Invenţia unui bănăţean a deschis un nou drum în dezvoltarea căilor ferate. Instalaţia a fost pusă la dispoziţia Chinei şi RDG-ului FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De numele timişoreanului Corneliu Miklosi, fost director al Uzinei Electrice, se leagă invenţia maşinii de sudat capete de şină.

Inginerul Corneliu Miklosi (1886-1963) a fost un savant de reputaţie mondială. Una dintre marile personalităţi ale Timişoarei.
 

În anul 1938, fostul director al intreprinderii tramvaielor a inventat o maşină de sudat capete de şină fără articulaţii. Aceasta era cunoscută sub numele de Taurus şi a deschis un nou drum în dezvoltarea căilor ferate. 

„Această instalaţie a fost pusă în funcţiune în 1938, ea putând suda atât şinele cu canal, cât şi şinele Vignole. Instalatia sa a fost brevetată în România şi în Elveţia, fiind pusă la dispoziţia Republicii Democrate Germane şi a Republicii Populare Chineze.

Sudarea la capete a şinelor a permis şi realizarea unei căi ferate continue de rulare, fără jante. A introdus astfel în România calea ferată sudată atât pentru trenuri, cât şi pentru tramvaie”, aflăm de pe forumul Ratt.

Invenţia lui Corneliu Miklosi FOTO Ratt
 

Cornel Mikloşi s-a născut la 5 martie 1887 la Covăsânţ (judeţul Arad). În 1905 alege să urmeze Facultatea de Electrotehnică din cadrul Politehnicii din Karlsruhe, apoi ajunge la Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice din Budapesta, pe care o va absolvi în 1909. Între 1909 şi 1911 a fost asistentul, apoi adjunctul celebrului profesor Rejtö, de la Budapesta.

Bustul lui Corneliu Miklosi de pe Aleea Personalităţilor
 

În perioada 1912-1919 a lucrat ca inginer la fabricile de cabluri Siemens din Leopoldau şi Budapesta, iar după terminarea Primului Război Mondial se întoarce în Banatul unit cu România. Pentru început lucrează la depoul C.F.R. din Arad, iar apoi devine inginer şef şi, în scurt timp, director al Tramvaielor Comunale din Timişoara (15 aprilie 1920) şi al Uzinei Electrice Comunale (din 1 octombrie 1923), transformată în Întreprinderile Electromecanice Timişoara, până în anul 1949.

Maşinăria lui Corneliu Miklosi FOTO Ratt
 

În 1946, Miklosi a proiectat primele tramvaie cu boghiuri. Punctualitatea cu care circulau vagoanele, cu o eroare de doar plus - minus 40 secunde, i-a făcut pe timişoreni să spună că îşi puteau potrivi ceasurile după programul creat de directorul Tramvaielor Comunale. 

Citiţi şi:
 

Povestea firobuzului de la Timişoara. Una din premierele bănăţene, de acum 73 de ani, despre care s-a vorbit prea puţin

Mai multe pentru tine:
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Strigătele de disperare ale lui Dani Cek și ale Părintelui Lungu: „Azi-noapte nu am dormit. Nu am închis un ochi”
Zi excelentă pentru o zodie de foc! 15 decembrie aduce noroc, reușite și vești bune pentru acești nativi
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Irinel Columbeanu s-a botezat, înainte de Sărbători. Fostul milionar și-a schimbat religia la 68 de ani: „E cea mai importantă decizie din viața lui”
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Îngroziți și întristați! Mesajul transmis de Prințul și Prințesa de Wales. Ce i-a îndurerat peste măsură pe William și Kate
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile