Se pregăteşte fraudarea referendumului

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sunt multe semnale care ne avertizează că sunt posibile încercări de fraudare a referendumului din 6-7 octombrie. Particularitatea la referendum, spre deosebire de alegerile obişnuite: şi absenţa la vot este relevantă. Fără cvorumul de 30%, adică 5,7 milioane votanţi, referendumul nu poate fi validat. De aici lupta de a convinge populaţia să se prezinte la vot şi posibile încercări de fraudare a referendumului.

Miza referendumului

Nu este neapărat consfinţirea în Constituţie a constituirii familiei din bărbat şi femeie. Nu este urgentă o astfel de schimbare, nu sunt suficiente cazuri a căror rezolvare să prevadă schimbarea Constituţiei, mai ales că în Codul Civil este specificat în mod expres acest lucru: familia se constituie din bărbat şi femeie. Este o miză prea mică pentru imensa mobiliare de resurse umane, materiale şi financiare. Miza este alta. Liviu Dragnea, iniţiatorul referendumului, vrea o confirmare a încrederii populaţiei în ideile şi iniţiativele sale. Dacă rezultatul la referendum va fi cel scontat, va extrapola votul de încredere al populaţiei la orice alte iniţiative, de la modificarea legilor justiţiei şi a codurilor penale, la OUG privind amnistia şi graţierea. Va încerca să legitimeze poziţia sa anti UE prin votul de la referendum. Se aud voci dinspre PSD în favoarea părăsirii UE. Deja „Roexitul” este invocat pe mai multe canale de comunicare ale PSD.

Premisele fraudării referendumului

Sunt câteva date care prefigurează încercarea de fraudare a referendumului.

  • Au fost eliminate din procesul de votare înregistrarea informatică şi verificarea actelor de identitate, pentru prevenirea votului multiplu, SIMPV (Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal).
  • A fost eliminată înregistrarea audio-video de numărare a voturilor. Oare de ce? Aparatura necesară exista oricum la secţiile de votare, sau depozitată la primării. Nu trebuia achiziţionata acum.
  • Referendumul a fost extins pe două zile. De ce? Se bănuia că va fi o aşa aglomeraţie la urnele de vot, încât rămâneau votanţi pe dinafară?
  • Se încearcă cu tot felul de tertipuri blocarea accesului în comisiile de votare a rerezentanţilor partidelor şi a observatorilor. Un exemplu: doar partidele care au grupuri în ambele Camere ale Parlamentului pot avea reprezentanţi în secţiile de votare. De ce aşa? Cui prodest?
  • Întrebarea la referendum este ambiguă, dă naştere la tot felul de interpretări. „Sunteţi de acord cu Legea de revizuire a Constituţiei în forma adoptată de Parlament”? Care lege? Nu este de presupus că toţi viitorii votanţi au studiat cu atenţie Monitorul Oficial. Nu s-a găsit o altă modalitate de a formula întrebarea? Iarăşi un mare semn de întrebare.
  • Nu se ţine evidenţa celor care votează în alte secţii. Invitaţia la votul multiplu este clară.
  • Fiecare cetăţean poate vota oriunde, şi în afara localităţii de domiciliu, fără declaraţie pe proprie răspundere că n-a votat şi în altă parte.
  • Nu se pune însemn pe Cartea de Identitate după ce s-a votat.
  • Nu este clară utilizarea urnelor mobile. Se face la cerere, sau membrii secţiilor de votare umblă cu ele prin sat cu preoţii după ei?

Apare un fenomen nou. Sute de şefi de secţii de votare, aleşi prin tragere la sorţi dintr-o listă de experţi electorali, realizată de Autoritatea Electorală Permanentă, se retrag şi refuză să conducă procesul electoral din secţii, în foarte multe judeţe din ţară. De ce acest fenomen? Pentru că nu sunt siguri că există toate condiţiile necesare să nu se producă fraude, pentru care ar putea răspunde penal.

Iată şi faptele care duc la răspunderea penală a celor care le fac.

  • coruperea alegătorilor prin oferirea sau darea de bani sau orice alte beneficii în scopul determinării cetăţeanului să voteze sau să nu voteze într-un anumit fel.
  • orice act de fraudare a votului (de către cel care nu are drept de vot; votarea de două sau mai multe ori; introducerea în urnă a mai multor buletine de vot; de asemenea, sunt considerate acte de fraudare a votului folosirea unui act de identitate nul ori fals ori a unui buletin de vot fals).
  • violarea confidenţialităţii votului (doar cu amendă dacă este comisă infracţiunea de un cetăţean, iar, dacă este comisă de un membru al biroului electoral al secţiei de votare, pedeapsa este mai mare - de la şase luni la trei ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi).
  • încredinţarea urnei de vot altor persoane decât cele avizate conform legii sau transportarea urnei în alte condiţii decât cele prevăzute de lege.
  • Falsificarea documentelor şi a evidenţelor electorale va atrage o pedeapsă de până la cinci ani, la fel cum va atrage înscrierea în copia de pe lista electorală permanentă ori de pe lista electorală suplimentară a unor persoane care nu figurează în această listă.

Este de presupus că telefoanele mobile îşi vor face şi de această dată simţită prezenţa, înregistrând toate faptele care reprezintă abateri de la litera legii. Serviciile secrete, serviciile de pază şi protecţie vor fi şi ele prezente, pentru a asigura bună desfăşurare a referendumului.

Concluzii

Organizarea în pripă, absenţa mecanismelor şi aparaturii de supraveghere a votului, absenţa unor şefi de comisii electorale competenţi şi integri reprezintă dovezi ale premeditării fraudării referendumului pentru familie.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite