Creșterea cererii de benzină va încetini în acest an din cauza creșterii numărului de vehicule electrice
0Creșterea cererii globale de benzină s-ar putea înjumătăți în 2024, comprimând marjele rafinăriilor în a doua jumătate a anului, au declarat analiștii, determinată de trecerea la mașinile electrice în China și Statele Unite și de revenirea la un consum normal după creșterea de anul trecut, după COVID-19.
În cea mai mică creștere din 2020 încoace, cererea va crește probabil cu 340.000 de barili pe zi (bpd), pentru a se situa la 26,5 milioane de bpd în acest an, potrivit companiei de consultanță Wood Mackenzie, în scădere față de creșterea de 700.000 de bpd de anul trecut, în condițiile în care China se apropie de punctul de vârf al cererii de combustibil pentru transport, iar SUA l-a depășit, transmite Reuters.
„Penetrarea vehiculelor electrice a crescut în SUA și China”, a declarat analistul Woodmac Sushant Gupta.
„Pentru acest an, cererea chineză va crește cu doar 10.000 bpd, din cauza absorbției mai mari a vehiculelor electrice”, mai spune analistul.
Compania de consultanță Rystad Energy estimează o cerere globală de benzină de aproximativ 26 de milioane de bpd în 2024, în creștere cu aproximativ 300.000 bpd față de o creștere de aproximativ 700.000 bpd în 2023, alimentată de boom-ul consumului după pandemie, a declarat analistul Mukesh Sahdev.
Agenția Internațională pentru Energie a declarat că China, care a fost odată motorul cererii de benzină la nivel mondial, se așteaptă ca în acest an să reprezinte mai mult de jumătate din vânzările de vehicule electrice.
Consumul de benzină de către cel mai mare importator de țiței din lume va crește cu aproximativ 1,3%, sau cu aproximativ 2 milioane de tone, până la 165,1 milioane de tone metrice (3,8 milioane de bpd) în acest an, arată previziunile unui departament de cercetare al China National Petroleum Corp (CNPC).
Brațul de cercetare al celui mai mare rafinator din China, Sinopec, se așteaptă ca cererea de benzină să crească cu 1,7%, sau aproximativ 3 milioane de tone, pentru a se situa la 182 de milioane de tone în acest an.
Pe măsură ce scăderea prețurilor stimulează cererea, ponderea mașinilor electrice vândute în acest an ar putea ajunge la 45% în China, aproximativ 25% în Europa și peste 11% în Statele Unite, estimează AIE.
Prin comparație, vânzările de mașini în plină expansiune, împreună cu o creștere economică ridicată și o penetrare scăzută a vehiculelor electrice, stimulează cererea de benzină în India și Indonezia.
Consumul de benzină din India va atinge un nou record de 39,2 milioane de tone (908.000 bpd) în anul până în martie 2025, în creștere cu aproximativ 5% față de 37,2 milioane de tone în anul până în martie 2024, potrivit estimărilor guvernamentale.
Marja de profit pune presiune pe piața carburanților
Consumul de benzină din SUA a scăzut la aproximativ 376 de milioane de galoane pe zi (8,94 milioane de bpd) în 2023, după ce a atins un record de 392 de milioane de galoane în 2018, potrivit Administrației americane pentru informații privind energia.
Cererea în 2024 este de așteptat să fie stabilă, potrivit analiștilor.
Prin urmare, se așteaptă ca marjele de rafinare din SUA să rămână sub presiune după sezonul de vârf al șofatului de vară, au spus analiștii Woodmac și Rystad.
În Europa, cererea de benzină va crește cu 50.000 bpd sau 2,3% în 2024, până la 2,19 milioane bpd, în linie cu ultimii ani, a precizat FGE.
Cererea europeană de benzină stagnantă și concurența în creștere din partea noii rafinării Dangote din Nigeria, cea mai mare din Africa și Europa, care ar putea adăuga 280.000-300.000 bpd de benzină la balanțele globale, vor pune sub presiune marjele de rafinare europene, a spus Woodmac.
Marjele pentru benzină în Statele Unite și Asia au crescut cu 85% în acest an, pentru a se situa la aproximativ 29 de dolari față de barilul de țiței WTI la 1 mai și la 29% și, respectiv, aproximativ 13 dolari față de barilul de țiței Brent la 30 aprilie, pe fondul așteptărilor privind cererea robustă din timpul verii, arată datele LSEG.
Marjele s-au consolidat la începutul acestui an datorită întreruperilor dispersate ale rafinăriilor din Asia și SUA, în timp ce costurile mai mari de transport datorate atacurilor asupra transportului maritim din Marea Roșie și a infrastructurii energetice rusești au susținut piețele europene de benzină.
Benzina Eurobob valora aproximativ 23 de dolari pentru un baril de țiței Brent la 1 mai, în creștere față de media de 19,67 dolari din aprilie anul trecut, arată datele.