Cum învaţă online copiii dintr-o comună din Călăraşi. Învăţător: „Le place că pot fenta anumite reguli“

Cum învaţă online copiii dintr-o comună din Călăraşi. Învăţător: „Le place că pot fenta anumite reguli“

Învăţătorul Marian Cîrlig de la şcoala din comuna Radovanu, un dascăl în pas cu tehnologia FOTO Arhivă personală Marian Cîrlig

Copiii din comuna călărăşeană Radovanu, obişnuiţi de trei ani cu învăţarea online, fac cursuri prin sesiuni video pe timpul stării de urgenţă. Elevilor din clasa a-III-a le place foarte mult întrucât spaţiul de învăţare este nonformal şi nu mai sunt nevoiţi să respecte reguli. Exemplul lor a fost urmat de toată şcoala.

Ştiri pe aceeaşi temă

Practic, procesul de învăţare-predare-evaluare are loc online, în timp ce elevii stau în pat, pe fotoliu, confortabil, fără reguli stricte. În primul rând, le place că pot fenta anumite reguli impuse de regulamentul şcolar. Ei pot negocia durata orei de curs şi programul zilnic. Sunt în clasă aflându-se în mediul lor confortabil de acasă, mediu pe care de multe ori şcoala nu îl poate oferi, povesteşte Marian Cîrlig, învăţătorul care i-a făcut pe copii să prindă drag de tehnologie. Activitatea este lejeră şi nonformală şi pot lucra din pat, de la birou, de pe fotoliul preferat, având alături biblioteca şi toate materialele ajutătoare.
 
”Lucrează lejer, percepând activitatea ca pe o joacă. Intervin în activitate când au ceva de spus şi când au o informaţie nouă. Îşi fac temele zi de zi, atât în format digital, cât şi clasic. Ei percep activitatea fără stres, dar ca şi cadru didactic, este necesar să mă pregătesc mult mai mult ca la activităţile clasice. Fiecare oră de curs online necesita măcar 30 de minute de pregătire”, explică Marian Cîrlig, învăţător la şcoala din comuna Radovanu.
 
Cu excepţia orelor de educaţie fizică, tot orarul clasei este respectat şi se desfăşoară în online. 
 
De altfel, datorită profesorului Marian Cîrlig, toată şcoala de la ţară a trecut în mediul online. „Am reuşit să trecem întreaga activitate din şcoală pe învăţarea online folosind Googel Meet şi Google Classroom, aşa că inclusiv la limba engleză şi religie, elevii mei îşi desfăşoară activitatea tot în mediul online. De miercuri, 18 martie, întregul demers didactic al şcolii se mută în online. Deci la Radovanu, învăţarea în întreaga şcoală s-a mutat în online, nu numai la clasa mea. După cum am mai spus, scheletul demersului didactic este construit pe instrumente de la Google care sunt gratuite. Google Meet si Classroom reprezintă eşafodajul de bază. Folosind sesiunile video în mod sincron suntem de fapt ca într-o sală de clasă cu toate că fizic nu suntem acolo.
 
 
În sesiunea video îmbinăm cea mai mare parte din metodele didactice pe care le foloseam şi la clasă plus alte instrumente (Classroom, WordWall, Kahoot, LearningApps, mail-ul, realizarea de fotografii cu ceea ce lucrează şi încărcarea unora pe Fresh Grade – portofoliul digital, realizarea de teste formative sau sumative pe quizstar4teachers, softul tablei inteligente pentru transformarea ecranului laptopului într-un ecran pe care se fac însemnări). De multe ori, relizez captura video în timp real a ecranului la laptop, acesta transformându-se într-o tablă pentru elevi. Lucrăm direct şi independent în mod sincron şi asincron având grijă ca în timpul unei ore de curs, elevii să nu stea mai mult de 20-30 minute pe telefon sau tabletă. Întrucât elevii vor sta mult timp acasă, am pornit de la premisa că nu trebuie să ne rezumăm numai la a le da de lucru şi verifica pentru a-i menţine la un anumit nivel ci şi sa ne desfăşurăm demersul didactic de predare-învăţare-evaluare”, explică dascălul.
 

Nu a fost nevoie de o mobilizare aparte

 
Pentru copiii din clasa a III-a, instruiţi de învăţătorul Marian Cîrlig, nimic nu a fost dificil. Ei lucrează online  încă din clasa I. Într-un fel sau altul, ei foloseau o parte din învăţarea online şi înainte. Clasa virtuală în Google Classroom exista şi acolo, se primeau unele teme sau aveau fişe de lucru pe care lucrau chiar şi in clasă, acolo erau încărcate materiale care se foloseau la clasă pentru susţinerea învăţării, acolo erau chestionare realizate deînvăţător sau de ei. “De aproximativ două luni realizam sesiuni video de rezolvare a temelor pentru acasă sau pentru lectorate cu părinţii. Deci, erau pregătiţi şi pentru lecţii video. De trei ani foloseam cu rezultate foarte bune platforma de evaluare quizstar4teachers.
 
 
Avem implementat portofoliul digital Fresh Grade pentru fiecare elev. Foloseam Kahoot, LearningApps, WordWall, posta electronica. Deci, nu a fost nevoie de o mobilizare aparte. Pur şi simplu, i-am anunţat că pentru o perioadă vom trece întregul demers didactic pe online şi gata! Şi mai este ceva: le place foarte mult întrucât spaţiul de învăţare este nonformal şi nu mai sunt nevoiţi să respecte reguli”, explică învăţătorul. 
 
 
Cu excepţia orelor de educaţie fizică, tot orarul clasei este respectat şi se desfăşoară în online. Marian Cîrlig a reuşit să treacă întreaga activitate din şcoală pe învăţarea online folosind Google Meet şi Google Classroom, aşa că inclusiv la limba engleză şi religie, elevii îşi desfăşoară activitatea tot în mediul online. 
 

Cursuri se fac şi după-amiaza, nu doar dimineaţa

 
Pentru a lucra eificient, copiii au primit un chestionar online în care învăţătorul le-a cerut să aleagă intervalul orar în care doresc  să lucreze şi au fost foarte încântaţi. Cursurile încep şi de la 9 şi de la 10, dar şi după-amiază. “Lor le place când sunt întrebaţi asupra programului de lucru. Acum că trebuie să ne raportăm la programul întregii şcoli pentru a putea intra şi profesorii de engleză şi religie, lucrăm de la ora 8.00, în funcţie de orarul şcolii. Zi de zi se desfăşoară activitatea ca în condiţii normale, dar cum am spus, cu precizarea că activitatea efectivă în faţă, la calculator sau tabletă nu trebuie să depăşească jumătate din timpul alocat orei de curs. Activitatea se desfăşoară exact ca şi cum ar fi în clasă. Elevii intră pe sesiunea video deschisă de mine, au lângă ei manualele şi caietele pentru ziua respectivă şi ne apucăm de lucru. Se lucrează ca în sala de clasă clasică doar ca suntem în faţa unor dispozitive şi ne vedem şi vorbim prin intermediul lor. În rest, totul este la fel: dacă erai un cadru didactic dedicat înainte aşa vei fi şi acum şi odată cu informaţiile transmise către elevi transmiţi şi atitudinea ta faţă de învăţare. Dacă nu erai aşa în sala clasică, nu vei fi nici în online altfel”, spune dascălul.
 
 
Copiii parcurg materia exact ca şi când ar merge la şcoală. Li se predă, vorbesc,  sunt ghidaţi în învăţare şi verificaţi de către învăţător asupra a ceea ce au lucrat. Marian Cîrlig spune că nu  făcut niciun efort pentru a-i convinge pe copii să adere la mediul online.
 

„Eşti sau nu eşti cadru didactic!“

 
„Este simplu. Copiii pe care noi îi educăm, vor fi ceea ce suntem noi. Parafrazând din Mircea Miclea, cadrul didactic nu predă numai nişte informaţii, ci se predă şi pe sine şi atitudinea lui faţă de acele informaţii şi faţă de învăţare. Cam aceasta ar fi esenţa. Eşti sau nu eşti cadru didactic! Sau, ca să spun ca Ken Robinson, probabil eu mi-am descoperit ”elementul”. Adică să imbini pasiunea cu talentul! Dar asta înseamnă muncă. Multă muncă. Ma dezgustă când citesc văicarelile de pe internet, dar şi heirupismul care începe să îşi facă loc acum legat de învăţarea on-line.
 
 
Există falsa idee, în spatele căreia se ascund cei care, fie nu ştiu să folosesească pur şi simplu reursele tehnologice, fie nu ştiu cum să le integreze în lecţie sau, din comoditate nu vor să le folosească, că lecţiile on-line sunt prea costisitoare material sau financiar. Să vedem: mai toţi copiii din zilele noastre  au telefoane smart sau tablete, cam toţi au conexiune la internet, cam toate cadrele didactice au laptop, pc sau tableta şi conexiune la internet. Sunt multe platforme on-line de învăţare care pot fi folosite sincron sau asincron. Aşa că, telefon sau tabletă la elevi, un pc la cadrele didactice, resurse digitale free din belşug...pe net. Nu cred că asta reprezintă ceva costisitor! Aaa! Ar mai fi pasiunea cadrului didactic pentru aşa ceva, sau mă rog, dorinţa de a ne mula pe ceea ce doreşte elevul”, explică învăţătorul din comuna Radovanu.
 

Cum declanşezi scânteia interesului pentru învăţare

 
Vineri, de exemplu, copiii din clasa învăţătorului Marian Cîrlig au avut în în program o oră de ştiinţe. La ora 07.45 învăţătorul s-a aşezat confortabil în fotoliul preferat, a deschis laptopul, manualul digital de ştiinţe de pe manuale.edu.ro, a intrat în Google Meet şi a iniţiat sesiunea video. A generat linkul pentru conectarea elevilor, a deschis căsuţa de mail, a scris la adresa Boboceii (numele grupului clasei), a intoidus în mesaj linkul către sesiunea video, elevii intră pe mail, accesează linkul, el le dă accept şi în acest mod sunt cu toţii în clasă.
„ Din acest moment, demersul didactic se defăşoară în funcţie de creativitatea fiecăruia. Spre exemplu, ieri la ora de muzică am predat Sunetul şi nota Do1 şi ei au folosit faţă de ceea ce am spus mai sus şi PerfectPiano pe tabletă sau telefon pentru a descifra linia melodică la cântecul din manual sau pentru a decifra solfegii simple date pe Google Classroom.
 
Au înregistrat ceea ce au lucrat şi au partajat cu mine pe mail sau în Google Drive. Sau, pe aceeaşi structură, într-o altă zi am început lecţiile de matematică şi limba română cu nişte joculeţe creaate pe plafromele Learnig Apps şi WoardWall. Se pot face multe lucruri interesante care să declanşeze scânteia interesului elevilor pentru învăţare. Important este să nu uităm că un cadru didactic trebuie să se reinventeze în fiecare zi şi trebuie să fie un creator”, spune Marian Cîrlig.
 
De altfel, precizează învăţătorul, în acest mod copilul este învăţatl să nu devină un obez informaţional:  Fiind în contact permanent cu foarte multă informaţie, îi formăm capacitatea de a face o selcţie riguroasă, de a şti să prelucreze ceea ce a citit şi să dea o notă personală. Elevul exersează zi de zi nişte instrumente pe care le va folosi toată viaţa. Impedimentele legate de spaţiu şi timp dispar. Sala de clasă este în mediul online dar şi în camera fiecărui copil. Avantaje sunt multe. Fiecare scolă ar trebui să aibă pregătită o soluţie de rezervă pentru acest mod de a învăţa. Cursuri au mai fost şi vor mai fi suspendate. Dacă există infrastructura potrivită în spate, învăţarea se poate trece în orice moment din mediul clasic în cel online. Şi, mai este ceva... Pasiunea pentru profesie!
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: