Politico a publicat alegaţiile pe această direcţie ca elemente rove roven de la discuţiile interne din cadrul administraţiei. Ca urmare a acestor elemente strecurate către presă, John Bolton, consilierul pe Securitate naţională al Preşedintelui Trump, într-o întâlnire cu Preşedintele Zelenski la Kiev, şi Mike Pence, la Gdansk, în schimbul de mesaje cu acelaşi preşedinte ucrainean, au dat asigurări că acest pas nu are loc.

Motor Sich şi afacerea condiţionării ajutorului militar american pentru Ucraina

Public, totul a fost redus la dorinţa administraţiei Trump ca să existe documente pentru tot acest ajutor militar, nicidecum componente de susţinere a efortului de război, fără un decont foarte exact. În culise, au apărut şi alte teme şi condiţii, care trădează şi alte elemente de preocupare. Unii au speculat chiar o anumită presiune a Preşedintelui Trump pentru implicarea administraţiei ucrainene în a sprijini obţinerea de date compromiţătoare la adresa băiatului fostului vicepreşedinte, Joe Biden, contracandidatul Democrat cel mai probabil al Preşedintelui Trump la al doilea mandat, cu afaceri în Ucraina.

Dar cea mai credibilă şi relevantă preocupare a SUA, cu posibilă legătură cu subiectul asistenţei militare, pare cea legată de privatizarea companiei pentru motoare de aviaţie Motor Sich către China sau Rusia, prin intermediul unor off – shore-uri. Dosarul Motor Sich este unul extrem de complex şi dificil. El acoperă o întreagă istorie a cercetărilor, a tehnologiei militare, aerospaţiale şi aviatice a Uniunii Sovietice după destrămarea sa, dar şi elemente foarte complexe ale rivalităţilor actuale la nivel global.

Astfel, partea americană susţine că nu poţi să primeşti ajutor militar din partea unui stat vânzând produse unui stat potenţial inamic - China, în cazul de faţă. Într-adevăr, perspectiva privatizării companiei din Zaporoje, zona de sud-est a Ucrainei, prin vânzarea pachetului majoritar de acţiuni către Beijing Skyrizon Aviation, prin concentrarea acţiunilor în off-shore-uri, a dus la investigaţia autorităţii anti-monopol în iunie, în timp ce SBU, serviciul de informaţii al Ucrainei, a blocat deja tranzacţia în aprilie, confiscând/blocând de la tranzacţie acţiunile.


FOTO WIkipedia

Pactizarea cu duşmanul, finanţarea terorismului – acuzaţiile autorităţilor de la Kiev pentru Motor Sich

Mai mult chiar, pe de altă parte, compania ucraineană este implicată în producerea, vânzarea şi repararea - respectiv mentenanţa - motoarelor de elicoptere vândute deja în Rusia, asta deşi Ucraina se află în război în Donbas cu Moscova. Tema a fost una extrem de prezentă în dezbaterea, anchetele şi scandalurile publice din Ucraina, iar compania în sine a insistat că e vorba despre produse civile, destinate exclusiv contractelor civile.

Însă susţinerea aceasta este inacceptabilă, odată ce nu există diferenţe între motoarele de pe elicopterele civile şi cele militare, motoarele în cauză fiind considerate din start produs cu dublă utilizare, deci subiect al sancţiunilor internaţionale către Rusia şi a celor reciproce bilaterale ucraineano-ruse. În plus, perspectiva dezvoltării unei componente de motoare de rachetă, la Motor Sich, dublată de perspectiva ca aceste capabilităţi să plece către China sau Rusia face ca dosarul să fie şi mai complicat, cu implicaţii strategice.

Dosarul este o reflectare vie a interdependenţelor din perioada sovietică. Producţia de motoare din Ucraina este realizabilă cu un număr de piese şi subansamble din Rusia, lanţurile de producţie nefiind independente nici azi. Apoi Rusia produce fuzelaje, aripi, elice, toate celelalte componente, nu însă şi motoare de elicopter. Este dependentă de Ucraina, are peste 600 de elicoptere militare şi un număr relevant de elicoptere civile care fac mentenanţa şi reparaţiile în Ucraina(sau Belarus, la reprezentanţe locale ale Motor Sich) şi achiziţiile noilor elicoptere se fac tot cu motoare din Ucraina.

În plus, în la 9 iulie a apărut investigaţia publică – scăpată presei de către SBU, serviciul de informaţii ucrainean - despre modul în care Motor Sich furnizează motoare şi produse către armata rusă folosind companii de acoperire înregistrate în întreaga lume, dar şi unele subsidiare din Belarus, fabrica sa din Donbas făcând şi transferuri gratite către separatiştii locali, iar un intermediar bosniac fiind implicat în tranzacţiile de această factură către armata rusă. Aici vorbim despre încălcarea clasică a embargoului privind livrările de arme către Rusia, fiind vorba despre produse militare, nici măcar unele cu dublă utilizare.

Unele facilităţi funcţionează în Donbas, în zona ocupată, de unde şi preocupările privind cooperarea cu teroriştii şi utilizarea unor componente de către ruşi şi pro-ruşi direct în Donbas. Dar cea mai mare acuzaţie pentru Motor Sich vine de la plata unor pretense impozite şi taxe către autorităţile separatiste, deci susţinerea financiară a “teroriştilor” – cum sunt numiţi cei din administraţia separatistă montată de ruşi, în Luhansk şi Donetsk, de către autorităţile legitime de la Kiev - de către compania Motor Sich prin plata acestor sume nedatorate şi ilicite, şi care presupun un tip de recunoaştere a autorităţilor separatiste.

Speze politice pe cai mari pentru conducerea Motor Sich, care funcţionează ca stat în stat

Compania ucraineană beneficiază de puternice susţineri politice care au făcut ca să funcţioneze ca un adevărat stat în stat. Compania este condusă, la nivelul preşedintelui Consiliului de Administraţie, ca director general şi proprietar al unei părţi importante din acţiunile companiei, de către Vyacheslav Boguslaev, azi în vârstă de 80 ani, considerat unul dintre cei mai bogaţi şi mai puternici oameni de afaceri din Ucraina, cu o avere estimată la 327 milioane de dolari. Sub pulpana generoasă a partidelor pro-ruse - Partidul Regiunilor al lui Viktor Yanukovici, fostul preşedinte ucrainean fugit în Rusia - el a fost deputat timp de 3 mandate consecutive în circumscripţia 77 Zaporojie, până în 21 iulie, când a pierdut ultimele alegeri în faţa unui fotograf la nunţi de pe lista Partidului Servitorul Statului.

Însă compania a rămas reprezentată în Parlament, sub acelaşi Bloc al Opoziţiei, pro-rus, succesor al Partidului Regiunilor, acolo unde, pe locuri uninominale, au intrat în Parlament Gennady Kasay, directorul general al Motor Sich în circumscripţia 74, în timp ce Artem Kunayev, directorul adjunct de marketing al companiei Motor Sich, a câştigat circumscripţia 96 chiar pe lista partidului Preşedintelui Volodymyr Zelenski, Servitorul Poporului. Un aranjament excelent de convenienţă pentru ca afacerile să meargă bine înainte. Chiar şi fără imunitate, cei trei pot să-şi continue afacerile, Boguslaev fiind un sponsor a multiplelor proiecte sociale şi religioase ale lui Putin, prezent nu o dată alături de preşedintele rus în numeroase asemenea reuniuni, la inaugurări de biserici şi opere caritabile apreciate de liderul de la Kremlin.

Presa globală a atras atenţia că la Orsha a fost lansată producţia unor capabilităţi de tipul motoarelor mici cu turbine pe gaz care sunt folosite la rachetele de croazieră.

Majoritatea elicopterelor ruseşti, de la cele de transport la cele de atac – cu excepţia, poate, a celor numite "Ansat", Ka-62 şi Ka-226 – sunt echipate cu motoare produse de ucrainenii de la "Motor Sich". Sancţiunile economice impuse Rusiei de Ucraina au ocolit fabrica de la Zaporoje, care cooperează în continuare neîntrerupt cu companiile JSC "Ellicopterele Rusiei", JSC "Helicopter Service Company", JSC "Kazan Helicopter Plant", JSC "Kumertausskoe Aviation Production Enterprise, "JSC" Ulan-Ude Aviation plant. Deci continuă să furnizeze motoare pentru producerea elicopterelor militare Mi-8, Mi-24, Mi-35, Mi-17, Mi-171, Mi-28, Ka-31, Ka-32 şi Ka-52. Unde sunt probleme, se utilizează subsidiarele din Belarus, cu care Ucraina are relaţii comerciale nesupuse sancţiunilor, şi de unde producţia poate fi trimisă în Rusia fără probleme, în cadrul regulior Comunităţii Economice Eurasiatice şi a CSTO, respectiv pe baza prevederilor statului comun Rusia-Belarus.

Importanţa Rusiei în afacerile cu motoare de elicopter nu poate fi subestimată: din structura de piaţă, 40% din motoarele Motor Sich – componenta de întreţinere şi reparaţii sunt în Rusia. La fiecare 1000 de elicoptere din Rusia, 200 sunt realizate direct în Ucraina şi sunt contractate aici iar 200 prin intermediarul "Motoare" Vladimir Klimov - Motor Sich", companie ce nu apare în lista de sancţiuni a Ucrainei. În 2012, înainte de sancţiuni, din 2000 de motoare reparate de către Ministerul Apărării rus, jumătate erau de origine ucraineană, reparate aici.

Azi, autorităţile Motor Sich susţin că nu au nici un fel de cooperare militară cu Rusia. Singurele contracte sunt pentru motoare nemilitare, pentru avioane AN-148 şi AN-158 şi elicoptere, contract cu compania "Elicoptere ruse" în valoare de 1,2 miliarde de dolari pentru următorii 5 ani şi căreia îi livrează 250 motoare pe an pentru elicoptere comerciale - Ka-31, Ka-it 32, Mi-17, Mi-8 MTV şi Mi-24, Mi-28, sunţine Motor Sich. Din păcate, după cum spuneam, motoarele sunt identice cu cele militare.

În plus, cel mai îngrijorător este că Motor Sich nu produce numai motoare pentru elicoptere. Presa globală a atras atenţia că la Orsha a fost lansată producţia unor capabilităţi de tipul motoarelor mici cu turbine pe gaz care sunt folosite la rachetele de croazieră. Perspectiva ca aceste motoare să alimenteze Rusia sau China transformă compania ucraineană într-una extrem de sensibilă strategic şi preocupările americane au crescut simţitor în ultima vreme, ca şi atenţia la pieţele către care se îndreaptă producţia de motoare vândute.


Vladimi Putin şi Xi Jinping FOTO EPA-EFE

Ruşii şi chinezii se chinuie să obţină motoarele ucrainene prin furt şi hacking

Pe de altă parte, apariţia în presa americană a unor informaţii din dosarul Motor Sich a dus la atacuri ale companiei ucrainene, care consideră că aceste pretenţii de a evita vânzările către China mută producţia către Rusia şi favorizează creşterea finanţărilor companiilor ruse (prin contractele chineze), nicidecum sancţiunile internaţionale la adresa Rusiei lui Putin. Dacă nu furnizează Ucraina, furnizează motoarele către China chiar Rusia, se spune în comunicatul companiei.

Totuşi, trebuie spus că Rusia nu poate produce aceste componente independent până în 2020, şi chiar şi atunci există semne de întrebare că ar putea-o face, în timp ce China, care a furat tehnologia şi a încercat să reproducă singură motorul, nu a putut-o face, iar motorul său, făcut după schiţe furate, nu funcţionează. De altfel, Motor Sich a acuzat China de furt intelectual, hacking şi nerespectarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Deci e nevoie de participarea ucrainenilor pe termen scurt, a ucrainenilor sau a ruşilor pe termen mediu şi lung. Iar aici nu mai e vorba despre inter-dependenţă tehnologică, ci despre acţine comercială pur şi simplu, cu relevanţă strategică.

Rusia are o alternativă de furnior de motoare de elicopter german, dar numai atunci când vor fi ridicate sancţiunile la adresa sa. Însă astăzi, detaşarea de furnizorul ucrainean şi crearea lanţului independent rus pentru producţia de motoare de elicoptere nu e posibilă şi e greu de prezis că s-ar putea ajunge acolo până la finele lui 2020, cum a cerut Vladimir Putin. China dorea să achiziţioneze ea compania şi ca parte a unu proiect de cooperare sino-rusă pentru producerea unui elicopter strategic greu de luptă.


Donald Trump FOTO AFP

Privatizare americană pentru a evita salturi tehnologice ale Chinei prin cumpărarea companiilor cu tehnologie aero-spaţială

Propunerea americană vizează achiziţia prin privatizare de către o firmă americană a firmei ucrainene de avioane /elicoptere militare şi de rachete. Agenţia Americană de Investiţii externe - Overseas Private Investment Corp e implicată, de asemenea, prin sprijinul pe care urmează să-l ofere investitorului strategic pentru a prelua compania. Important este însă, şi ce se va întâmpla cu compania odată privatizată, fiind nevoie de pieţe şi producţie.

Combinaţia de hacking de tehnologie, de copiere şi spionaj tehnologic şi industrial şi de cercetare cumpărată la bucată în întreaga lume a dus la saltul enorm al Chinei.

Acţiunea americană legată de Motor Sich şi preocupările aferente arată foarte clar că SUA a învăţat lecţia din sistemul 5G de telecomunicaţii construit de China. E vorba despre o acţiune minuţioasă, realizată pas cu pas, sub radar, fără mare zgomot de către Beijing, prin care au fost achiziţionate companii de jur împrejurul lumii, care aveau brevete şi făceau cercetări ce vizau de la materiale speciale la formule de comunicare sau încifrare de informaţii, toate ajungând să contribuie la un salt tehnologic pe care companiile chineze însele, fără competenţele cumpărate, nu l-ar fi putut face.

Combinaţia de hacking de tehnologie, de copiere şi spionaj tehnologic şi industrial şi de cercetare cumpărată la bucată în întreaga lume a dus la saltul enorm al Chinei care a făcut o reţea sustenabilă de telecomunicaţii de a cincea generaţie, 5G, de viteză mare – chiar dacă foarte nocive sănătăţii prin cantitatea de radiaţii pe care o degajă. SUA a blocat deja tranzacţii şi achiziţii chineze în Europa şi Germania. Acum a ales să evită orice surpriză pe achiziţiile de tehnologie de vârf în materie aero-spaţială, preluând ea însăşi companiile cu asemenea capabilităţi.

De aici preocuparea majoră pentru tehnologia aerospaţială deţinută de Ucraina prin Motor Sich. Aici e şi sursa zvonurilor privind discuţiile în Biroul Oval şi în administraţia americană privind blocarea ajutorului militar către Ucraina – acţiune infirmată deja. Scopul ar fi crearea unor pârghii pentru a soluţiona prompt temele sensibile ale relaţiei bilaterale în materie de înaltă tehnologie şi capabilităţi strategice.