De când este Obama la Casa Albă, diplomaţia americană a descoperit, oarecum subit, că "ţiganii" sunt "negri" sau - ca sa ramânem măcar in limitele corectitudinii politice - că rromii sunt ca altădată afroamericanii lor.
Anual, ambasada Americii celebrează, pe speze proprii, Ziua internatională
a rromilor, iar Departamentul de stat transmite, de la cel mai inalt nivel,
saluturi de imbărbătare. Participanţii la această zi solemnă sunt de obicei corpul
diplomatic acreditat in Romania si ”sectorul
ONG”, nici ţipenie de demnitari români. Ambasadorul Angliei joaca fotbal cu ”drogaţii” din Ferentari, ambasadorul
Franţei naturalizeaza capre franţuzeşti in mahalalele din Nemşa şi Dragu,
comisarii UE presează necontenit pentru ca Romănia să implementeze politici
publice care să stopeze migraţia (”Exodul”?,”Hegira”?)
rromilor din România spre…oriunde! Domnul ambasador
Gittenstein a facut chiar mai mult de atât: s-a deplasat la Baia Mare si a
protestat contra zidului de segregare rasială de acolo, a sprijinit ONG-urile rrome
de drepturile omului, şi-a pus la bătaie toate abilitătile sale de diplomat in a influenţa politici publice pozitive pentru
rromi.
Foarte vizibil si vocal in perioada “derapajelor”
democratice din vară, ambasadorul Gittenstein isi incheie mandatul in forţa, fiind
considerat unul din co-autorii “Actului
de coabitare”, in tandem cu UE, in pofida protestului unora, in numele “neamestecului
in treburile interne”, ba chiar şi a partizanilor “cedărilor masive de suveranitate”.
“Democraţia globală”, pentru cei care bat apa-n piuă, ca România, are un aer
intervenţionist dezagreabil. Mai ales pentru politicieni, a căror râcă
interminabilă a iritat mediile financiare (FMI), pentru care stabilitatea in
România este garanţia ca-si vor recupera banii. Intervenţia directă si fermă a secretarului de Stat Hillary Clinton, cât şi a liderilor UE, e semnul că ce se întamplă in România este
nedemocratic şi că parcursul ei viitor se află sub observaţie. Diplomaţia
românească fondată pe “zicem ca ei şi facem ca noi” pare-se că s-a sfarşit.
In speech-ul de final de mandat, ambasadorul Gittenstein
a abordat o temă recurentă, cea a rromilor din România, banalizată de
politicianismul românesc, deşi mereu sub presiunea statelor UE si SUA: <i>Ameliorarea situaţiei romilor a fost aproape
absentă din campania electorală pentru alegerile legislative, care s-a încheiat
săptămâna trecută. Totuşi, este una dintre cele mai mari provocări căreia
România trebuie să îi facă faţă. Rromii din România ar trebui să se organizeze
mai bine din punct de vedere politic, aşa cum au făcut persoanele de culoare în
Statele Unite, pentru a pune capăt discriminării (…) altfel nimeni nu tratează
aceste probleme. Este foarte descurajant să vezi situaţia romilor. Am crescut
în sudul Statelor Unite şi am văzut exact aceleaşi lucruri în cazul afroamericanilor,
care erau marginalizaţi şi discriminaţi de populaţia majoritară. Romii vor trebui să se organizeze pentru a exercita
mai multă putere politică.</i>
<i> </i>
De la abolirea sclaviei rromilor in Ţarile
Romăne (1856) incoace, România n-a mai fost atât de presată de Occident în a-şi
regândi mentalităţile faţă de rromi – şi este cert că zidul rasial de la Baia
Mare, in faţa căruia s-a si fotografiat, i-a trezit domnului Gittenstein toate
spaimele morale ale segregaţionismului şi apartheid-ului. A tolera
intolerabilul şi a lăsa lucrurile la voia întâmplarii, este de neconceput intr-o
lume euro-atlantică, la care România aspiră, dar căreia nu-i poate da
asigurările morale.
In ce priveste organizarea politică a
rromilor, cu doar 21.000 de voturi, deşi expectanţele ar fi fost de cel putin
500.000, Partida Romilor, condusă de mai bine de 20 de ani de Nicolae Păun,
secondat de Mădălin Voicu, pare o corabie părăsită de rromi, in derivă. Rămâne de vazut cum va aborda această
spinoasă chestiune noua coaliţie politică românească, având la dispozitie acum şi
un senator de origine rromă, Damian Drăghici, şcolit in America, adeptul ideii
ca elitele rrome trebuie să-şi asume coordonarea unui parteneriat activ cu
administraţia publică in incluziunea rromilor. In fauna parlamentară actuală, deputatul
Nicolae Paun este şi el supercalificat, fiind
trei mandate preşedinte al Comisiei pentru drepturile omului şi minorităţi a Camerei Deputaţilor, nu doar “bulibaş“ la Partida Rromilor (o organizaţie moartă
demult, ca mai toate organizaţiile minorităţilor naţionale, ai căror deputaţi
au mandate pe viaţă, dintr-un exces de falsă democraţie, girată de Legea
electorală)
Cat despre “modelul american”, la care se
referă domnul Gittenstein, calchierea lui ar presupune fie varianta radicală a
lui Malcolm X si a partidului “Panterele
negre”, fie alegerea răului mai mic, al teologiei eliberării, profesate de Martin Luther King. In ambele cazuri, insă,
o astfel de auto-organizare politică a rromilor, respinge interventia “colonizatoare” a statului,
iar cat despre contribuţia B.O.R. sau a şcolii româneşti, ele continuă să
rămână nereformate, “pe
lumea cealalta“.
Pânâ să-şi clarifice opţiunile statul, rămâne Poliţia (care nu găndeşte, loveşte!), in vreme ce puşcăriile
si orfelinatele sunt pline de rromi, iar altă parte prin Occident, cerşind,
şterpelind, iritând şi construind o imagine nefastă asupra responsabilităţii României
faţă de cetăţenii săi. Vadim Tudor propune în Parlamentul European să fie
trimişi in India, ministrul de externe Cioroianu i-ar paraşuta in pustiurile
Egiptului, iar continuatorul său, d-l Baconschi, consideră ca rromii au “nişte probleme fiziologice, naturale, de infracţionalitate“.
Soluţia cea mai evocată în rezolvarea
acestei problematici, inclusiv pe stadioane, este… Antonescu, fostul dictator
fascist, care i-a deportat masiv pe rromi înafara frontierelor ţării. Cum astfel de soluţii sunt imposibile, rămâne doar
soluţia ca Guvernul României, care tace mălc, de ani buni, să-şi asume un set
de politici publice de redresare a situaţiei. A trecut un an de la adoptarea,
la presiunea UE, a unei strategii de incluziune a rromilor (HG 1221 din 18
decembrie 2011), dar, din cauze de instabilitate politică, nu s-a intamplat
nimic.
Aşa se explică şi eşecul răsunător al Decadei
Incluziunii Rromilor, finanţată cu bune intenţii
de magnatul american Soros, care în absenţa unui semnal politic de la
Bucureşti, a mizat pe o “revolutie” a tinerilor rromi, dar care s-a prăbuşit in
anarhia “soros-maoism”-ului, ruptă fiind de comunităţile rrome. O reiterare a
greşelii, de data aceasta prin crearea unui centru de comandă “de partid(ă) si
de stat“, ar perpetua bătălia din interiorul etnominorităţii pentru resurse de
prestigiu si reprezentare. Ruwandizarea politică a rromilor, a fi ”hutu” sau ”tutsi”,
depinde de stoparea matrapazlâcurilor colonizatoare ale Puterii, mereu tentată
sa-şi puna “vătafi/bulibaşi“ peste robi/rromi. In 2004, presat de Bruxelles, Guvernul a adus ”tehnicieni”
rromi, dar aceştia au clacat in coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Romi,
lăsată să se descurce singură, fara sprijinul administratiei publice locale şi centrale.
A existat un ANR (Agenţia Naţională pentru Romi), liberal, cu oameni impuşi de
PNL, un ANR social-democrat, cu oameni impuşi de PSD aripa Vanghelie, exista un
ANR usl-ist, ”cadou” pentru sprijinul politic al Partidei Rromilor.
Or, consecvent “Actului de coabitare” semnat de politicienii
români, noul Guvern ar trebui să ia notă de faptul, constatat şi de domnul
Gittenstein, că minoritatea rromă este intr-o situaţie de precaritate politică,
determinată atăt de interesele electorale ale partidelor majoritare, căt şi de
neimplicarea administratiei publice, in special a celei locale, in incluziunea
rromilor. A depolitiza/ desegrega politicile publice şi a facilita exprimarea electorală,
ca spirit şi responsabilitate civică, a fost presiunea internatională asupra
apartheidului, care s-a dovedit totdeauna benefică. E de inţeles ca atunci cand
cea mai dezvoltată naţiune şi democraţie a lumii işi alege un preşedinte dintre
foştii sclavi, e mai mult decat o retorică, e semnul dorinţei unei schimbări
paradigmatice a mentalităţilor.
Cand reprezentantul diplomaţiei SUA spune, in
finalul mandatului său, că problematica rromă ”este una dintre cele mai mari provocări căreia
România trebuie să îi facă faţă”,
devine evident că va exista o continuitate a acestei prioritaţi identificate si
confirmate de Biroul Oval. In perioada următoare, România va fi presată şi de
Comisia Europeana, pentru a-şi implementa strategia de incluziune a rromilor
2012-2020. Domnul Prim ministru Ponta va trebui să facă faţă acestor presiuni
externe, in condiţiile in care problematica rromă este extrem de impopulară in
România, intr-o explozie rasistă, care a pus pe gânduri chiar diplomaţia
americană. Nu atat ”combaterea
saraciei”, cat ”combaterea discriminarii” – pare sa fie adevarata urgenţă
Vom vedea in zilele următoare in ce măsură
noul cabinet Ponta işi va construi o viziune realistă.