Ce se poate întâmpla dacă umflăm prea tare anvelopele la maşină. Presiunea la care riscul exploziei este iminentă

Ce se poate întâmpla
dacă umflăm prea tare anvelopele la maşină. Presiunea la care riscul exploziei este iminentă

Foto: arhivă Adevărul

Mulţi şoferi se încăpăţânează să bage presiune în anvelope cu mult peste recomandările producătorului, iar consecinţele pot fi tragice. De suferit au şi alte componente ale maşinii, pentru că anvelopele devin tari ca nişte pietre, transmiţând şocurile direct în suspensii şi elementele direcţiei.

Conducătorii auto se conformează, de regulă, instrucţiunilor producătorilor de anvelope, care stabilesc o presiune maximă până la care pot fi umflate pneurile, dar sunt, din păcate, şi mulţi şoferi care fac acest lucru după ureche. 

Din păcate, acest lucru poate avea consecinţe tragice, deoarece o presiune cu mult peste limita admisă în anvelope creşte substanţial riscul producerii unor accidente rutiere. Vă prezentăm mai jos câteva dintre cele mai importante probleme cu care se pot confrunta conducătorii auto care aleg să ignore recomandările producătorilor de pneuri.

Risc de explozie

Dacă producătorul specifică că în anvelopă nu poate fi introdusă o presiune mai mare de 2.1 bari, iar şoferii aleg să bage 2.5 bari, se expun unui risc foarte mare ca unul dintre pneuri să explodeze.

”Riscul ca unul dintre cauciucuri să explodeze nu este foarte mare dacă circulăm în oraş, dar dacă rulăm în afara acestuia, unde viteza creşte simţitor, acest risc creşte foarte mult. La o viteză mai mare, pneurile se încălzesc foarte mult, la fel ca şi aerul din interiorul lor. Prin urmare, are loc o dilatare a anvelopelor, iar dacă în acestea a fost introdusă o presiune peste cea recomandată de producător, ne expunem inutil riscului ca una dintre acestea să explodeze”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Uzură neuniformă a pneurilor

Anvelopele se uzează diferit, în funcţie de presiunea existentă în acestea. Astfel, dacă presiunea este prea mică, pneurile se vor uza mai mult pe laterale, iar când aceasta este prea mare, se va uza cu preponderenţă suprafaţa de rulare de pe mijlocul acestora.

Când circulăm cu viteză mare, suprafaţa de rulare se va încălzi foarte mult, iar profilul anvelopelor va intra în contact cu carosabilul doar pe partea dibn mijloc. Asta face ca acea parte a pneurilor să se uzeze foarte mult şi foarte repede, ceea ce înseamnă că vom fi nevoiţi să schimbăm cauciucurile mult mai repede decât ar fi normal, de regulă cam după doi ani de la achiziţie, când acestea ar trebui să ne ţină fără probleme peste cinci ani.

Aderenţă scăzută

Cum este firesc, o presiune prea mare în anvelope face ca aceasta să se dilate, în special când rulăm cu viteză mai mare, iar asta face ca aderenţa pneurilor cu carosabilul să scadă simţitor.

”Dacă este să facem o mică comparaţie, în loc ca suprafaţa de contact a pneurilor cu solul să fie de câţiva zeci de centimetri, aceasta se reduce la doar câţiva centimetri. Într-o astfel de situaţie, maşina se va opri după o distanţă mult mai mare în cazul în care frânăm pentru că nu avem suficientă aderenţă, ca să nu mai vorbim de cazurile când afară este zăpadă sau polei. Presiunea indicată de producător nu este întâmplătoare, aceasta fiind stabilită tocmai pentru a avea o aderenţă optimă cu carosabilul”, detaliază Florin Marin Bogdan.

Scade confortul

Un alt dezavantaj al introducerii unei presiuni mult prea mari în pneuri este scăderea confortului pentru ocupanţii maşinii. Explicaţia este, de fapt, foarte simplă. Dacă introducem o presiune prea mare în cauciucuri, acestea devin ca nişte pietre, iar în cazul în care nimerim cu roţile în gropi sau denivelări, întregul şoc va fi transmis direct în suspensii şi elementele direcţiei, care se vor uza prematur, iar la un moment dat vor ceda, punându-ne din nou în situaţia de a ne risca inutil viaţa şi pe a celorlalţi participanţi la trafic.

Consum mai scăzut de combustibil, dar cu ce preţ

Există un singur avantaj dacă alegem să băgăm o presiune mai mare în anvelope decât cea recomandată de producător: consumul mai mic de combustibil. ”Evident, dacă pneurile sunt umflate mai mult, consumul de combustibil se va reduce, însă nu cu mult. Dacă punem în balanţă câţiva litri de combustibili economisiţi în acest fel cu riscurile producerii unui accident şi celelalte dezavantaje care vin la pachet cu o astfel de decizie, nu merită”, conchide Florin Marin Bogdan. În concluzie, este bine să verificaţi presiunea în pneuri cel puţin odată la câteva luni şi întotdeauna la schimbările semnificative de temperatură.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: