Cine conducea primul autoturism ieșit în urmă cu 54 de ani pe poarta uzinei Dacia
0Se împlinesc 54 de ani de când pe poarta uzinei Dacia ieşea primul autoturism. Pe 20 august 1968, Nicolae Ceauşescu primea cheile unei mașini Dacia 1100, o berlină fabricată sub licenţa Renault 8, cunoscută drept prima produsă în România.
Înființată la jumătatea anilor ’60, în urma unui acord de cooperare între guvernul de la București și constructorul francez Renault, Dacia a devenit în timp un simbol de succes și o adevărată carte de vizită a României.
Lucrările de construire a Uzinei de Automobile au început în primele luni ale anului 1967 și s-au încheiat în mai 1968. Primele vehicule R8 Major au ieșit de pe linia de montaj în data de 3 August 1968, sub numele Dacia 1100.
„Prinos de recunoştinţă”
Inaugurarea oficială a uzinei a avut loc abia pe 20 august 1968, dată la care pe poarta fabricii de la Mioveni ieșea și mașina cunoscută drept prima Dacie produsă aici. La volan se afla „cel mai iubit fiu al poporului”, președintele RSR, Nicolae Ceaușescu.
Mașina avea montată o plachetă comemorativă din bronz pe care era gravat: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste”.
Momentul istoric ascundea însă un secret, pentru că, în realitate, nimeni nu-și putea asuma să-i ofere președintelui chiar prima mașină scoasă de pe banda uzinei.
Într-un interviu acordat în 2015, ziarului „Adevărul”, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, martorul evoluţiei uzinei de la Colibaşi ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi, pentru mulţi ani (1990-2002), director general al Automobile Dacia, explica cum, până la 20 august se produseseră aici mai multe maşini care au trecut printr-un laborios proces de verificare, iar dintre acestea a fost ales autoturismul care i-a fost înmânat preşedintelui.
Celebrul autoturism a ajuns ulterior în colecţia de autovehicule istorice a ACR (Automobil Club Român), fiind achiziţionată, prin licitaţie, în anul 1999, de la Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat și prezentată ca prima ieşită de pe porţile Uzinei Dacia.
„Dacia rămâne legată de fiecare dintre noi, mai tineri ori mai bâtrâni”
Dacia 1100 a fost produsă până la începutul anului 1972 în ceva mai mult de 37.500 de exemplare.
„Uzina de Autoturisme de la Mioveni sărbătorește, astăzi, 54 de ani de existență a unei mărci autohtone cu care se identifică majoritatea argeșenilor și nu numai. Nu cred că este român care să nu aibă vreo amintire cu această maşină. Fie că a avut părinţi care deţineau o Dacie, fie că a făcut şcoala de şoferi pe Dacia, fie că el însuşi a condus pentru mult timp cea mai cunoscută marcă românească de maşini, Dacia rămâne legată de fiecare dintre noi, mai tineri ori mai bâtrâni”, transmite și anul acesta primarul orașului Mioveni, Ion Georgescu.
Dacia este nu doar o emblemă națională, ci și o mândrie locală. Pe platforma de la Mioveni muncesc aproape 14.000 de oameni, mulți din „orașul constructorilor de mașini”, cum este supranumit.
„Noi, cei din Mioveni, trebuie să fim cu atât mai mândri, cu cât conștientizăm că bunicii și părinții noștri au contribuit la dezvoltarea acestui brand național, iar unii dintre noi, chiar acum asistăm din halele Uzinei, cum sub ochii noștri și din mâinile noastre, se scrie istoria modernă a Dacia. Povestea Dacia merită să fie spusă în fiecare an adăugând mereu detalii care să ne facă mândri de cel mai cunoscut brand autohton. La mulţi ani, Dacia!”, mai spune primarul orașului Mioveni, Ion Georgescu.
Astăzi, la 54 de ani distanță, Dacia anunță că se concentrează să facă mașinile noi accesibile pentru cât mai multă lume.
„Logan a oferit multor familii acces la prima lor mașină nouă. Sandero a devenit, în multe țări europene, cea mai bine vândută mașină de oraș către clienții particulari. Duster a democratizat segmentul SUV. Aceste produse emblematice au contribuit la povestea de succes a mărcii Dacia. De la înfiinţarea mărcii, au fost fabricate 10 milioane vehicule Dacia”, scrie pagina oficială dacia.ro.