Cursurile de conducere defensivă ar putea fi gratuite pentru toţi şoferii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Poliţia Rutieră va evalua eficacitatea cursurilor de conducere defensivă, iar dacă aceasta va fi una mulţumitoare, şoferii vor putea face gratuit astfel de specializări

Cursurile de conducere defensivă ar putea fi gratuite pentru toţi şoferii, iar Ministerul Afacerilor Interne vrea acum să afle, aşa cum arată Legea 20/2022, cât de eficiente sunt de fapt şcolile care realizează astfel de specializări. Aceste date statistice vor ajunge la Ministerul Transporturilor, care va trebui să stabilească prin ordin norme de autorizare a şcolilor auto, a profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor auto pentru pregătirea în domeniul conducerii defensive.

„Eficienţa cursurilor în domeniul conducerii defensive se evaluează anual de către poliţia rutieră, prin raportare la numărul de accidente de circulaţie în care au fost implicaţi conducătorii de vehicule care au urmat un curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă”, se arată într-un proiect de ordin al ministrului Afacerilor Interne, aflat acum în dezbatere publică

În cazul în care concluziile studiilor realizate de ofiţerii Poliţiei Rutiere şi transmise spre analiză specialiştilor de la Ministerul Transporturilor vor fi pozitive, şoferii vor putea trece prin respectivele cursuri gratuit. Concret, dacă şoferul face cursurile pe banii lui, cheltuiala va putea fi dedusă din impozitul pe venit pe care îl datorează ca salariat. Apoi, dacă şoferul este unul profesionist şi face cursurile pe banii angajatorului, cheltuiala va putea fi dedusă din impozitul pe profit sau din impozitul pe venit datorat ca firmă. În fine, în cazul tinerilor care au între 18 şi 26 de ani şi se află la studii, dar care n-au loc de muncă, legea prevede că deducerea se va aplica la impozitul pe veniturile obţinute de părinţii lor, în cazul în care aceştia plătesc pentru cursurile de conducere defensivă.

Maşina este o armă

Fostul campion naţional la raliuri Valentin Porcişteanu a explicat pentru „Adevărul” de ce sunt importante cursurile de conducere defensivă şi preventivă, în condiţiile în care în România se înregistrează cel mai mare număr de victime pe şosele din întreaga UE. 

„Tragediile pe şosele apar şi pentru că şoferii, după parcurgerea cursurilor la şcolile de specialitate, nu mai participă la cursuri de recalificare sau specializare. Ca în orice meserie, e nevoie să se facă din când în când recalificări, readuceri la zi, dar la şoferie nu se întâmplă asta: iei permisul şi mergi până greşeşti. La şcoala de şoferi nu te învaţă nimeni cum să circuli pe autostradă, că pe aceste tronsoane nu trebuie să rulezi nici prea tare, dar nici prea încet pentru că ajungi o şicană mobilă.

După ce au fost în simulatoare de accident, şoferii şi-au dat seama că o maşină este ca o armă.  Vali Porcişteanu campion naţional la raliuri

 Apoi, la şcoala de şoferi nu se conduce noaptea, pe zăpadă sau pe gheaţă, nu se pune maşina într-o situaţie delicată, într-un derapaj care necesită unele manevre pentru a fi controlată. Aşadar, toate deprinderile de şofat sunt obligatoriu de reîmprospătat. Am oameni care au venit la cursuri de conducere defensivă şi care, după ce au fost în simulatoare de accident, au realizat pericolul. Şi-au dat seama că o maşină este ca o armă care poate ucide dacă nu e folosită cum trebuie”, mai arată experimentatul pilot de raliu şi proprietar de şcoală de pilotaj.

În ce constă un curs de conducere defensivă

În general, cursurile de conducere defensivă au o parte de teorie şi un segment de practică. În partea teoretică se abordează, între altele, probleme legate de legislaţia rutieră, despre cum se întâmplă accidentele şi ce trebuie să faci în caz de accident. Apoi, sunt explicate sistemele de siguranţă, circulaţia mâinilor pe volan, tehnici de conducere defensivă, exploatarea corectă a anvelopelor şi poziţia în scaun. 

Partea practică include, printre altele, un simulator de răsturnare în caz de impact, dar şi un dispozitiv care reproduce un accident frontal. În plus, există o zonă în care se verifică viteza de reacţie şi un panou la care se testează vederea periferică. Apoi, cursanţii se mută în maşini, unde sunt două ateliere importante, cu frânare de urgenţă la 50-60 km/oră şi un atelier de derapaje controlate. La acest din urmă atelier, în stânga maşinii stă cursantul, volanul acţionează puntea faţă, iar trainerul stă în dreapta şi are un volan cu care controlează puntea spate şi trimite maşina în derapaj, cursantul trebuind să menţină maşina pe axa corectă şi să evite posibilele obstacole.

Citat

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite