Aeroportul cu zero pasageri. Cum şi de ce a intrat „în picaj“ Aerodromul din Tulcea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aeroportul „delta Dunării” - arhivă foto: FB/Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea
Aeroportul „delta Dunării” - arhivă foto: FB/Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea

Aeroportul din Tulcea ar trebui să fie una dintre cele mai importante porţi de intrare în Delta Dunării, mai ales pentru turiştii care vin din străinătate. Doar că, în ultimii ani, traficul a scăzut constant, ajungând la zero în 2021.

Aeroportul din Tulcea s-a înfiinţat în anul 1952, iar din 1973 acesta funcţionează pe actualul amplasament. În anul 2009, instituia aflată în subordinea Consiliului Judeţean a primit statutul de aeroport internaţional, iar numele acesteia a devenit „Delta Dunării”.

Doar că, aeroportul a cunoscut o involuţie odată cu trecerea timpului, iar toate investiţiile realizate aici nu au dus la o creştere a numărului de pasageri care să vină pe calea aerului pentru a descoperi Delta Dunării. Nici companiile aeriene nu s-au înghesuit să opereze curse regulate sau neregulate de pe acest aeroport.

Conform datelor statistice puse la dispoziţie de oficialii instituţiei, în primele trei luni ale anului 2021 nici un pasager nu s-a îmbarcat sau nu a debarcat aici. De altfel, începând cu anul 2017, când 4.323 de pasageri au utilizat Aeroportul din Tulcea, numărul acestora a scăzut constant. În anul 2018 au fost doar 158 de pasageri, în anul 2019 au fost 984 de pasageri şi în anul 2020 au fost 30 de pasageri care sau îmbarcat sau au debarcat.

Dacă este să ne referim strict la anul 2018, an în care turismul în deltă a înregistrat un adevărat boom, vedem că pe aeroportul din Tulcea au fost înregistraţi doar 158 de pasageri, timp în care Delta Dunării a avut 25.700 de turişti străini, conform Institutului Naţional de Statistică. Aşadar, străinii vin în Rezervaţie folosind alte aeroporturi (Constanţa sau Bucureşti) sau cu alte mijloace de transport.

La capitolul mişcări de aeronave, situaţia statistică este la fel: în anul 2017 au fost 56 de curse internaţionale neregulate, 66 de curse interne regulate şi 1.722 de alte mişcări; în anul 2018 au fost 42 de curse internaţionale neregulate, 30 de curse interne regulate şi 771 de alte mişcări; în 2020 au fost 2 curse internaţionale neregulate şi 10 curse interne regulate. În acest an, în primele trei luni, nu a fost nicio cursă interna sau internaţională.

În 2021, în primele trei luni, niciun avion nu a aterizat la Tulcea foto: FB/Aeroportul „Delta Dunării” Tulcea

Aeroport tulcea foto FB/Aeroportul tulcea

Fără autospecială de stingere

„Scăderea traficului faţă de anul 2017 se datorează faptului că în perioada 2018-2019, din cauza lipsei autospecialei de stingere a incendiilor, Autoritatea Aeronautică Civilă din România a scăzut în anul 2018 categoria de luptă cu focul a aeroportului de la CAT 7 la CAT 3, aeroportul nemaiputând opera aeronave cu anvergura aripilor mai mare de 18 metri”, explică directorul Stoian Vâlcu, într-un răspuns transmis ziarului Adevărul.

Abia în anul 2020 aeroportul a obţinut din nou categoria de luptă cu focul CAT 7 care-i permite să opereze cu aeronave mari, de tipul Boeing 737. Doar că pandemia a blocat de tot activitatea şi nicio companie de zbor nu şi-a anunţat intenţia de a opera aici.

În aceşti ani, conducerea aeroportului spune că a demarat proiectul de creştere a siguranţei şi securităţii pasagerilor, în cadrul căruia se realizează un drum perimetral în incinta aeroportului, o remiză PSI, un sistem de supraveghere cu circuit închis, amenajarea benzii pistei şi a ariei de siguranţă, dar s-a achiziţionat şi o autospecială de stingere a incendiilor care a permis revenirea la categoria CAT 7.

Cu toate că în ultimii patru ani traficul aerian a ajuns la zero, fondul de salarii a celor 43 de angajaţi (o media pe aceşti ani) a crescut: în 2017 salariile angajaţilor erau de 114.977 de lei lunar, iar în anul 2021 au ajuns la valoarea de 170.910 de lei lunar.

În anul 2020, când doar 30 de pasageri au folosit aeroportul, instituţia a avut venituri (în principal de la Consiliul Judeţean) de 6.073.000 de lei, iar banii s-au dus pe salarii şi implementarea unor proiecte (modernizarea şi extinderea terminalului de pasageri şi a căii de rulare Alfa). Deocamdată, veniturile şi cheltuielile pentru anul 2021 nu au fost stabilite.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Mecanismul prin care Victor Tarhon, fost preşedinte CJ Tulcea, a pompat 690.000 de lei la campania lui Traian Băsescu

Gestul disperat al unui bărbat: s-a legat cu cătuşe de intrarea în primărie şi a ameninţat că-şi dă foc

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite