Millennials versus Generaţia Z: cum se schimbă piaţa muncii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Celor din generaţia Millennials li se reproşează lipsa de loialitate, în timp ce generaţia Z este răsfăţată, individualistă şi lipsită de etică. Chiar şi aşa, orice business care se respectă are grijă să aibă în echipă  reprezentanţi ai tuturor generaţiilor. Pentru că aşa cum s-a schimbat forţa de muncă, la fel şi felul în care funcţionează businessurile s-a schimbat şi datorită acestora.

Un studiu al companiei Elance arată că, în următorii 5 ani, 54% din marile companii consideră că forţa de muncă angajată va fi în strânsă legătură cu zona de online. Ceea ce înseamnă că forţa de muncă se va axa pe aceste două generaţii: Millennials şi Z. În timp ce primii sunt cei care au început să crească cu tehnologia, cei din generaţia Z practic s-au născut cu ea în mână.

Valorile pe care le apreciază cele două generaţii sunt diferite, dar în acelaşi timp complementare, chiar dacă poate sună ciudat. Potrivit unui studiu recent al UNC Business School, în 2020 numărul de Millennials angajaţi vor reprezenta cam jumătate din forţa de muncă, în defavoarea Generaţiei X care dă în acest moment şi cel mai mare procent de lideri. În plus, studiile arată că vârsta managerilor scade, prin urmare integrarea generaţiilor este esenţială. 

"Dacă ne raportăm la poziţii de specialişti sau joburi care necesită mai multă experienţă, generaţia Millennials are prioritate. Dar dacă ne raportăm la poziţii de entry level, Generatia Z va fi favorită. Angajatorii au trecut deja, mai mult sau mai puţin, printr-un proces de adaptare la o noua generaţie, au această experienţă şi acum vor fi mult mai proactivi. Vor analiza mai bine nevoile candidaţilor, ale generaţiilor, şi vor fi mult mai flexibili, dar şi inovatori în procesele de recrutare, dar şi de retentie a angajaţilor",  a precizat Raluca Peneş, HR Coordinator, Smartree.

Potrivit getsmarter, o platformă care oferă soluţii educaţionale pentru toate vârstele şi specializările, iată care sunt avantajele şi dezavantajele celor două generaţii:

Millennials versus Generaţia Z

Puncte forte: 

Millennialii sunt consideraţi cei mai independenţi angajaţi, sunt preocupaţi de etică, de responsabilitate socială, sunt idealişti şi au nevoie să li se ofere spaţiu pentru a găsi propriile soluţii mai degrabă decât să li se spună ce au de făcut. 

Generaţia Z  este cea mai competentă din punct de vedere tehnologic, sunt născuţi antreprenori (72% vor să-şi deschidă propria afacere, având în vedere că vârsta maximă a generaţiei este 23 de ani), sunt ideali pentru multi-tasking şi sunt capabili să lucreze pe 5 ecrane deodată. 

"Generatia Z abia acum îşi face prezenţa pe piaţa forţei de muncă. Deja se resimte foarte bine impactul tehnologiei asupra lor. Este o generaţie independentă, visătoare, dar optimistă şi mult mai ambiţioasă decât generatia anterioara – Millennials", a mai precizat Raluca Peneş.

Puncte slabe:

Din cauza naturii lor independente, Millennialii nu sunt la fel de dornici să lucreze în echipă precum alte generaţii. Îşi doresc să petreacă mai puţin timp la birou, de aceea media de ore lucrate pe săptămână este de aproape 39 de ore, faţă de Generaţia X care excelează la acest capitol, cu peste 40 de ore lucrate în medie pe săptămână. Rata lor de retenţie este scăzută deoarece îşi doresc să avanseze rapid, tocmai de aceea 71% îşi doresc să schimbe locul de muncă în doi ani dacă nu le sunt apreciate şi dezvoltate calităţile de lider. 

Unul dintre liderii de pe piaţa de IT şi printre cei mai apreciaţi angajatori la nivel internaţional, Adobe, spune că încearcă să ofere angajaţilor un echilibru între viaţa personală şi cea profesională tocmai pentru a creşte rata de retenţie. Angajaţii au posibilitatea de a lucra o zi pe săptămână de acasă, iar programul poate fi adaptat nevoilor fiecărui angajat. "În Adobe se pune accent pe work –life balance, compania susţine un stil de viaţă sănătos prin decontarea abonamentelor la sala sau a echipamentelor sportive, sesiuni de counseling gratuite şi încurajarea voluntariatului. Compania oferă decont pentru servicii medicale pentru naştere sau zile de concediu suplimentare pentru părinţi, dincolo de cele legale. Desigur, Adobe susţine dezvoltarea personală, astfel că angajaţii pot alege cursuri, conferinţe, sau evenimente la care să participe, pentru care compania alocă resurse financiare şi de timp", Cris Radu, Senior Director of Engineering şi Site Leader la Adobe România. 

Generaţia Z este mult mai cinică, nu arată aceeaşi loialitate angajatorului, 25% fiind gata să îşi schimbe jobul în mai puţin de un an. Felul în care tehnologia s-a integrat în viaţa lor reprezintă şi un dezavantaj, pentru că ei practic nu ştiu cum era viaţa ănainte de social media şi gadgeturi, prin urmare se aşteaptă ca tehnologia să le rezolve toate problemele. 

"Încurajăm o viaţă sportivă activă, astfel că angajaţii pot beneficia de decont pentru abonamente la sală, dans sau alte activităţi fizice, pot alege diverse gadget-uri sau echipamente care să le susţină un stil de viaţă sănătos precum fitness smart watches sau biciclete. Angajaţii au reduceri la produsele Adobe, decontare de echipamente precum căşti, ghiozdan pentru laptop şi altele, iar la sediu au constant evenimente si incentives, alte actiuni cu scop de relaxare. Birourile Adobe sunt dotate cu piese de mobilier ergonomice, scaune şi birouri care se regleaza foarte fin, astfel încât poziţia la birou să fie cât mai sănătoasă şi adaptată fiecărei constituţii. Numărul celor care aleg o altă companie după ce au lucrat în Adobe România este foarte mic, semn că pachetul salarial şi de beneficii oferit de Adobe este competitiv şi apreciat de colegii noştri", a mai preciza Cris Radu.

Recrutarea generaţiei Z

Aşa cum spun şi recrutorii, angajatorii se adaptează la noile tendinţe de pe piaţa de muncă. Prin urmare, recrutările se fac de pe băncile facultăţii, programele de intership oferite reprezentând pentru cei mai mulţi primul contact cu un loc de muncă adevărat. Iar pentru angajator reprezintă un avantaj considerabil deoarece la finalul perioadei vor avea un angajat deja integrat în politica şi stilul de lucru al companiei.  "În Adobe Romania exista două programe de internship, foarte atractive pentru actualii studenti, şi nu numai. Graduate Diploma Internship este un program de 4 luni, în perioada martie – iunie, creat special pentru studenţii din an terminal care îşi doresc să îşi pregătească lucrarea de licenţă în cadrul Adobe. Subiectul lucrării de licenţă este propus de managerul echipei şi este orientat către rezolvarea situaţiilor din proiectele curente. Summer Internship este un program ce durează 3 luni, în perioada iulie – septembrie, creat pentru studenţi de top din universităţi din toată ţara, indiferent de anul de studiu. Internii sunt integraţi în echipele de ingineri şi participă cot la cot în ciclul de dezvoltare al produselor Adobe. În medie, aproximativ 50% dintre interni rămân angajaţi în Adobe după finalizarea stagiului de internship. În 2017 au fost 70%", a conchis Cris Radu. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite