Cum să depistezi rapid dacă ai probleme la sistemul de direcţie al maşinii. Care sunt riscurile dacă ignori problema

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Verificarea sistemului de direcţie al maşinii este esenţială pentru siguranţa pasagerilor

Printre cele mai periculoase situaţii cu care se poate confrunta un şofer este fără îndoială defectarea sistemului de direcţie al maşinii pe care o conduce, iar consecinţele sunt de cele mai multe ori deosebit de grave.

Mai întâi, trebuie să aflăm care sunt semnele care ne indică că avem o problemă la sistemul de direcţie la maşinii. Un prim test este poziţionarea maşinii pe un carosabil perfect neted, urmând apoi să oscilăm volanul dintr-o parte în alta şi  să aplicăm o forţă slabă, de jos în sus şi invers. Astfel se poate constata o eventuală deplasare între volan şi coloana de direcţie, ce poate indică un joc excesiv.

”Recomand  să trageţi şi să împingeţi de volan în mai multe direcţii pentru a depista şi alte slăbiri ale unor cuplaje elastice ori articulaţii”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

Tot pentru a depista un posibil joc excesiv al direcţiei, cu motorul în funcţiune şi cu roţile în poziţie dreaptă, trebuie să rotiţi uşor volanul stânga-dreapta, dar fără a mişca roţile. Viraţi apoi complet stânga şi dreapta pentru a verifica dacă există joc excesiv, vibraţii sau zgomote anormale.

Dacă în urma acestei inspecţii nu sunteţi convinşi de funcţionarea în parametri normali a sistemului de direcţie, este necesar să treceţi la o verificare mai amănunţită, de preferat la un service. Într-o prima fază trebuie analizată vizual funcţionarea sistemului de direcţie. Astfel, cu maşina urcată pe elevator, veţi roti volanul stânga-dreapta (dacă autovehicul este suspendat, roţile trebuie mişcate manual stânga-dreapta pe întreaga cursă).

Efectuând aceste manevre vă veţi da seama dacă mecanismul de direcţie este greu manevrabil sau veţi observa posibile scurgeri din casetă. ”Este indicată şi o inspecţie vizuală a componentelor timoneriei în ceea ce priveşte uzura ori fisurile, în timp ce volanul este rotit. Tot în această etapă mai puteţi descoperi dacă la rotirea manuală a roţilor se constată o cursă incompletă a mecanismului de direcţie, mai exact lovirea de partea fixă a şaşiului”, detaliază inginerul Marcel Boghian.

Dacă nu veţi rezolva la timp problemele la sistemul de direcţie al maşinii,  veţi avea de plătit mai mult în service pentru remedierea defecţiunilor,  dar vă veţi confrunta şi cu uzura prematură a anvelopelor.

Prin urmare, în timpul testului de condus trebuie urmărit dacă direcţia maşinii este promptă şi dacă există vibraţii resimţite în volan atât la virarea rapidă, cât şi la cea lentă. Recomandarea specialistului este ca verificarea eventualelor probleme la articulaţiile autoturismului să se facă prin abordarea unui traseu mai dificil, cu pavaj ori piatră cubică.

 Reglarea direcţiei auto şi a unghiului de fugă

Reglarea unghiului de fugă şi a direcţiei autoturismului sunt esenţiale pentru siguranţa pasagerilor şi a celorlalţi participanţi la trafic. Iată câteva probleme cu care veţi confrunta dacă veţi alege să circulaţi cu maşina ignorând problemele la sistemul de direcţie:

 1. Anvelopele se vor uza mult mai rapid şi foarte important, neuniform;

 2. Consumul maşinii va creşte simţitor;

 3. Modul în care controlezi maşina în timpul deplasării va foarte greoi;

 4. Veţi simţi bătăi în volan în timpul deplasării;

 5. Nu în ultimul rând, riscul extrem de mare de a provoca un accident rutier.

Pentru cei care nu ştiu, unghiul de fugă este unghiul privit din partea laterală maşinii şi exprimat în grade între axul pivotului roţii şi o linie verticală direct pe carosabil.  Unghiul de cădere este unghiul format de roţile maşinii privite din faţa sau spatele acesteia.  

Dacă nu aveţi experienţă pe partea mecanică, cel mai sigur este să reglaţi geometria  roţilor apelând la un service auto profesionist. Preţul pentru o astfel de operaţiune este de aproximativ 100 de lei, iar specialiştii recomandă efectuarea periodică a acesteia pentru a nu avea probleme în trafic cu maşina pe care o conduceţi. 

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Cel mai emoționant moment din semifinalele Vocea României 2025. Tânăra care i-a făcut să plângă pe Horia Brenciu și Theo Rose: „Ești un test pentru noi”
Ce nu știai despre Raluca Moroșanu, judecătoarea care a înfruntat-o pe șefa Curții de Apel București, Liana Nicoleta Arsenie
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Adio, nuntă regală! Prințul s-a despărțit de iubita pe care tocmai i-o prezentase Prințului Albert de Monaco
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
A plecat din Kenya în căutarea unui trai mai bun în România, însă salariul l-a dezamăgit. Iată în ce țară vrea acum să se mute acum