Desenul animat „Fram, ursul polar“ ar putea fi produs în China. Investiţia de 3 milioane de euro imposibilă în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ursuleţul Fram în varianta 3 D pentru desene animate. FOTO: Deveo Media
Ursuleţul Fram în varianta 3 D pentru desene animate. FOTO: Deveo Media

Povestea lui „Fram, ursul polar“ ar putea deveni cunoscută în toată lumea prin intermediul unui serial de desene animate. Echipa de clujeni care a reinventat personajul din cartea lui Cezar Petrescu caută un producător la cea mai mare competiţie de profil din lume. Au început discuţiile cu un producător din China, ţară care vrea să intre în competiţia dominată de americani.

Fram, iubitul personaj din cartea pentru copii a lui Cezar Petrescu, a fost „reinventat”, în urmă cu 4 ani, de o mână de artişti clujeni de la firma Deveo Media. Simpaticul ursul polar a devenit erou într-o serie de cărţi ilustrate pentru copiii de astăzi.

A fost doar începutul unui drum al cărui scop a fost ca Fram să devină un personaj la fel de popular pentru români precum este, să zicem, Mikey Mouse. Fram a devenit eroul unor cărţi de benzi desenate pentru copii în care se se combină amuzamentul cu educaţia emoţională: cum e prima zi la grădiniţă sau cum să gestionezi sentimentele negative. Artiştii au cerut sfatul psihologilor astfel încât cărţile să îi poată ajuta pe părinţi în relaţia cu copiii lor. A apărut şi un board game avându-l pe Fram în centru, în care accentul cade pe colaborarea dintre jucători, nu pe competiţia dintre acestea. De asemenea, clujenii au conceput un spectacol de teatru pentru copii cu Fram.

Ciprian Beldean, managerul Deveo Media, susţine că anul aceste povestea lui Fram va ajunge la un alt nivel - ursul polar va deveni erou de desene animate: „este încununarea oricărui brand pentru copii. DIn punctul de vedere al popularităţii, apariţia la televiziune face minuni.” Dacă se va găsi anul acesta un producător, în 2021, ar putea apărea serialul de desene animate „Fram, ursul polar”, spune acesta. 

Se caută finanţare de la cei mai mare producători din lume 

Clujenii au două strategii pentru noul obiectiv. Pe de o parte au depus la  Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) un proiect pentru o finanţare de 100.000 de euro pentru realizarea unui scurt metraj de 15 minute - care să prezentat unui producător care să-şi asume investiţia de a realiza mai multe episoade. 
 

Pe de altă parte, clujenii au făcut echipă cu bucureşteanul Ştefan Buzea, regizorul primulul lungmetraj animat 3 D realizat în România, şi vor prezenta proiectul la  una dintre cele mai importante competiţii internaţionale, Cartoon Forum, care reuneşte cei mai bine cotaţi producători TV şi zeci de filme de animaţie din lume.

Evenimentul reuneşte somităţi de nivel internaţional în domeniul producţiei TV, personalităţi care decid, pe criterii tehnice, lista serialelor care vor primi finanţare.

„Practic, noi vom susţine în faţa juriului beneficiile pe care copiii şi chiar părinţii le obţin dacă urmăresc seria de animaţie pe care o propunem. Apoi, vom prezenta detaliile tehnice legate de cum va funcţiona proiectul, iar la final, vom dovedi sustenabilitatea economică a proiectului Lumea lui Fram.

Va fi un pitch de 10 minute în care noi prezentăm proiectul, scenariul, conceptele de personaje şi scenele cheie din film create în timpul etapei de pre-producţie.

Ne propunem să difuzăm seria de animaţii în ţări din Europa şi, pe mai departe, ţintim publicul din Statele Unite”, spune Ştefan Buzea, scenarist, regizor şi animator Duo Animation.

Fram, ursul polar devine personaj de desene animate

Buget de 3 milioane de euro 

Beldean susţine că în România nu sunt producători care pot să investească 3 milioane de dolari într-un serial de acest gen. „În România, producătorii sunt mici. Bugetul pentru animaţie e mai mare decât pentru serialele care se fac în România. Pentru un minut de serial de animaţie se cheltuiesc circa 15.000 de euro. Noi vrem să facă 12 episoare a câte 15 minute episodul. Ajungem aproape de 3 milioane de dolari cu bugetul. Un minut de animaţie la o producţie Disney care rulează la cinematograf este de circa 1 milion de dolari”. 

Clujeanul susţine că în România sunt oameni foarte talentaţi, dar „nu au bani ca să-şi producă proiectele, aşa că, la fel ca în IT – îşi vând ideile.” 

Un producător a vrut să scoată circul din povestea lui Fram 

Cam aceasta va fi şi soarta proiectului „Fram, ursul polar”, în condiţiile în care artiştii români nu dispun de fonduri pentru a-l produce singuri. „Noi am dori să rămână viziunea noastră şi după ce semnăm cu un producător. Acesta însă poate să o schimbe şi va aduce probabil argumente solide în acest sens. Un producător se uită, de obicei, la ce îl face pe copil să aştepte următorul episod. Producătorul va căuta, de asemenea, un produs care să corespundă cu misiunea lui, să se încadreze în aceleaşi linii. Cei care promovează desene cu monştri şi extratereştri nu vor cumpăra povestea unui urs polar.”


Beldean susţine că au avut discuţii cu un producător interesat care a cerut să fie scos circul din povestea lui Fram, din cauza protestelor organizaţiei internaţionale care luptă pentru drepturile animalelor - PETA - care a cerut desfiinţara circurilor. „Am avut discuţia asta. Noi considerăm că s-ar face astfel nedreptate poveştii lui Cezar Petrescu. În plus de aceasta, pe vremea când a scris el cartea nu exista PETA. De ce să nu ştie copiii din ziua de astăzi de ce nu mai sunt animale d circ?”, a susţinut Beldean.

Pe lângă călătoria şi aventurile lui Fram, serialul va include şi elemente tematice de ecologie şi diversitate rasială. „N-o să fie un mesaj de genul celor transmise de Gren Peace, dar vor fi elemente care îi vor face pe copii să-şi dea seama de impactul omului asupra mediului”, spune clujeanul. 

Beldean nu crede că serialul va putea fi produs în România „pentru că nu avem infrastrctura pentru asta.” În ceea ce priveşte echipa, din nou, producătorul poate decide să nu lucreze cu românii care au pus bazele proiectului. „Cred, totuşi, că va fi muncă echipă şi vom fi cooptaţi de producător”, speră el.

Interes din partea unor producători din China

Mangerul Deveo Media spune că „din câte ştiu eu şi Ştefan Buzea, nu a mai fost un proiect românesc acceptat în această sesiune a Cartoon Forum pe partea de serial de animaţie.” După înscriere, au existat şi primele reacţii: 


„Şi-au manifestat interesul producători din China şi urmează să avem o dsicuţie, să vedem ce iese. Am fost contactaţi în indeea că e un proiect de care ar fi interesaţi şi doresc să avem o discuţie. Cei din China doresc foarte mult să fie un competitor important în industria asta, astfel că ei caută proiecte pe care să le producă şi să le distribuie nu doar în China, ci în toată lumea.” 

Liderii industriei sunt americanii, spune managerul: „Producătorii americani sunt principalii care investesc, dar studiouri sunt în toată lumea. Foarte multă animaţie se face în Asia, dar e vorba despre animaţia produsă de firme americane”.

De ce o industrie de animaţie în România. „Ar putea ajunge la nivelul IT-ului”

Întrebat de ce ar fi benefic să avem o industrie de animaţie în România, Beldean susţine: „Trebuie să ne întrebăm dacă industria de entertainment pentru copii ar trebui să-şi asume o parte din educaţia copiilor? Dacă da, studiourile ar putea să vadă problemele cu care se confruntă părinţii în relaţia cu copiii, apoi ar putea să coaboreze cu psihologi şi împreună să creeze materiale care să aibe şi o misiune de educaţie, deoarece copiii imită ceea ce văd. Aceste materiale pot fi modelate special pe profilul psiho-social românesc.”

Pe de altă parte, „o şcoală de animaţie, o facultate de artă digitală care să dezvolte artişti pe nevoie actuale în prim rând ar oferi oprtunitatea absolvenţilor să aibă loc muncă în ţară, să nu plece, apoi creaţiile lor pot aduce producători în România şi, astfel, se va crea o industrie sau un satelit al industriei europene. Se poate ajunge chiar la nivelul IT-ului”, a concluzionat clujeanul.  

90 de proiecte

În faţa producătorilor se vor prezenta alte peste 90 de proiecte care au fost de asemenea selectate de către specialişti pentru finală. „Noi ne dorim ca Fram, Ursul Polar, un personaj cu notorietate în rândul copiilor şi adulţilor români, să devină cunoscut în toată lumea. Povestea acestui ursuleţ şi aventurile prin care el trece sunt, după părerea noastră, o metodă excelentă prin care să educăm copiii şi să-i facem conştienţi de importanţa ecologiei.  Prin proiectul Lumea lui Fram ne dorim să modelăm adulţii de mâine care sperăm să fie mult mai responsabili faţă de natură decât generaţia noastră”, spune Ciprian Beldean, business development manager Deveo Studio.  

Cartoon Forum, cea mai mare competiţie internaţională de animaţii video


 

Cartoon Forum este o sesiune de pitch-uri jurizate pe care Fundaţia Cartoon din Bruxelles o organizează anual încă din 1990.

Până în prezent, 814 proiecte au primit finanţare în sume care au depăşit 2.8 miliarde de dolari. În medie, 1 din 3 proiecte ajunse în finală reuşeşte să obţină finanţarea pentru că filtrele de selecţie preliminară sunt foarte multe şi la standarde ridicate.

Evenimentul reuneşte somităţi de nivel internaţional în domeniul producţiei TV, personalităţi care decid, pe criterii tehnice, lista serialelor care vor primi finanţare.

Despre Lumea lui Fram  

Lumea lui Fram a apărut din dorinţa de a dezvolta copii comunicativi, încrezători în propriile forţe şi echilibraţi din punct de vedere emoţional. Prin colaborarea cu psihologi, pedagogi, părinţi, autori şi scenarişti, Lumea lui Fram a realizat cărţi de educaţie emoţională şi jocuri care dezvoltă competenţele sociale.

Lumea lui Fram este un proiect 100% românesc pe care echipa de ilustraţie şi animaţie din cadrul Deveo Studio din Cluj-Napoca îl realizează din 2016.

Vă mai recomandăm să citiţi:

Fram „reîncărcat“. Povestea copilăriei multor generaţii de români a fost adaptată la secolul XXI în capitala benzii desenate

„Mercy Street“ a ajuns în cinematografe. După patru ani de muncă vom putea vedea primul film de animaţie 3D realizat în România VIDEO

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite