Două bijuterii aeriene construite pe vremea lui Ceauşescu, clasate în patrimoniul naţional. Ce se va întâmpla cu aeronavele ROMBAC

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sursa Sorin Turturică
Sursa Sorin Turturică

Două avioane ROMBAC 1-11 ale fostei companii aeriene de stat Romavia, înmatriculate YR-BRE şi YR-BRI, au fost clasate în patrimoniul cultural naţional mobil, categoria ”TEZAUR”.

Ordinul Ministrului Culturii a fost emis în 11 februarie 2021. "Sunt bucuros că primele dosare de clasare pe care le-am făcut, în calitate de expert acreditat, au fost încununate de succes. Mulţumesc frumos tuturor celor care au sprijinit acest demers", a transmis expertul Sorin Turturică.

Acest lucru înseamnă că cele două aeronave nu mai pot fi distruse, descompletate sau vândute şi ar urma să ajungă piese de muzeu. Avioanele sunt în proprietatea creditorilor Romavia, care ar putea să le scoată la vânzare pentru a recupera din banii datoraţi de fosta companie de stat. Chiar dacă vor fi vândute, cumpărătorii nu le vor putea distruge sau scoate din ţară, acesta fiind şi motivul principal pentru care au fost clasate în patrimoniul cultural naţional mobil.

Avionul ROMBAC YR-BRE a operat primul zbor pe 27 martie 1986 şi a intrat în flota Romavia. A fost închiriat către Aero Asia, revenind apoi în flota companiei româneşti. În prezent se află pe aeroportul Henri Coandă din Otopeni, din anul 2010. În 2018 a fost scos la vânzare pentru 350.000 de euro, dar nu a fost găsit niciun cumpărător.

YR-BRI a fost ultimul ROMBAC 1-11 construit vreodată. A efectuat primul zbor în aprilie 1989, intrând apoi în serviciul Romavia. Ulterior, YR-BRI a fost închiriat către companii precum Citylink Airaways, Aero Asia, Air Memphis şi Aerotrans Airlines. YR-BRI se află tot pe platforma aeroportului Otopeni, alături de YR-BRE.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacţie produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, după licenţă avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠(en), avion proiectat la începutul anilor '60 şi produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

avioane rombac tezaur

Sursa Sorin Turturică 

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 şi a fost prezentat presei şi oficialităţilor române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în faţă conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta Bucureşti-Timişoara, iar prima cursa externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta Bucureşti-Londra.

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane Bucureşti, actuală Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip (plus două neterminate), fiind singurul avion comercial cu reacţie din Europa comunistă, cu excepţia URSS. Toate au fost cumpărate de Tarom şi Romavia, ulterior fiind operate şi de către alte companii. Proiectul ROMBAC prevedea a fi construite un număr total de 80 de avioane.

Aparatul ROMBAC 1-11 este un avion echipat cu două turboventilatoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, produse sub licenţă la Turbomecanica Bucureşti, capabile de o forţă de împingere de circa 6.000 kgf. Are o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare şi poate transporta cu viteză de 870 km/h maximum 119 pasageri cu un echipaj de doi piloţi pe o distanţă maximă de 3.500 km.

avioane rombac tezaur

Sursa Sorin Turturică 

A fost construit în versiunea 1-11-560 (de 119 locuri), corespunzând variantei BAC One-Eleven 500. O a două versiune, 1-11-495 (de 89 locuri), corespunzând variantei BAC One-Eleven 475, a fost, de asemenea, planificată, dar nu mai fost produsă.

Romavia a fost o companie aeriană de stat, în subordinea Ministerului Apărării Naţionale, înfiinţată în aprilie 1991 pentru a asigura zborurile preşedintelui şi miniştrilor români. Ulterior compania a început să efectueze şi zboruri regulate spre câteva destinaţii din Europa. Între obiectele de activitate ale companiei s-au numărat şi transportul trimiterilor poştale şi reparaţia avioanelor. Compania şi-a încetat activitatea în 2014 prin faliment.

Vă mai recomandăm să citiţi:

 

Pe ce mai cheltuie primăriile banii: coşuri de gunoi care nu există, sporuri salariale ilegale, investiţii fără documente

 

De ce are sticla de vin capacitatea de 750 de mililitri. Rolul britanicilor în stabilirea acestei reguli

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite