A început înnisiparea pasarelei de promenadă din zona debarcader Cazino Mamaia, monument abandonat de autorităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pasarela Cazino Mamaia FOTO ABADL

Până când autorităţile abilitate vor găsi o soluţie în privinţa reabilitării pasarelei, aceasta va fi conservată prin înnisipare.

Pasarela de promenada din zona debarcader Cazino – Mamaia aparţine de LITORAL S.A, societate care se află în curs de lichidare. Astfel că Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea Litoral  nu poate include reabilitare unor obiective turistice, culturale, având în vedere că proiectul de stopare a eroziunii costiere care se derulează în prezent este finanţat din fonduri europene. 

În acest sezon estival, staţiunea Mamaia se va mări cu 53 de hectare de plajă nouă, pe porţiunea cuprinsă între Hotelul Sulina şi Arena Regia din Năvodari, acolo unde se află şi cluburile de fiţe de pe litoralul românesc.

Lucrările de stopare a eroziunii costiere din nordul staţiunii Mamaia, care au început în luna noiembrie a anului trecut, sunt executate de firma Royal Boskalis Westminster. În prezent, se acţionează pe o lungime de şapte kilometri, plaja urmând să fie mai lată cu 100 de metri. La înnisipare s-au folosit aproximativ 4,5 milioane de metri cubi de nisip din mare. Costurile pe acest sector se ridică la 63 milioane de euro. 

Povestea de glorie a pasarelei din Mamaia 

Pasarela din Mamaia, monument istoric, a fost abandonată de autorităţi imediat după Revoluţie. Simbol al staţiunii Mamaia, s-a degradat an de an, a fost spartă cu picamerele, urmând să dispară pentru totdeauna. Recent, s-a pus iar în discuţie demolarea ei, dar, în urma presiunilor opiniei publice, autorităţile au decis să facă o expertiză să vadă dacă mai poate fi salvată.

Povestea pasarelei din Mamaia începe în anii '30, când guvernanţii de atunci au decis să transforme Constanţa într-o staţiune de importanţă naţională. Despre cum a luat naştere investiţia aflăm de la ing. Constantin Cătuneanu, asistent la Şcoala Politehnică din Bucureşti, autor al cărţii „Două lucrări urbanistice  - acoperirea Dâmboviţei - Pasarela dela Mamaia“, volum aflat în colecţia Bibliotecii Judeţene I.N. Roman din Constanţa. 

Necesitatea construirii unei pasarele venea din faptul că „în afară de oraşul Bucureşti, niciun oraş din ţară nu a progresat atât de mult ca oraşul Constanţa. Fiind cel mai important port maritim de pe litoralul nostru, prin care se face un export din ce în ce mai intens, fiind singurul port militar, întrucât adăposteşte şi flota de război şi o staţiune climaterică de prim rang, toate guvernele i-au acordat o deosebită atenţie, creându-i însemnate venituri suplimentare din taxele de export“.

Pe lângă lucrările edilitare, cum ar fi canalizarea, alimentarea cu apă şi cu energie electrică, guvernanţii au decis că sunt necesare consolidarea malurilor şi modernizarea plajei din Mamaia. Astfel, spune autorul, a fost parcelată o pare din plajă pentru a se construi vile pentru vizitatorii care „vor să locuiască în permanenţă la Mamaia şi crearea a două bulevarde ce vor permite un mijloc de transport rapid, comod şi convenabil: unul pe malul lacului Siutghiol, altul pe litoralul mării. În fine, pentru o completă civilizare şi modernizare s-au amenajat: un splendid parc, cu restaurant, cazinou şi terase, numeroase cabine utilate cu tot confortul şi eleganţa, iar ca punct principal de atracţie pentru vizitatori o pasarelă lungă de aproape 130 de metri ce cuprinde ca anexe: 2 tobogane pentru tineret, 2 debarcadere pentru şalupe şi bărci şi o terasă - bar“.

Materiale transportate cu căruţa 

Arhitectul care a conceput această bijuterie a fost Victor Ştefănescu. „Executarea a fost destul de anevoioasă fiind într-o epocă a anului când timpul e foarte nestabil. Aproape la 2 zile aveam câte o furtună. Materialele şi sonetele erau transportate pe nişte platforme susţinute pe osii ce în loc de roţi aveau nişte butoiaşe deoarece nisipul ud nu putea suporta presiunea roţilor cu obezi înguste. Chiar materialele ce erau aduse pe plaje erau transportate pe căruţe şi când ajungeau pe nisip erau remorcate de camioane automobile. Pe măsură ce înălţimea apei creştea, se supraînălţa platforma“, aflăm din descrierea execuţiei proiectului. 

Lucrarea ce avea 130 metri lungime a fost inaugurată la 15 august 1935 în prezenţa M. S. Regelui, a membrilor guvernului şi a autorităţilor Municipiului şi Portului Constanţa. „În aceeaşi zi fiind şi ziua Marinei, o delegaţie de ofiţeri de marină polonezi a prezentat Regelui nostru o sticlă cu apă din marea Baltică. De pe planşeul barului Suveranul a turnat conţinutul sticlei în Marea Neagră exprimându-şi speranţa şi dorinţa ca amestecul apelor celor 2 mări să devie în viitor simbolul înfrăţirii celor 2 popoare amice, simbol ce a luat formă concretă prin tratatul semnat zilele trecute la ·Varşovia“, scrie autorul.

Pasarela a ajuns în administrarea unei societăţi 

Pasarela de la Mamaia a devenit un punct de atracţie al staţiunii. Nu există constănţean sau turist care să nu fi surprins în vreo fotografie bijuteria arhitecturală şi nu puţini sunt cei care au sărit de pe planşee direct în mare. 

În prezent, nimic nu mai aminteşte din farmecul de altădată. Pasarela a ajuns o ruină şi s-a luat în calcul demolarea ei. Sfârşitul ei a fost semnat imediat după Revoluţie, când pasarela a ajuns în administrarea „Litoral SA, o companie care a primit la acea vreme mai multe active de pe litoral. Construcţia din 1935 a fost predată printr-un proces-verbal de la Ministerul Transporturilor. Din păcate, compania, care acum este în insolvenţă, nu a făcut nimic pentru întreţinerea şi, ulterior, pentru consolidarea ei, deşi este declarată monument istoric. 

În vreme ce pasarela istorică devenea o ruină, Radu Mazăre a comandat realizarea unei noi pasarele, la o distanţă de doar câteva sute de metri. 

Vă mai recomandăm:

FOTO Cum arăta litoralul pe vremea bunicilor. Mamaia, staţiunea cu tren, cazino şi castel regal

Misterul Farului Genovez de la Constanţa, descris de poeţi ca un „Crist care umblă pe ape“. Povestea de dragoste care a reînviat bătrânul far

Mai multe pentru tine:
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Gestul superb făcut de Regele Charles pentru Kate Middleton, nora lui preferată! A fost un moment emoționant
Nu trimite cadouri de sărbători înainte să vezi aceste șosete de Crăciun – modelele cele mai cool, oferte și idei care vor aduce zâmbete în familie
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Magia Crăciunului în familie: pulovere, pijamale și șosete asortate pentru momente cozy și cadouri de neuitat – amintiri festive alături de cei dragi
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
Descoperirea terifiantă făcută de o femeie, după ce soțul a murit în vacanța din Cipru! Ce au găsit medicii în corpul bărbatului
Ilie Bolojan și Ioana Fâșie, căsătorie în secret. Cine este femeia care aduce fericire în viața premierului. Ce studii are și cu se ocupă?
Ce s-a descoperit după autopsia medicului Ștefaniei Szabo. Nu a murit din cauza unui infarct sau AVC
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”