimentele alimentare.
 
Alţii nutrienţi necesari funcţionării optime a creierului se găsesc în alimente vegane, dar numai în cantităţi slabe; pentru a obţine cantitatea minimă de vitamina B6 necesară în fiecare zi (1,3 mg) de la una dintre cele mai bogate surse vegane - cartoful - ar trebui să mănânci aproximativ 750 g. Delicios, dar nu îndeajuns de practic.
 
Toţi nutrienţii enumeraţi mai sus au fost găsiţi în cantităţi mai mici la vegetarieni şi vegani.
 
Deocamdată, impactul pe care aceste carenţe de nutrienţi îl au asupra vieţii persoanelor vegane  este, în mare parte, un mister. Dar o mulţime de studii recente au oferit câteva indicii.
 
„Cred că există unele repercusiuni reale asupra faptului că dietele vegane sunt tot mai populare”, spune Taylor Wallace, om de ştiinţă şi CEO al firmei de consultanţă nutriţională Think Healthy Group. „Nu este vorba că a te baza pe plante este în mod inerent rău, dar nu cred că oamenii sunt conştienţi de beneficiile substanţelor nutritive care provin din produsele de origine animală.”
 
Una dintre cele mai cunoscute provocări pentru vegani este obţinerea de suficientă vitamină B12, care se găseşte doar în produse de origine animală, în special în ouă şi carne. Alte specii înmagazinează B12 din bacteriile care trăiesc în tracturile digestive sau în fecale.
 
Pentru a vedea cât de crucială este B12 pentru creier, luaţi aminte de ce se întâmplă atunci când aceasta nu este suficientă. La copii, consecinţele carenţei de B12 sunt devastatoare. „Există cazuri tragice de copii ale căror creiere nu au reuşit să se dezvolte din cauza faptului că părinţii lor erau vegani prost informaţi”, spune David Benton, cercetător la Universitatea Swansea. De exemplu, copiii acestora nu puteau să meargă, să zâmbească sau au intrat în comă.
 
Mai târziu în viaţă, cantitatea de B12 din sângele unei persoane a fost direct corelată cu IQ-ul. La vârstnici, un studiu a descoperit că creierul celor cu un nivel mai mic de B12 era de şase ori mai predispus să se micşoreze.
Deficitul de B12 este foarte întâlnit la vegani. Un studiu britanic a descoperit că jumătate dintre veganii din eşantionul lor aveau carenţe. În unele părţi din India, problema este endemică - probabil în directă legătură cu popularizarea dietelor fără carne.
 
Un alt nutrient care este rar întâlnit în dieta tipic vegană este fierul. Deşi adesea îl asociem cu sângele, fierul joacă, de asemenea, un rol major în dezvoltarea creierului şi este esenţial pentru menţinerea organului sănătos pe parcursul vieţii. De exemplu, un studiu din 2007 a descoperit că oferirea de suplimente de fier femeilor tinere a dus la câştiguri intelectuale semnificative. La cei ale căror valori de fier din sânge au crescut pe parcursul studiului, performanţele lor la un test cognitiv s-au îmbunătăţit de cinci până la şapte ori, în timp ce participanţii ale căror niveluri de hemoglobină au crescut au înregistrat câştiguri în viteza de procesare.
 
Este foarte uşor să dezvolţi carenţă de fier. La nivel mondial, aproximativ două miliarde de oameni se consideră că au acest element deficitar. Veganii sunt deosebit de predispuşi, deoarece forma care este mai uşor absorbită de organism este „fierul de haem”, care se găseşte doar în proteinele animale. Un studiu german a descoperit că 40% dintre veganii pe care i-au analizat consumau mai puţin fier decât cantitatea zilnică recomandată.
 
Alte deficienţe comune printre vegani includ D3, omega-3, seleniu, acid folic şi iod. Deşi corpul poate produce D3 atunci când pielea este expusă la soare, acest lucru nu compensează lipsa vitaminei din dietă. În lunile de iarnă, când soarele este mai slab, omnivorele care trăiesc în Marea Britanie au aproape 40% mai multă vitamina D3 în sângele lor decât veganii. Desigur, astfel de elemente pot fi înmagazinate uşor din suplimente.
 
Un alt nutrient foarte important la care veganii manifestă niveluri mai scăzute, pentru că nu este conţinut de plante şi ciuperci, este creatina - o substanţă care se găseşte adesea în shake-urile de fitness. Funcţia sa naturală în organism este de a furniza energie celulelor noastre, fiind preferată de sportivi pentru a-şi îmbunătăţi rezistenţa.
Creatina este importantă şi pentru creier - iar studiile au arătat că un aport ridicat poate oferi beneficii precum o memorie mai bună şi reducerea oboselii mentale. Recent, creatina a început să fie recunoscuă ca un drog inteligent.
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: