BNM explică în ce cazuri titularilor de card bancar li se aplică comisioane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Titularilor de card bancar li se aplică comisioane doar când are loc o conversie monetară la achitarea cu cardul sau, în unele cazuri, pentru retragerile de numerar. Suplimentar, beneficiarii plăţii nu au dreptul să perceapă comision de la titularul cardului pentru achitarea cu acest instrument de plată. Precizarea se conţine într-un răspuns al Băncii Naţionale a Moldovei pentru Agenţia de presă IPN.

Potrivit BNM, pentru emiterea şi întreţinerea unui card pot exista şi alte tarife care nu sunt legate de operaţiuni. Tarifele aplicate de către prestatorii de servicii de plată nu fac obiect al plafonării prin reglementări, acestea fiind dictate de piaţă. Toate aceste tarife se pun, în mod obligatoriu, la dispoziţia titularului cardului într-o formă uşor accesibilă şi în strictă conformitate cu cerinţele legale.

În cazul în care acest lucru nu se face, consumatorii sunt îndemnaţi să se adreseze în mod oficial către conducerea prestatorului de servicii de plată. Acesta este obligat să ofere un răspuns în cel mult 15 zile. Dacă problema nu se soluţionează amiabil, consumatorul se poate adresa la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei.

Prestatorii de servicii de plată pot să aplice comisioane diferite în funcţie de tipul cardului utilizat pentru achitare, originea acestuia şi, nu în ultimul rând, în funcţie de prestatorul emitent al cardului, pe motiv că toate aceste aspecte generează cheltuieli diferite pentru prestator. Aceste comisioane nu se răsfrâng asupra titularilor cardurilor.

Comisionul de acceptare a plăţii aplicat beneficiarului plăţii este un comision complex format din mai multe subcomponente, printre care se enumeră şi comisionul interbancar. În cazul în care prestatorul emitent al cardului este altul decât cel care acceptă operaţiunea de plată prin card, atunci o parte din comision (comisionul interbancar) este repartizat şi prestatorului care a emis cardul. Potrivit BNM, acest lucru vine să promoveze în egală măsură activitatea de emitere a cardurilor şi activitatea de prestare a serviciilor de acceptare a cardurilor de plată.

BNM menţionează că, în unele situaţii, mărimea comisioanelor pot determina comercianţii sau furnizorii de servicii să renunţe la opţiunea de a accepta plăţi cu cardul, dacă legislaţia nu îi obligă.

Banca Naţională menţionează că, în luna iunie 2019, Comitetului Executiv al Băncii Naţionale a aprobat o hotărâre ce vizează inclusiv plafonări ale anumitor comisioane percepute de către prestatorii de servicii de plată în cadrul operaţiunilor de plată electronice. Astfel, a fost stabilit plafonul de 0,5% la comisioanele percepute pentru acceptarea cardului ca instrument de plată, în scopul promovării plăţilor fără numerar cu destinaţie în bugetul public. Aceste comisioane de acceptare a instrumentelor de plată sunt puse în seama beneficiarului plăţii: comerciant, furnizor, iar în cazul particular vizat în hotărâre, comisionul este pus în seama statului.

Prin aceeaşi hotărâre a Comitetului executiv al BNM, au fost setate plafoane pentru tarifele percepute de către prestatorii de servicii de plată de la utilizatori pentru ordinele de plată transmise de către aceştia în mod electronic către prestatorul de servicii de plată, cu executarea acestui ordin de plată prin utilizarea Sistemului Automatizat de Plăţi Interbancare (SAPI). Tarifele sunt în mărime de până la 3,5 lei pentru procesarea unui ordin de plată în regim obişnuit pentru o sumă de până la 50 mii lei şi de până la 20 lei pentru procesarea unui ordin de plată în regim urgent sau a cărui sumă depăşeşte 50 de mii lei. BNM consideră că acest fapt va reduce povara comisionării excesive a utilizatorilor şi va impulsiona promovarea inovaţiilor în materie de plăţi electronice.

https://www.ipn.md/ro/bnm-explica-in-ce-cazuri-titularilor-de-card-bancar-7966_1072302.html

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite