Calea ferată din sudul litoralului, dintre Constanța și Mangalia, va fi electrificată. Proiectul, în dezbatere publică

0
Publicat:

Printre avantajele electrificării căilor ferate se numără reducerea consumului de combustibil fosil și a poluării, creșterea tonajului și a vitezei trenurilor, dar și îmbunătățirea confortului călătorilor, prin folosirea încălzirii electrice a vagoanelor, spun cei de la CFR.

Gara Mangalia - arhiva foto

Electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia se află în consultare publică, anunță CFR Infrastructură. Tronsonul feroviar spre sudul litoralului va fi următorul proiect de modernizare și electrificare din Dobrogea.

În prezent, raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată pentru proiectul ”Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța-Mangalia”, propus a fi amplasat în extravilan și intravilan, în județul Constanța, în localitățile: Constanța, Agigea, Eforie, Techirghiol, Tuzla, Costinești, 23 August și Mangalia, se află în consultare publică și urmează ca Agenția pentru Protecția Mediului Constanța să decidă dacă va emite sau va respinge acordul de mediu.

Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată, va avea loc la sediul CNCF ”CFR” S.A. – Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța, în data de 22.05.2023.

120 de ani de la primul proiect de electrificare

Primul proiect de electrificare din România a fost propus în anul 1913, pentru linia București-Ploiești-Brașov, dar s-a amânat, deoarece a început Primul Război Mondial, arată CFR Infrastructură.

Alte planuri privind electrificarea căii ferate au apărut în perioada interbelică, dar nici acestea nu au fost realizate din cauza izbucnirii marii crize economice mondiale, care a afectat și România.

S-a încercat reglementarea, pe plan național, a acțiunilor de electrificare a căilor ferate din România, prin acțiuni successive, în anii 1929 și 1934. În septembrie 1942, Direcția Generală a CFR a înființat Departamentul Electrificării, condus de inginerul Dimitrie Leonida.

„Electrificarea căilor ferate românești a debutat în decembrie 1960, când maistrul Liviu Vintilă a montat, în stația Predeal, primul stâlp de electrificare la calea ferată. Lucrările pe tronsonul Brașov-Predeal, au fost finalizate în august 1963. A urmat linia Brașov-Ploiești-București, iar între anii 1970-1989 s-a urmărit electrificarea liniilor cu rampe mari, din zonele montane și a celor cu trafic intens”, spun cei de la CFR Infrastructură.

Electrificarea a fost precedată de numeroase lucrări pentru adaptarea și sistematizarea construcțiilor și dotărilor feroviare, respectiv consolidarea podurilor și a terasamentelor, modificarea tipului de șină, sistematizarea stațiilor și traijelor, centralizarea electrodinamică a macazurilor și testarea locomotivelor electrice.

Primele linii electrificate din Dobrogea

Deși prima cale ferată din Dobrogea a fost construită în anul 1860, abia după 117 ani s-a circulat cu locomotive electrice.

În Dobrogea, primele linii electrificate au fost finalizate în mai 1977, pe rutele Cernavodă Pod-Palas-Constanța, Palas-Constanța Port și Constanța Ramificația 1-Constanța Mărfuri.

Ulterior, în anul 1984 a fost electrificată și linia Constanța - Agigea Ecluză, precum și liniile de racordaj Constanța Port - Constanța Ramificația 3 - Palas, Constanța Ram.3 - Constanța Ram.2, Constanța Ram.3- Constanța Ram. Vii.

Pe 21 noiembrie 1987, odată cu inaugurarea noilor poduri peste Dunăre de la Fetești-Cernavodă, erau electrificate și liniile de racordaj Fetești-Ramificație Borcea și Dunărea Ram.2 – Cernavodă Pod.

Mai multe pentru tine:
Din ce cauză tot mai mulți tineri se îmbolnăvesc de cancer de colon. Mâncarea care îi îmbolnăvește
Lancôme Bestseller în România: Parfumuri iconice, mascara virală și skincare premium pentru cadouri de lux
O nouă apariție de weekend a Prințesei Kate. Viitoarea regină a avut un mesaj de suflet: ”Ne lepădăm de ce nu ne mai e de folos”
Cristina Teleanu, în lacrimi. Fosta avocată, devenită ciobăniță, acuzații grave pentru soțul ei: „Un om fără școală să mă umilească..."
Care este cel mai mare „viciu” al Dacianei Sârbu?! De abia acum a recunoscut! „De patru-cinci ori pe zi!”
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești
Black Friday 2025 pe Flip.ro: cele mai mari reduceri la iPhone – economii de până la 1.000 de lei și telefoane premium sub 1.000 €
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Mariana Moculescu, mesaj dur pentru Alexandra Velniciuc „Nu înțeleg cine stă în spatele acestor decizii” De ce nu a fost lăsată în primă instanță să intre la priveghi și cum a apărut apoi alături de Nidia UPDATE
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%