Foto FOTO Reclame şi comerţ în presa interbelică din Alba: „Se lucrează conştienţios, solid şi cu preţuri moderate”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reclamele prezentau produse si servicii din perioada respectiva. Foto: Arhivele Nationale Alba

Reclame la haine, dulciuri, împrumuturi bancare, maşini agricole, magazine, servicii. Toate apăreau în presa vremii din Alba de acum 100 de ani. Ziarele, păstrate cu grijă la Arhivele Naţionale, surprind modul inedit în care se făcea reclamă în perioada interbelică.

"Alba Iulia”, „Unirea” şi „Vestea” erau mijloacele de informare ale locuitorilor din Alba. Producătorii şi furnizorii de servicii erau interesaţi să îşi prezinte produsele într-o lumină cât mai favorabilă. „Nu-ţi văpsi locuinţa înainte de a vedea colecţia mea de mostre care conţine modelele româneşti cele mai frumoase”, suna reclama unui zugrav din Alba Iulia. 

Mamele erau sfatuite să-şi cântărească odraslele la drogheria Ongert, iar pentru „simandicoşi” exista şi varianta măsurării greutăţii acasă, bineînţeles contra unei taxe. Salonul de modă Paul Veszely din Blaj promitea că „efeptuieşte în mod estetic şi cu material puţin” lucrări de croitorie , iar magazinul de piele Minerva din aceeaşi localitate repara şoşoni şi galoşi.

Una dintre cele mai savuroase şi, de ce nu, actuale reclame era cea a cabinetului stomatologic

 Ernst Thullner din Blaj: „Se lucrează conştienţios, solid şi cu preţuri moderate. Extrageri de măsele fără dureri, plombe, coroane, poduri (după sistemul american), regulări de dinţi, tratament pentru gingii pentru întărirea dinţilor cari se mişcă, înlocuirea danturilor (proteze)”.

O practică ce azi nu se mai foloseşte – sau se foloseşte mai puţin, este propria reclamă: „Un ziar cinstit romanesc este o comoara pentru casa fiecarui Roman, Abonati dar Albaiulia”, iar „Unirea nu-i iertat să lipsească de pe masa nici unui bun creştin”. 

„Legătura comună a acestor reclame nu este doar perioada de timp în care au fost produse, ci şi limbajul deosebit de ceremonios: Onoratul public, Onorata clientelă, invitaţii adresate potenţialilor clienţi să încerce produsele, dar şi rugăminţile adresate cumpărătorilor să sprijine respectivele firme, toate reflectă o societate amabilă, cu reguli clare de politeţe şi bun simţ”, a spus Dana Zecheru, directorul Arhivelor Naţionale Alba.

Mai multe pentru tine:
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru bogați și personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Mama măsura XS, fiicele cu siluete... lumești. Regina Letizia, superbă, dar îngrijorător de slabă la Premiile Prințesa de Asturia
Teste secrete într-o bază americană ultrasecurizată cu o aeronavă misterioasă
Calcule de Război. Este Vladimir Putin un „tigru de hârtie”? Comparație Rusia-NATO, rachetă cu rachetă, tanc cu tanc
Ce nu s-a văzut la sfințirea Catedralei! Becali a pupat mătăniile, Băsescu a pupat blondele
Legenda Grasei de Cotnari: Vița nobilă a Moldovei, un dar de la Matia Corvinul
Artistul internațional care nu și-a mai văzut de trei ani copilul diagnosticat cu autism, născut din relația cu o româncă. Dezvăluiri uluitoare despre ultima lor întâlnire! „Copilul striga la ușă disperat: Tati, tati!”
Câți ani de închisoare riscă Artanu, pentru agresiune sexuală?! Îndemnul avocatei Dalina Terzi pentru victimă: „Fetelor le e rușine, cedează psihic”
Nu i-a citit niciodată fiicei „Cenușăreasa”, iar acum a interzis complet internetul în casă!