PSD intră în dispută cu autoservirea. Cum a devenit renunțarea la casieri o problemă politică ANALIZĂ

0
Publicat:

Atenți la menținerea electoratului aproape de partid, liderii PSD anunță posibile taxe și impozite aplicabile magazinelor care ar renunța la toți casierii, fiind invocată protejarea angajaților și a vârstnicilor.

Noua problemă a agendei politice: lipsa casierilor din marile magazine din 2025 FOTO Shutterstock
Noua problemă a agendei politice: lipsa casierilor din marile magazine din 2025 FOTO Shutterstock

Anunțul unui mare retailer internațional că va elimina până în 2025 casierii, scanarea produselor urmând să fie făcute de cumpărători (case de tip self service), a dus nu doar la dispute în mediul online, ci și la apariția unor poziții politice, în ciuda faptului că multinaționala a punctat, din start, că foștii casieri vor deveni „consilieri”, acordând consultanță și suport clienților.

PSD a reacționat imediat pe temă prin mai mulți aleși, care au precizat că Parlamentul trebuie să intervină. Printre primii a fost Gabriel Zetea, deputat și vicepreședinte al PSD, care a punctat faptul că partidul său va veni în coaliție cu o propunere pentru reglementarea problemei caselor de marcat de tip self-service.

Dan Cristian Popescu, deputat al PSD, a prezentat principalele direcții pe care ar trebui să le aibă un viitor proiect de lege sau un pachet de măsuri: „i) aplicarea unui impozit pe fiecare casă de marcat fără casier, așa cum s-a procedat și în Belgia într-o situație asemănătoare; ii) deducerea unei sume de bani din factura finală a clientului, pentru prestația pe care o face în beneficiul magazinului, atunci când scanează produsele; iii) asigurarea prin lege a unui număr minim de reprezentanți ai magazinului la un anumit număr de case de marcat, care să-i îndrume pe clienții care se descurcă mai greu cu autoscanarea produselor”.

Dîncu pune punctul pe „i”

Într-o intervenție la RFI, Vasile Dîncu (președinte al Consiliului Național al PSD) a vorbit direct, fără ocolișuri, despre poziționarea partidului. Fostul ministru, de profesie sociolog, a precizat că reacțiile colegilor „pornesc de la faptul că avem o generație care este foarte slab pregătită din punct de vedere tehnic, sunt reacțiile pensionarilor, care fac parte din electoratul PSD, care vor o perioadă de tranziție, care se descurcă mai greu în aceste situații și este de înțeles acest lucru. Pe de altă parte, ca un partid social-democrat, urmărim și protecția locurilor de muncă”.  Fostul ministru a subliniat că e o problemă, dat fiind că ar fi numeroase familii afectate de schimbările din domeniu și Puterea va trebui să încerce să găsească formule de sprijinire a magazinelor mici din cartiere.

Un discurs împotriva întregii zone a multinaționalelor, inclusiv a hipermarketurilor și supermarketurilor, a mai existat în perioada de final a epocii Dragnea, 2018-2019, când fostul lider al PSD solicita o taxare drastică a acestora, alături de bănci, companii de telefonie, de gaze etc.

Celelalte partide, cum sunt cazurile PNL sau USR, au stat departe de controverse, fiind de părere că e un proces de digitalizare normal, iar fiecare magazin e responsabil de modul cum alege să-și gestioneze activitatea. Inclusiv șeful ANAF, Lucian Heiuș, a refuzat să comenteze subiectul.

Ce spun specialiștii

„Adevărul” a stat de vorbă cu un economist și un sociolog pe tema demersului PSD. „Taxa pe casele self pay e o aberaţie fiscală. Ar însemna, dacă mergem după acest principiu, să punem o taxă inclusiv pe aparatele de cartele de la metrou, pentru că înlocuiesc taxatoarele, să punem o taxă și pe bancomate pentru că au luat locul casierilor. Cum ar fi, de exemplu, ca Dacia să fie taxată pentru că folosește din ce în ce mai mulți roboți în locul forței de muncă clasice? Este încă o dovadă a faptului că avem politicieni cu mentalităţi învechite, prea puţin conectaţi la realitatea lumii în care trăim, şi a căror singur scop este să adune voturi. În plus, chiar şi dacă s-ar introduce o asemenea taxă, noi, consumatorii, n-am avea nimic de câştigat ba dimpotrivă. Taxa asta o vom plăti tot noi, pentru că o vom regăsi în preţuri.”, a punctat economistul Adrian Negrescu.

Economistul avertizează că trecerea la acest tip de case e dictată de lipsa de personal: „Măsura este absolut bizară mai cu seamă că hipermarketurile au fost nevoite să își digitalizeze într-un ritm rapid activitățile din cauza crizei de personal. Altfel spus, au recurs la această măsură pentru că nu găsesc oameni dispuși să lucreze pe un post extrem de solicitant, cum este cel de casier. Mai mult, casierii nu vor fi dați afară ci reprofilați pe zona de suport”.

Legat de sprijinirea unor anumite categorii, economistul a punctat că niciun privat nu s-ar autosabota, ca să-și alunge clienții: „Nimeni nu va fi lăsat în urmă. Nu cred că există manager de retail sănătos la cap care să își taie din potențialul de vânzare alungând practic pensionarii și pe cei care nu se descurcă să plătească cu cardul. Pentru ei există și vor exista tot timpul asistenți de vânzări care îi vor învăța un lucru esențial - cum se descurce în noua realitate economică”.

Cu ochii pe electorat

La rândul său, sociologul Vladimir Ionaș a subliniat că tema e una clar cu potențial electoral. „Evident că unele partide politice și unii oameni politici vor folosi electoral această temă, e natural pentru că interesul în societate este unul destul de ridicat”, a punctat Ionaș, care a adăugat că probabil PSD a considerat e afectat electoratul său.

Atâta timp cât subiectul reprezintă interes penttru o parte, să spunem importantă a societății, automat anumite partide politice vor simți interesul electoral și vor interveni. Vom vedea ulterior dacă intervin într-un mod pozitiv și vor avea de câștigat sau nu. Dar văzând dezbaterea din spațiul public, probabil au considerat că electoratul pe care îl reprezintă este dezavantajat și atunci au simțit nevoia să intervină din punct de vedere al agendei publice și, evident, că au de câștigat electoral”, a precizat sociologul

Pe de altă parte, sociologul arată și spre problema din practică. „În același timp, este și o problemă pentru o mare parte a societății. În primul rând, persoanele în vârstă. În al doilea rând, de exemplu, persoanele care nu sunt obișnuite cu tehnologia. Și în al treilea rând, ca un aspect personal, atâta timp cât anumite supermarketuri încearcă să facă un fel de optimizare din punct de vedere fiscal, renunță la o cheltuială pe care o au cu casierii și mută această activitate în sânul clienților, este normal ca și statul, care reprezintă clienții, să intervină, pentru că aici este o chestiune de nuanță dacă vorbim de un avans tehnologic, de dezvoltare tehnologică, evident că progresul acesta este natural și trebuie să ne obișnuim cu el, dar ceea ce face cel puțin magazinul de care s-a tot vorbit în ultima perioadă pe această modificare, nu este un progres tehnologic, pentru că nu schimbă nimic, ci doar schimbă omul care scanează produsele, vorbim de niște case care nu ar trebui să se numească sel-pay, că nu doar plătești, ci și scanezi”, a precizat Ionaș, care a atras atenția că vorba mai mult de optimizare fiscală, prin renunțarea la niște angajați, nu progres tehnologic, vizibil în companii ca Amazon, unde produsele sunt scanate automat și doar plătești.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite