FOTO Cum arată peisajul sălbatic de pe traseul Transalpinei de Apuseni: pante abrupte, prăpăstii adânci, poieni spectaculoase şi case părăsite

FOTO Cum arată peisajul sălbatic de pe traseul Transalpinei de Apuseni: pante abrupte, prăpăstii adânci, poieni spectaculoase şi case părăsite

Locuinţe arhaice pe traseul Transalpinei de Apuseni

Casele prăbuşite şi cătunele părăsite sunt, în prezent, una dintre caracteristicile reprezentative pentru Transalpina de Apuseni, drumul judeţean care traversează aproape 80 de km de masiv montan.

Ştiri pe aceeaşi temă

Drumul este foarte greu practicabil şi nu este recomandată aventura în zonă fără autoturism 4×4, din cauza unor porţiuni foarte abrupte şi a unor curbe în ”ac de păr”. Drumul este cu atât mai dificil de parcurs în condiţii de ploaie. În cătunele răsfirate de-a lungul său mai trăiesc puţini oameni, în general bătrâni. În sate, ceva mai mulţi, dar numărul tinerilor s-a redus foarte mult, iar copiii aproape că lipsesc.
 
Se poate trage această concluzie nu doar văzând drumurile şi curţile pustii, dar şi observând şcolile părăsite, cu acoperişuri căzute şi cu geamuri sparte, semn că nici un copil nu a mai trecut pe acolo de ani buni. De asemenea, pe lungimea drumului sunt sute de case tradiţionale vechi, cu acoperişuri de paie, care au rămas în paragină. Vegetaţia a inundat nu doar curţile ci şi interioarele. În unele cazuri, copacii au ieşit pe geamuri, printre pereţii prăbuşiţi sau chiar prin acoperiş.
 
Meşteşugul vechilor dulgheri din zonă se observă însă în continuare, nu doar la case ci şi la garduri, unele sculptate cu măiestrie în urmă cu zeci sau poate sute de ani. Sunt zile întregi, spun puţinii locatari ai cătunelor mai îndepărtate, când pe acolo nu trece nici o maşină. Totuşi, la extremităţile drumului, atât în zona Aiud cât şi în zona Bucium, există multe gospodării dezvoltate, unde oamenii cresc animale şi cultivă legume în grădini sau solarii.
 
 
În urmă cu circa 2 săptămâni, Consiliul Judeţean Alba a dat ordinul de începere a lucrărilor pe acest drum, care însumează peste 78 de kilometri. Preşedintele instituţiei, Ion Dumitrel, spunea că nu este vorba despre un simlu drum rural ci că va deschide nişte zone importante, până acum aproape izolate şi va da o viaţă nouă unor comunităţilor de acolo. ”Transalpina de Apuseni” va avea o lungime de 78,43 de kilometri, 6.700 de metri pătraţi de piste de biciclete, 21 de staţii de autobuz, 12.610 metri pătraţi de trotuare, 14 poduri noi şi aproximativ 200 de podeţe. De asemenea, lucrarea presupune pete 23 de kilometri de fundaţii adâncite, ziduri de sprijin şi peste 73 de kilometri de şanţuri de beton.
 
 
Drumul judeţean străbate culmi de peste 1.000 de metri şi trece prin zone de o frumuseţe rară, cu păduri, chei şi poieniţe. Proiectul ”Modernizare drum judeţean DJ 107 I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bîrleşti Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrleşti – Mogoş – Valea Albă – Ciuculeşti – Bucium – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu)” este important atât pentru dezvoltarea socio-economică a zonei din Munţii Apuseni, deoarece va lega oraşul Abrud de municipiul Aiud, cât şi de Autostrada Sebeş-Turda, dar şi pentru că va permite accesul mai facil al turiştilor în această zonă. Tronsonul străbate o zonă importantă a judeţului Alba, prin Munţii Metaliferi şi realizarea lui va scoate din relativa izolare comunele Rîmeţ, Ponor şi Mogoş, izolare care le-a frânat dezvoltarea economică şi a favorizat depopularea zonei.
 
De asemenea, va contribui la scurtarea drumului pe care îl au de parcurs locuitorii din zona Zlatna, Abrud spre Aiud, Cluj-Napoca şi spre localităţile din estul judeţului Alba, spre Blaj, Ocna Mureş. În prezent, drumul prezintă numeroase degradări atât a îmbrăcămintei căii de rulare, cât şi cedări ale structurii rutiere. În proiect este prevăzută instalarea de indicatoare rutiere de avertizare cu alimentare fotovoltaică pentru semnalizare luminoasă la trecerile de pietoni. Vor fi amenajaţi 6,7 km de piste pentru biciclete, 12.610 mp de trotuare şi 21 de staţii de autobuz. Finalizarea investiţiei este programată, dacă totul decurge normal, în anul 2022.
 

 

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: