Traficul de coșmar din Iași, tot fără soluții. Continuă războiul dintre șoferi și primărie

0
Publicat:

Traficul din Iași le dă în continuare bătăi de cap șoferilor care nu pot sau nu vor să renunțe la mașina personală în detrimentul transportului în comun, pe care mulți dintre ieșeni îl consideră în continuare depășit. 

Trafic în zona Nicolina din Iași. FOTO Andrei Luca

Aglomerația de pe străzile Iașului atinge noi cote odată cu începerea școlii și urmează să ajungă în punctul maxim în luna octombrie, atunci când vor lua startul și cursurile de la universitățile din oraș, iar mii de studenți din județele limitrofe Iașului vor reveni pe străzile și așa neîncăpătoare ale orașului. 

Diverse asociații și ONG-uri au atras atenția asupra faptului că transportul în comun are nevoie în continuare de îmbunătățiri, iar ieșenii vor șosele lărgite și piste de biciclete care să lege toate cartierele, dar care să nu încurce zona pietonală și să fie realizate chiar pe marginea șoselei, la fel ca în marile orașe europene. 

Una dintre cele mai aglomerate zone din oraș, șoseaua Bucium, care face legătura între centrul orașului și o zonă care este tot mai căutată pentru noi cartiere de blocuri sau case, va intra în reabilitare începând cu toamna anului 2022, iar perioada în care se vor desfășura lucrările se anunță a fi una de coșmar pentru șoferi. 

Șoseaua va fi modernizată pe o porțiune de 3,4 km, pe sectorul cuprins între intersecția cu bld. Poitiers și intersecția cu stradela Păun. Drumul are patru benzi de circulație, cu o lățime care variază între 11 și 14 metri. Noul proiect cuprinde și amenajarea unor piste de biciclete, direct pe șosea sau pe trotuar, așa cum se întâmplă în celelalte zone din oraș. 

Municipalitatea susține că lucrările la rețeaua de gaze și de canalizare care au fost făcute în zona Bucium au stricat șoseaua, iar din această cauză, timpul de deplasare în trafic crește la orele de vârf. 

Banda unică nu i-a făcut pe ieșeni să renunțe la mașina personală

Banda unică de circulație, pe care au voie să meargă doar autobuzele și autovehiculele echipate taxi și care reduc cu mult timpul petrecut în trafic de mijloacele de transport în comun, nu i-a făcut pe ieșeni să renunțe la mașina personală și să folosească mai mult autobuzul sau tramvaiul.

La un an de la inaugurarea benzii unice în zona Nicolina-CUG, cozile de mașini sunt la fel de lungi, singurii mulțumiți fiind cei obișnuiți să circule cu mijloacele de transport în comun, aceștia parcurgând distanța de la periferia orașului până aproape de centru în doar câteva minute, spre deosebire de cei care circulă în continuare cu mașina și care, la orele de vârf, pot sta aproape o oră în autovehicul pentru a parcurge aceeași distanță. 

În prima zi de școală, părinții care au ales să își transporte copiii cu mașina personală au regretat, stând în trafic aproape două ore, dus-întors. 

„Au ieșit în intersecții cei de la Poliția Locală, dar care nu ajută deloc, ba chiar aș zice că mai mult încurcă. Cine e de vină? Cei care dau aprobări să se construiască blocuri în neștire”, a spus un șofer ieșean, care este de acord cu majoritatea celor care sunt împotriva noilor cartiere construite la marginea orașului. 

Banda unică pentru transportul în comun. FOTO Primăria Iași

Noile piste de biciclete care ar urma să lege comunele din jurul Iașului cu orașul dar și majoritatea cartierelor între ele ar putea reprezenta un punct în plus spre aerisirea traficului din centru, însă proiectul încă așteaptă diverse concluzii din partea firmelor care fac măsurători în traficul ieșean. 

„Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuințe de la periferia orașului și către comunele învecinate. Astfel vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iași în cartierul Al. Cel Bun/ Dacia și în continuare spre Aparătorii Patriei până  la ERA, piste pentru biciclete pe șos. Voinești, pe bd. D. Cantemir, pe str. Elena Doamna și în cartierul Ciurchi”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. 

Cursă specială pentru elevi și studenți. FOTO Primăria Iași

Stațiile de autobuz și de tramvai sunt și ele de multe ori arhipline, numărul autobuzelor scoase pe traseu fiind insuficient la orele de vârf, dimineața sau după-amiaza, atunci când  mijloacele de transport în comun sunt pline de elevi și studenți.

În ciuda faptului că municipalitatea pune la dispoziție tramvaie și autobuze dedicate special elevilor și studenților, aceștia consideră că ar fi nevoie de mai multe mijloace de transport în comun scoase pe traseu, mai ales dimineața. 

Mai multe pentru tine:
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews