Dominic Cummings: De la eminenţa cenuşie la bestia neagră a lui Boris Johnson

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dominic Cummings FOTO EPA-EFE
Dominic Cummings FOTO EPA-EFE

Plecat şifonat de la Downing Street, fostul consilier al lui Boris Johnson pretinde că are suficiente informaţii încât să cutremure scaunul premierului britanic.

Omul de care scandalurile se ţin lanţ... Creierul campaniei pentru Brexit, introdus de Boris Johnson în centrul puterii, fostul consilier cu metode controversate Dominic Cummings îşi aruncă acum meticulos săgeţile otrăvite către premierul  britanic. La şase luni de la părăsirea Downing Street, în mijlocul unor lupte interne, audierea sa de miercuri în faţa deputaţilor cu privire la gestionarea crizei de sănătate este aşteptată cu nerăbdare în Regatul Unit, unde coronavirusul a provocat aproape 128.000 de morţi, relatează Le Point.

În momentul ieşirii pe celebra uşă neagră de la Downing Street 10, cu o mapă în braţe, Dominic Cummings a luat cu el numeroase secrete. Suficient cât să zdruncine puterea, având în vedere temperamentul său şi reputaţia că nu pierde nimic când îşi propune să-şi atingă un scop. Recent, el a ameninţat că va dezvălui un document „crucial” care arată greşelile grave făcute de Boris Johnson în gestionarea pandemiei de COVID-19.

De când a fost desemnat de anturajul lui Boris Johnson drept sursa scurgerilor care îi pătau imaginea liderului conservator, acest strateg politic în vârstă de 49 de ani şi-a multiplicat intervenţiile, care sună ca anunţul unei răzbunări. Într-o lungă postare de blog acum o lună, Dominic Cummings şi-a zdrobit fostul şef, apreciind că este „trist să vadă cum premierul şi cabinetul se îndepărtează atât de mult de nivelul de competenţă şi de integritate pe care ţara îl merită”.

Ales de Boris Johnson în rolul de consilier special când a venit la putere în iulie 2019, Dominic Cummings a câştigat o influenţă considerabilă până la căderea sa şi s-a trezit în centrul multor controverse, care l-au făcut să atragă mulţi duşmani, inclusiv în Partidul Conservator, din care nu a făcut parte niciodată. Este suspectat, între altele, că a fost la originea unei serii de concedieri brutale de asistenţi ministeriali acuzaţi că nu au apărat cu suficientă vigoare cauza Brexitului şi chiar că a provocat îndepărtarea, în februarie 2020, a ministrului de Finanţe Sajid Javid, care a refuzat să se despartă de toţi consilierii săi în favoarea celor impuşi de Downing Street.

În timp ce îşi dădea clinciuri cu diverşi miniştri, el încerca să remodeleze administraţia, mai ales prin angrenarea unor „răsuciţi” şi „marginali”. Batjocoritor cu elitismul, a fost acuzat că a tratat cu dispreţ regulile.

Arta războiului

În „Brexit: Războiul necivil”, Dominic Cummings, interpretat de actorul Benedict Cumberbatch, este prezentat ca un agitator care implementează tactici preluate din Arta Războiului, de Sun Tzu. Catalogat drept un „psihopat cu licenţă” de către fostul premier conservator David Cameron, acest purtător fidel de pălării de lână, tricouri asimetrice şi veste polare a fost declarat la sfârşitul anului 2019 drept cel mai prost îmbrăcat bărbat din lume, de revista pentru bărbaţi GQ.

Născut la Durham (nordul Angliei), în familia unui administrator de platformă petrolieră şi a unei profesoare, a urmat o şcoală privată, apoi prestigioasa universitate din Oxford. Rusofil, fascinat de scriitorul Dostoievski, Dominic Cummings a trăit în Rusia după studii, unde a contribuit, în anii 1990, la lansarea unei companii aeriene care nu a efectuat nicio cursă. Întorcându-se în Regatul Unit, s-a implicat politică, conducând mai multe campanii, în special împotriva adoptării monedei euro.

În 2002, a fost numit director de strategie pentru Partidul Conservator, dar a plecat opt ​​luni mai târziu, considerându-l „incompetent” pe liderul conservator de atunci, Iain Duncan Smith. Apoi a devenit consilier special al ministrului Educaţiei Michael Gove, acum ministru de Stat în Guvernul Johnson. Director al campaniei „Vote Leave”, pro-Brexit, a jucat un rol decisiv în ieşirea Marii Britanii din UE ducând o ofensivă bazată pe reţelele de socializare şi colectarea de date cu caracter personal. S-a axat pe publicitate direcţionată şi sloganuri înşelătoare, metode denunţate pe atunci pe scară largă.

Europa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite