FOTO Maşinile din perioada interbelică. Ce marcă a rămas în istorie pentru prima participare românească la Raliul Monte-Carlo, în 1928
0Continuăm cu prezentarea maşinilor cu care circulau timişorenii în perioada interbelică. Ghid ne este „Automobilele în Timişoara interbelică”, o carte-document apărută datorită strădaniilor lui Vlad Capotescu, preşedintele Retromobile din Timiş.
În 1977, în urma unui parteneriat între Guvernul României şi producătorul francez de automobile Citroen, avea să se înfiinţeze societatea Oltcit din Craiova. Începe construcţia unei fabrici moderne pentru producţia unui automobil de dimensiuni mici. Din 1981 şi 1995, aici s-a fabricat Oltictul. În 1991, Oltict devine SC Automobile Craiova prin preluarea acţiunilor de către Statul Român. Peste trei ani se înfiinţează Rodae Automobile Craiova (ulterior Daewoo Automobile România), societate din care face parte Daewoo Heavy Industries din Coreea. În 2008, Ford Europa a preluat fosta fabrică Oltcit/Daewoo.
Aceasta este povestea mai recentă cu Citroenul în România. Dar să se ne întoarcem la începuturi. Citoen a fost fondată de Andre Gustave Citroen, în 1908.
„În urma unei vizite în America, la fabrica Ford, francezul a adus în Europa sistemul de montaj pe bandă rulantă. Cele mai cunoscute modele au fost seriile B şi C, iar din anul 1935 revoluţionarul Traction Avant”, susţine Vlad Capotescu, preşedintele Retromobile din Timiş, în „Automobilele în Timişoara interbelică”.
Dar să vedem cum a ajuns această maşină la Timişoara, în perioada interbelică.
Din anul 1928, modelele C4 şi C6 cu şase cilindri în linie, erau importate de societatea „Autosport” deţinută de familiile Denes şi Pollak. Sediul era în strada I.C. Brătianu nr.6.
„Cele două modele s-au fabricat în paralel între anii 1928-1932, singura deosebire fizică fiind lungimea capotei motorului”, a adăugat Capotescu.
C6 în faţa Palatului Lloy din Timişoara
Interesant este că prima participare românească la Raliul Monte Carlo, în anul 1928, este menţionată în temesvari Hirlap: „Citroen C6 – cea mai mare dovadă pentru performanţă, calitate şi fiablitate. La raliul Monte Carlo, a parcurs distanţa de 2.939 kilometri: Bucureşti-Monte Carlo, fără puncte de penalizare. Din 64 de participanţi a câştigat locul întâi la fiabilitate”, a titrat ziarul de limbă maghiară din Timişoara.
„Raliul Monte Carlo -1928. Din 93 de concurenţi înscrişi, doar 64 s-au aliniat la start şi doar 24 au ajuns să temine cursa. Primul loc în clasamentul individual şi al cincelea în clasamentul general: Citroen C6. Condus de maiorul Berlescu, pornind la 20 ianuarie din Bucureşti, împreună cu alţi şase participanţi, în ciuda vântului puternic, al viscolului şi altor obstacole, călătoria de 3.000 de kilometri a fost finalizată în 77 de ore fără întrerupere. Traseul: Buucreşti-Budapesta-Viena-Strassburg-Lyon-Nissa-Monte Carlo”, a scris Temesvari Hirlap.
revoluţionarul Traction Avant pe o stradă din Timişoara
Reprezentanţa Citroen din Timişoara avea şi un garaj, pe strada Doja nr.21.
„După ieşirea din fabricaţie a modelelor C4-C6, între anii 1932 şi 1937, a fost fabricat modelul Rosalie, cu motor cu patru cilindri în linie: 8CV, 10 CV respectiv 7UA. Modelul Traction Avant a fost primul automobil din lume, cu caroserie autoportantă”, a mai explicat Vlad Capotescu.
Citeşte şi:
Câte maşini erau înmatriculate în Timişoara în 1925. Peste o sută dintre ele erau marca Ford
FOTO Vizita Regelui Carol al II-lea la Timişoara. Imagini cu monarhul într-o superbă limuzină Hispano-Suiza
Maşinile timişorenilor din perioada interbelică, o carte-document cu peste 150 de fotografii inedite
EXCLUSIV Circula pe străzile Timişoarei după Al Doilea Război Mondial. Povestea celui mai bătrân autoturism din oraş
O superbă maşină americană postbelică pe străzile Timişoarei, în plină eră stalinistă. „Una dintre ultimele maşini vestice importate oficial în România“
Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze