Un profesor de muzică a dus predarea la nivel de excelenţă. Concertul de la Filarmonică i-a schimbat cursul vieţii

Un profesor de muzică a dus predarea la nivel de excelenţă. Concertul de la Filarmonică i-a schimbat cursul vieţii

Mihai Bădiţă FOTO proiectulmerito.ro

Profesorul Mihai Bădiţă îşi îndrumă elevii să devină muzicieni disciplinaţi, care aleg calea moderaţiei: studiază zilnic, sunt atenţi la propria sănătate şi înţeleg deplin muzica pe care o cântă. El însuşi le este un model: ce le predă în clasă le demonstrează şi pe scenă, în spectacole.

Mihai Bădiţă (33 de ani) a crescut cu muzica în casă, tatăl său fiind muzican de profesie, contrabasist într-un ansamblu profesionist. Acum tânărul predă, la Liceul de Artă din Sibiu, teoria muzicii, muzică de cameră şi clarinet. La acelaşi liceu a şi studiat: a fost atras de clarinet din copilărie, chiar dacă o vreme a cochetat şi cu sportul. 

De altfel, povesteşte că iniţial s-a gândit să urmeze o carieră sportivă, însă în clasa a XI-a, în pauza unui concert de la Filarmonică, a avut o revelaţie, ca un îndemn interior: să ia muzica în serios.

„În acea seară s-a produs o transformare. Am intrat ca într-o visare, parcă eram dedublat şi-mi spuneam: «Asta este ceea ce trebuie să faci». A doua zi, m-am trezit de dimineaţă şi am plecat la liceu să studiez. Nivelul de performanţă pe care îl aveam atunci nu era cel care trebuia şi era nevoie să recuperez. Atunci s-a trezit în mine o ambiţie extraordinară“, spune Mihai Bădiţă.

Din acea seară, a studiat nebuneşte – a închis şi a deschis Liceul de Artă din Sibiu, cum îi place să spună. Venea la 6.00 dimineaţa şi pleca la 10.00 seara, era mai atent la ore şi a păstrat ritmul până la sfârşitul liceului. Rezultatele eforturilor au fost evidente. La o audiţie, în cadrul unui eveniment şcolar, un profesor l-a remarcat şi nu s-a putut abţine să nu spună: „Nu credeam că Bădiţă va ajunge să cânte vreodată la clarinet“. Observaţia aceasta l-a ambiţionat şi mai tare, iar în perioada care a urmat a reuşit să se autodepăşească constant şi să-şi dezvolte permanent calităţile şi deprinderile muzicale.

S-a perfecţionat în Suedia

„Am ajuns să mă bucur pe deplin de ceea ce oferă lumea muzicii“, mărturiseşte artistul, ale cărui eforturi au fost răsplătite cu admiterea la Conservatorul din Bucureşti. După masterat, tot la Conservator, a plecat în Suedia un an, prin programul Erasmus, unde a studiat cu un profesor şi un muzician excepţional: „M-a ajutat să-mi sistematizez, să-mi ordonez mai mult studiul. Până atunci eram dezordonat în plăcerea de a face muzică. Profesorul m-a ajutat să fac performanţă.“

FOTO proiectulmerito.ro

De-a lungul timpului, Mihai Bădiţă a participat şi la câteva concursuri şi a câştigat mai multe burse şi granturi în străinătate. „Am descoperit că acele calităţi de sportiv pe care le dobândisem când eram copil mă ajută foarte mult în studiul de zi cu zi al muzicii. Atunci mi s-a dezvoltat şi această plăcere de a împărtăşi actul muzical şi modalităţile învăţate de mine de a studia şi de a dobândi deprinderi muzicale“, povesteşte artistul cum a realizat că doreşte să devină educator.

FOTO Profesorul care cântă la 16 instrumente şi a pierdut şirul olimpicilor formaţi de-a lungul carierei

În cheia moderaţiei

 

Profesorul Bădiţă a înţeles rapid că nu poate să-i forţeze pe elevi să studieze. A găsit, totuşi, altă cale: prin bucuria şi plăcerea lui de a cânta le arată copiilor ce efecte poate avea muzica asupra omului, dar şi cum pot ajunge la rezultatul dorit. 

De asemenea, îi învaţă, prin ceea ce se numeşte în limbaj de specialitate „ergonomie muzicală“, că trebuie să studieze cu pauze şi să aibă grijă de ei la fel ca un sportiv de performanţă.

Mihai Bădiţă alături de unul dintre elevii săi FOTO arhiva personală

Pentru a avea rezultate notabile la clarinet, este nevoie de studiu aprofundat, zilnic. În lipsa acestui exerciţiu constant, copiii îşi pierd capacitatea de a inspira aer în plămâni, precum şi mobilitatea degetelor şi a musculturii faciale, explică profesorul. La fel de importante sunt şi pauzele, şi recuperarea după efort. „Sunt detalii tehnice care trebuie studiate şi îmbunătăţite zi de zi. Cu cât dai mai multă atenţie acestor aspecte, cu atât te vei dezvolta mai mult“, spune el. 

Profesorul care a transformat Fizica în magie. Îşi învaţă elevii să monteze tuburi care scot flăcări după sunete muzicale, oglinzi infinite şi catapulte

Profesorul arată că perioada de studiu diferă de la elev la elev, dar el le antrenează şi puterea de concentrare. Asta le permite copiilor să studieze anumite piese sau un anumit repertoriu pentru o perioadă mai lungă de timp. Este atent ca elevii săi să nu cadă nici în cealaltă extremă, adică să studieze prea mult, riscând să-şi lezeze musculatura facială sau pe cea a mâinilor. Mihai Bădiţă crede în echilibru.

FOTO proiectulmerito.ro

„Studiez cu ei tehnici instrumentale, dar şi de sensibilitate artistică, care includ şi aspectele sociale şi pe cele mai intime. Acestea te ajută să devii artist, dar şi un om bun, cu care să poţi relaţiona uşor şi cu care să faci un pod, un transfer de informaţii şi de emoţii pozitive. Eu înţeleg ideea de proces didactic prin faptul că elevii trebuie să devină oameni compleţi, din toate punctele de vedere“, mărturiseşte Mihai. 

„Toată muzica este frumoasă“

Îşi doreşte ca elevii săi să se integreze uşor în societate şi să devină artişti desăvârşiţi la absolvirea şcolii. Vrea ca ei să ştie despre ce cântă şi să poată exprima prin muzică aspecte importante din viaţa lor şi a societăţii. „A fi muzician nu înseamnă să fii unilateral, să priveşti lucrurile doar dintr-un anumit punct de vedere. Pe mine nu mă interesează preferinţele muzicale, ci calitatea muzicii. Toată muzica este frumoasă dacă este transmisă astfel încât publicul să poată aprecia acest lucru“, crede profesorul.

Profesorul de muzică şi elevii săi de la Liceul de Artă din Sibiu FOTO arhiva personală

Mihai Bădiţă spune că orice copil care are o înclinaţie către artă îşi poate găsi calea, chiar şi în perioada aceasta, când pandemia ţine sălile de concert închise. „Încerc să găsesc mereu soluţii pentru a păstra vie dorinţa de a face muzică şi, mai ales, dorinţa de a se îmbunătăţi constant, de a face performanţă şi de a deveni muzicieni compleţi“, explică Bădiţă.

Pentru Mihai Bădiţă, cariera de pedagog va continua în paralel cu cea de instrumentist. Nu se poate altfel, spune artistul, care e de părere că cele două ipostaze sunt obligatorii şi se alimentează una pe cealaltă. „Dacă stau doar cu copiii în clasă şi le explic diverse lucruri, nu-i suficient. E important să le ofer şi experienţa de a mă vedea pe scenă, de a le confirma ce le spun la ore, dar şi să ofer publicului momentele muzicale despre care le vorbesc elevilor mei“, consideră profesorul de clarinet. 

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara de pian şi vioară care descoperă talente de 38 de ani. „Unii ar vrea să facă engleză de la botez, dacă se poate şi muzică, şi gimnastică“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările