Statul pare să se fi răzgândit în privința creșterii accizelor: ce produse ar putea fi vizate

0
Publicat:

Statul pare să se fi răzgândit în privința creșterii accizelor la băuturile răcoritoare care conțin zahăr, în urma discuțiilor purtate luni seară, potrivit informațiilor obținute de profit.ro.

Sticle și pahare cu băuturi răcoritoare de diferite culori
Statul pare să se fi răzgândit în privința creșterii accizelor la băuturile răcoritoare

Alte măsuri fiscale discutate, cum este modificarea la microîntreprinderi și eventuale moduri mai temperate de a crește accizele la alcool și tutun, prezintă un grad ridicat de incertitudine, putând fi modificate de la o zi la alta, scrie publicația.

În privința unei noi creșteri a accizelor la tutun și alcool, Ministerul Finanțelor caută variante mai temperate, astfel încât să crească veniturile la buget cu un impact minim asupra industriilor respective. Accizele la alcool și tutun ar trebui majorate în baza unui calendar stabilit anul trecut de Guvern, agreat și cu companiile, iar o creștere acum ar reprezenta o încălcare a acestor calendare.

Asociația Națională pentru Băuturi Răcoritoare avertiza în urmă cu o săptămână cu privire la efectele adverse ale unei posibile taxe pentru băuturile răcoritoare

Privim cu îngrijorare cum sectorul nostru este din nou vizat, deși am fost afectați în ultimul an de o serie de măsuri discriminatorii, care au dus la o scădere graduală a pieței. Cea mai recentă măsură de acest gen, introdusă cu doar 6 luni în urmă, este mărirea cotei de TVA de la 9 la 19% și care se aplică doar pentru băuturile răcoritoare, cu sau fără zahăr. Această măsură profund discriminatorie a determinat deja o scădere a pieței de aproximativ 6% și o nouă taxă adresată doar producătorilor de băuturi răcoritoare pune o presiune greu de gestionat de către orice companie. Credem că un set de măsuri eficiente și sustenabile pe termen lung se poate adopta doar prin consultarea sectoarelor implicate, ținând cont de impactul măsurabil al fiecărei inițiative Doar în felul acesta ar aduce beneficii tuturor, inclusiv consumatorilor, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile pentru întregul lanț valoric al industriei agroalimentare și mediul de afaceri.”, a declarat Alice Nichita, președinte ANBR.

La tutun ar fi a treia majorare a accizelor în mai puțin de un an

Anul trecut a intrat în vigoare un nou calendar de majorare a accizelor. Calendarul, parte a Codului Fiscal, e valabil pentru toate produsele din tutun și cu nicotină, în perioada 2022-2026. Prima majorare, conform calendarului, a avut loc în august 2022, iar a doua la 1 aprilie 2023. În mai puțin de un an, acciza a crescut cu 11% - 62 de lei, de la 565 la 626 lei. O nouă creștere ar fi a treia într-un singur an.

Din august până în prezent am avut deja două creșteri de acciză, taxe de consum, care se reflectă direct în buzunarul cetățeanului și în inflație, dată fiind ponderea acestor produse în coșul zilnic. De aceea, sperăm ca decizia finală la nivel de Guvern să țină cont de argumentele prezentate și să fie una înțeleaptă". Oficialul JTI a declarat în exclusivitate pentru Adevărul că, atunci când e vorba de creșterea accizelor, "socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg", iar performanța prezentă e rezultatul unui program gradual, pe termen lung. "Părem a fi pedepsiții de serviciu și victimele propriului succes, în condițiile în care reușim de trei ani de zile să fim cel mai solid contribuabil și să virăm anual la buget circa 4 miliarde de euro”.

"Există o corelare clară între creșterea accizelor și cea a contrabandei", a precizat Lazăr. Potrivit argumentelor expuse în cadrul întâlnirii de ieri, din experiențele anterioare, când calendarele succesive, instituite înainte de aderarea la Uniunea Europeană (începând cu anul 2002), nu au fost respectate, contrabanda a crescut abrupt, piața legală a scăzut, iar bugetul a fost prejudiciat. Vârfurile s-au înregistrat în 2006, 2010, 2014.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite