Primăria Reşiţa vrea să reintroducă tramvaiul ca mijloc de transport în comun, fără să cheltuie bani de la bugetul local

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tramvaiul a dispărut din Reşiţa din cauza degradării şi lipsei de investiţii în infrastructură FOTO argument-cs.ro

Primaria Reşiţa insistă să reintroducă tramvaiul, ca mijloc de transport în comun în oraş, aceasta nemaifuncţionând din anul 2011.

Primarul Ioan Popa spune că, după toate studiile şi expertizele făcute, împreună cu specialişti în domeniu, a ajuns la concluzia că este cel mai eficent mod de a face transport pe cei 11 km, unde a funcţionat şi în trecut reţeaua de tramvaie, mai ales pentru că întreaga finanţare poate fi obţinută de la Uniunea Europeană.

“Am facut o expertiză cu specialiştii de la Facutatea de Arhitectură, de la Timişoara, oameni care ştiu ce vorbesc în domeniu, în plus m-am consultat cu cei de la ADR Vest, cei prin care se derulează finanţarea. Aceste proiecte au ca principal obiectiv reducerea emisiilor de C02, iar cel mai apreciat mijloc de transport, în această axă de finanţare, este tramvaiul. În afară de emisii reduse de CO2, are rata de eficienţă cea mai bună”, afirmă primarul.

Popa are ca argument principal, costurile acoperite printr-o axă de finanţare care se deschide în această toamnă, primăria nefiind nevoită să suporte cheltuielile. Oricare variantă, în afară de tramvai, presupune ca cei 11 km de cale de rurale, să fie schimbaţi pe banii noştrii, ai primăriei. Finanţatorul, dacă eu iau autobuze sau troleibuze, nu îmi schimbă calea de rulare. Va trebui să o fac eu, să scot afară liniile de tramvai şi să asfaltez, lucrare între 7-8 milioane de euro. Dacă mergem pe tramvaie şi schimb calea de rulare, din cele 25 de milioane de euro, 10 sunt achiziţia de material rulant pentru tramvaie şi 15 sunt pentru reabilitarea completă. Durata acestui proiect se face pe 30 de ani. În acest timp, costul cu acest mijloc de transport şi întreţinerea lui este minimală, nu se fac decât nişte operaţiuni de refacere şi întreţinere a roţilor”, spune edilul reşiţean.

Blocaj în Consiliul local

Lucrurile s-au împotmolit momentan şi visul primarului Popa de a reintroduce acest mijloc de transport în capitala judeţului este blocat pentru moment. În ultima şedinţă a consiliului local, nu a obţinut voturile a două treimi, necesare proiectelor patrimoniale, pentru a putea achiziţiona depoul de tramvaie, înstrăinat în 2011, de către administraţia locală de atunci.

Culmea, au vândut tot în oraş. Au vândut CET-ul, Prescom-ul, tot.  Eu cer să luăm înapoi aceste bunuri, dar, din nefericire, colegii de la PSD, fără să aibă o argumentaţie logică, au respins acest proiect, de achiziţie a depoului. Noi trebuie să terminăm caietul de sarcini şi să lansăm licitaţia pentru studiul de fezabilitate, pentru prima fază din proiect, şi nu ştim unde punem depoul. Am arătat colegilor mei că, pe toţi aceşti 11 km, nu am reuşit să identific o altă proprietate a primăriei unde să facem un nou depou. Pe de altă parte, dacă iau înapoi vechiul depou, din punct de vedere al Mediului, lucrurile sunt simple, pentru că reabilitez un depou vechi. Dacă găsesc un teren pentru un depou nou, din punct de vedere al Agenţiei de Mediu, documentaţia poate întârzia între şase şi opt luni”, argumentează primarul Reşiţei.

Ioan Popa susţine însă, că e posibil să existe o variată de a evita blocajul din Consiliul local. Noi am cerut un punct de vedere Prefecturii Caraş-Severin, pentru că achiziţia acestui depou, din punctul nostru de vedere nu este un demers patrimonial. Demersurile patrimoniale necesită două treimi la vot, însă în lege scrie clar că nu poţi să înstrăinezi, să vinzi, să închiriezi un element de patrimoniu, decât cu două treimi. Însă atunci când achiziţionezi o clădire, abia după ce ai chiziţionat-o intră în patrimoniu şi nu mai poţi să o vinzi. Însă niciunde în lege nu scrie că nu poate fi achiziţionată, altfel decât cu majoritate simplă. La ora asta, aşteptăm o opinie de la Prefectură. În cazul în care confirmă părerea noastră, proiectul va fi validat cu majoritate simplă”, susţine Popa.

Ca şi grafic în timp, Primăria Reşia trebuie să finalizeze proiectul până în luna septembrie, altfel riscă să piardă posibilitatea de a accesa cele 25 de milioane de euro, o sumă ce nu s-a investit vreodată în mijloacele de transport din municipiu.

Axa se deschide în septembrie. Noi dacă depunem caietul de sarcini în maxim trei săptămâni, faza de studiu de fezabilitate se întâmplă în trei luni, hai să zicem până în iulie. În iulie, ar trebui să fie gata studiul de fezabilitate, scriem proiectul şi în septembrie îl depunem. În cazul în care tergiversăm lucrurile, riscăm să nu reuşim să depunem proiectul la timp şi să ratăm aceşti 25 de milioane de euro”, spune primarul.

Mai multe pentru tine:
Prețurile au sărit în aer la Târgurile de Crăciun din Capitală! Cât au ajuns să coste vinul fiert, sărmăluțele și fasolea cu ciolan?! Vizitatorii au rămas uluiți!
Cât costă șuba ciobănească îmbrăcată de Diana Șoșoacă de 1 Decembrie? Verdictul dur al stiliștilor: „Se poartă numai la stână!” Moda e lansată, de fapt, de Gigi Becali
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Nu cumpăra nimic înainte să vezi acest top 10 electrocasnice 2025 – cele mai bune alegeri pentru casă și cadouri de sărbători
Ce afecțiune nemiloasă a ucis-o pe Roxana Moise, fostă concurentă Exatlon. Handbalistă de performanță și cu o viață activă, sportiva nu a putut fi salvată
Inspirație pentru bărbați: ținute urban casual și smart-casual de iarnă – Ghid complet, plus shopping online rapid
Echipament de schi fără greșeli: clăpari, cască, schiuri, bețe, snowboard și ochelari - ghidul complet pentru începători și familii. Ce să cumperi online
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Cine o "sapă" zilnic pe Prinţesa Kate? E o înaltă trădare! Şi nu, nu e vorba de Meghan Markle