STUDIU Pandemia gripează economia. Febra facturilor încasate cu întârziere le dă fiori antreprenorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Una din două firme mici din România trăieşte în această perioadă din banii acţionarilor şi aproape jumătate au prelungit termenele de plată a facturilor către furnizori, în încercarea de a nu rămâne fără cash.

Mai bine de jumătate dintre firmele mici din România supravieţuiesc pe cont propriu în această perioadă, conform unui sondaj realizat în rândul antreprenorilor la comanda Omnicredit, prima platformă fintech de microfinanţare din România. O parte semnificativă dintre antreprenorii români şi-au acoperit în acest interval nevoile legate de finanţarea afacerii recurgând la fondurile proprii. Doar 11% au făcut reduceri de personal, în vreme ce ponderea celor care au declarat că încă nu au găsit o soluţie de finanţare a businessului este de 7%.

Însă majoritatea este reprezentată de cei 46% care şi-au pus imaginaţia la treabă şi au aplicat diverse soluţii pentru a-şi asigura fluxul vital de numerar, de regulă în diferite combinaţii de măsuri. Cel mai adesea, a fost vorba de prelungirea termenelor de plată către terţi, măsură dublată adesea de reducerea cheltuielilor de personal, de apelul la fondurile proprii, la sprijin financiar din partea familiei sau a prietenilor ori la soluţiile clasice de finanţare destinate IMM-urilor.

Un semn pozitiv este reprezentat de ponderea antreprenorilor care afirmă că nu au avut nevoie să apeleze la produsele de finanţare clasice, de tipul creditelor. Ceva mai mult de o cincime spun că nici măcar nu iau în calcul această variantă, la fel de mulţi ca şi aceia care nu au primit finanţarea solicitată – fie pentru că nu îndeplineau condiţiile pentru a se califica la un credit, fie deoarece nu au putut accesa suma cerută.

„Faptul că businessurile mici din România fac în această perioadă tot posibilul să evite contractarea de credite este o reacţie firească, de evitare a îndatorării într-un moment marcat de incertitudini majore. Însă România dispune de o piaţă financiară lichidă şi matură, care le oferă antreprenorilor soluţii de autofinanţare precum factoringul, asigurând astfel un flux normal de numerar şi, ca urmare, continuitatea businessului”, explică Elisa Rusu, CEO Omnicredit.

Răspunsurile oamenilor de afaceri arată că am putea asista deja la apariţia unei crize majore de lichiditate: peste jumătate dintre firmele mici (52%) înregistrează întârzieri la încasarea facturilor de 30 de zile sau mai mult. Pentru una din patru firme întârzierile sunt de cel mult 20 de zile şi doar 20% dintre antreprenorii chestionaţi nu se confruntă cu întârzieri de plată.

Blocajul financiar este evident: aproape unul din doi antreprenori (48%) afirmă că furnizorii lor le spun că sunt în aceeaşi situaţie, respectiv cu încasări întârziate. Există şi alte cauze: aproape un sfert dintre furnizorii cu care lucrau oamenii de afaceri chestionaţi şi-au încetat activitatea (23%), iar lipsa disponibilului de lichidităţi afectează circa unu din şase furnizori (17%).

Şi totuşi, lucrurile par a fi încă pe muchie de cuţit: jumătate dintre antreprenori spun că pot accepta întârzieri la plata facturilor de până la 30 de zile şi un număr surprinzător de mare (23% dintre respondenţi) declară că pot suporta chiar întârzieri care ajung la 60 de zile. Doar puţin peste zece procente dintre firmele mici spun că s-ar descurca cu întârzieri de maximum 90 de zile. Aceasta arată clar cât de puţine dintre companiile mici din România sunt bine capitalizate.

În aceste condiţii, nu este de mirare că şi apetitul pentru soluţii viabile de asigurare a cash flow-ului este unul ridicat: 57% dintre antreprenori s-au declarat dispuşi să apeleze la un serviciu de finanţare a facturilor, o pondere semnificativ mai mare decât a celor dispuşi să aştepte să încaseze, chiar şi cu întârziere (40%).

Principala barieră pare a fi costul unui astfel de serviciu, respectiv comisionul procentual din valoarea facturii perceput de finanţator (sau factor, cum se numeşte acesta în limbaj de specialitate). Patru din zece antreprenori spun că ar accepta să plătească un comision de până la 2% din valoarea facturii pentru a-şi încasa banii în termen. Pe de altă parte, cei care ar fi dispuşi să suporte un cost de 2-3%, apropiat de nivelul actual al pieţei, reprezintă mai puţin de zece procente din totalul celor chestionaţi. Iar 8% ar accepta chiar şi un comision de peste 3% pentru a-şi acoperi nevoia de lichiditate fără a se îndatora.

„Cu siguranţă, cifrele de mai sus se vor schimba pe parcursul următoarelor luni”, este de părere Elisa Rusu. „La fel de sigur este că şi comportamentul faţă de risc al antreprenorilor se va modifica. Ne aşteaptă o perioadă de turbulenţe şi incertitudini. Abilitatea de a-şi adapta businessul la condiţii de piaţă în schimbare şi de a gestiona corect riscurile va face diferenţa între succes şi eşec.”

Studiul a fost realizat online la finele lunii aprilie, fiind chestionaţi câteva mii de antreprenori. Aceştia reprezintă afaceri din domenii diverse: servicii (comerţ, construcţii, HoReCa, delivery, resurse umane, publicitate), dar şi din industrii precum IT, sănătate, educaţie, transport, sectorul financiar şi producţie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite