Ce copii ar putea fi afectaţi de măsura repetenţiei de la clasa I, propusă de către ministrul Educaţiei

Ce copii ar putea fi afectaţi de măsura repetenţiei de la clasa I, propusă de către ministrul Educaţiei

Repetenţia nu este o soluţie pentru elevi, susţin specialiştii de la Edulier. FOTO: edulier.ro

O mulţime de copii ar putea rămâne repetenţi încă din clasa întâi dacă Legea Educaţiei ar fi schimbată în acest sens aşa cum a propus ministrul Ecaterina Andronescu. „Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a 5-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână! Ei sigur erau dintre victimele care ar fi rămas repetenţi în clasele 1-4”, atrage atenţia Cristiana Ionescu, fondatoarea Asociaţia Edulier.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cristiana Ionescu, doctorand în Ştiinţele Educaţiei atrage atenţia pe pagina sa de Facebook că dislexia este o necunoscută în şcoală. „Pentru că TSI (dislexia) este un tabu, o nebuloasă, o necunoscută în şcoală. Şi apoi vrem olimpiade şi ”comper” la 6 ani şi alte abureli. Eu vă spun aşa - pe mine, olimpică la 8 materii, în toată viaţa mea nu m-a întrebat nimeni dacă am fost la vreuna. El, fiul meu, student la Universitatea din Manchester, nu a fost în viaţa lui la o olimpiadă! Şi atunci, să ne întrebăm, ce este educaţia? Care este scopul ei? Eu spun: copil autonom, independent şi fericit”, arată Cristiana Ionescu.

Aceasta lucrează cu copiii dislexici din anul 2015, de când copiii săraci pe care îi ajuta, rămâneau repetenţi în clasa a III-a şi nu înţelegea de ce. O prietenă psiholog i-a spus, după o evaluare, că sunt dislexici. Din 600 cu câţi lucra, a depistat 40. Apoi, Cristiana a plecat în Italia, Norvegia, Marea Britanie ca să se perfecţioneze în lucrul cu copii dislexici, ,,că la noi nu ai unde”, spune aceasta.

Repetenţia la vârste mici distruge stima de sine, interesul faţă de şcoală, succesul, viitorul

,,Şcolarii mici au de trecut multe hop-uri când ajung la şcoală: trec de la joacă şi joc, preponderent la statul în bancă, asumarea responsabilităţilor temelor, învăţarea neinteractivă, ortografia, numere şi calcule. Unii dintre copii sunt la 6-7 ani dezvoltaţi psiho-emoţional să poată face faţă adaptării şi cerinţelor, iar alţii au startul mai greu.

În ceea ce priveşte identificarea copiilor cu TSI (tulburări specifice de învăţare), în şcolile noastre, subiectul este necunoscut. Legea educaţiei a prevăzut TSI abia în 2016, în 2017 s-a venit cu un Ordin de ministru, însă legislaţia secundară nu este definitivată, cadrele didactice şi părinţii nu sunt informaţi şi nu ştiu cum pot identifica timpuriu semnele unei astfel de tulburări de învăţare - dislexie, discalculie, disgrafie. Şi punem în contextul repetenţiei la vârste mici pe aceşti copii şi realizăm că le vom distruge stima de sine, interesul faţă de şcoală, succesul, viitorul, lăsându-i din neştiinţă, orgoliu, dorinţă de succes şi performanţă repetenţi.

La noi la centru, părinţii copiilor dislexici sunt, la rândul lor dislexici – unii sunt medici stomatologi, alţii sunt oameni de afaceri, arhitecţi care au repetat clasa a IX-a sau a XI-a. Ce viitor le oferim micuţilor cu TSI? Lipsa de informaţii, de programe educaţionale, de metode de terapie, de servicii dedicate lor o pedepsim cu repetenţie?” conchide Cristiana Ionescu, fondatoare Edulier.

Concret, dislexia este un deficit de un anume grad, în recunoaşterea şi înţelegerea textelor scrise, tipărite sau de mână. Totodată prezintă o lecturare lentă, greoaie, cu poticniri şi chiar blocaje în citire. Această deficienţă poate fi sesizată în jurul vârstei de 6-7 ani, când apare de asemenea şi însuşirea cititului. Copilul evită lecturarea şi ezită să citească cu voce tare. Elevii cu dislexie nu au un nivel mai scăzut de inteligenţă şi nu învaţă mai greu alte lucruri în afară de citit.

Cifre

Asociaţia Edulier este parteneră cu CMBRAE (Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională), care dă cifre îngrijorătoare: la nivelul oraşului Bucureşti sunt aproximativ 11.000 de copii cu dificultăţi de învăţare, dintre care doar 6.000 au trecut pe la evaluatori în ultimii 2 ani.  Mai mult, 3 din fiecare 20 de copii de şcoală primară prezintă semnele TSI. 

Reacţia expertului vine în contextul în care ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat că Legea Educaţiei este greşită că nu le permite învăţătorilor să lase copiii repetenţi până în clasa a III-a. „Acest lucru trebuie schimbat”, a declarat ministrul Educaţiei.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: