Litoral 2008: păzea, te calcă ski-jetul!
0Numărul mare de ski-jeturi de pe litoralul românesc şi legea permisivă transformă un simplu scăldat în mare într-un sport extrem. Dacă pe plajele din Australia pericolul care îi
Numărul mare de ski-jeturi de pe litoralul românesc şi legea permisivă transformă un simplu scăldat în mare într-un sport extrem.
Dacă pe plajele din Australia pericolul care îi pândeşte pe turişti sunt rechinii, la noi oamenii pot fi sfâşiaţi de teribiliştii călare pe motoare de mare putere, care trec razant pe lângă capetele celor aflaţi în apă.
Inspectorii care verifică respectarea legii sunt puţini şi prea blânzi. Ei par să aibă mai multă grijă de buzunarul vitezomanilor decât de viaţa turiştilor.
Staţiunea Mamaia are alocat un singur inspector, căpitanul Sorin Gheorghiţă, şi acesta resemnat: "Ce să-i faci unui turist în bermude şi fără acte?"
Chiar dacă au fost zeci de cazuri când tineri inconştienţi au rănit turişti aflaţi în apă sau ski-jeturi care s-au lovit între ele, autorităţile nu au luat nicio măsură să îndepărteze motoarele de locurile unde înoată turiştii.
Nu prea am dat amenzi, sunt foarte mari, ajung şi la o sută de milioane. De unde să dea omu' atâţia bani?! Mai mult avertismente, şi verbale, şi scrise.
Sorin Gheorghiţă,
căpitan grad II Căpitănia Mamaia
Dacă pe plajă poţi fi călcat de jeepurile băieţilor de bani gata, în apă poţi fi spulberat de ambarcaţiunile închiriate de teribilişti care gonesc cu viteză spre mal şi pun în pericol viaţa turiştilor
Legislaţia precară, logistica deficitară şi amabilitatea exagerată a ofiţerilor Autorităţii Navale Române fac din sporturile nautice de agrement un pericol public.
Ski-jeturile, velierele, bărcile cu motor, hidrobicicletele împart, la mica înţelegere cu turiştii, zonele de îmbăiere de la malul Mării Negre.
Fie ei copii, adolescenţi, oameni în toată firea sau bătrâni, mai mult sau mai puţin înotători, cu toţii trebuie să fie atenţi, în apă, pentru a nu se ciocni cu vreo "ambarcaţiune".
Situaţia se regăseşte pe mai toate plajele de pe litoralul românesc, fie în pretenţioasa Mamaia, fie în modesta Vama Veche, fie în suprapopulatele Eforie Nord sau Costineşti. Iar accidente au tot avut loc în ultimii ani.
Poliţia şi Jandarmeria nu au niciun fel de competenţă "în apă". Modul de utilizare a ambarcaţiunilor este (sau mai bine zis ar trebui să fie) supravegheat de ofiţeri ai Autorităţii Navale Române, Căpitănia Zonală Constanţa. Numai că, numărul mic al ofiţerilor desemnaţi să supravegheze sporturile nautice de agrement - doar trei pe întreg litoralul -, dotarea deficitară a acestora, amabilitatea lor exagerată, dar şi legislaţia permisivă transformă "distracţiile nautice" în pericole majore.
Autoritatea Navală, "la pas, pe plajă"!
Zona de nord a litoralului este "supravegheată" de căpitanul grad II Sorin Gheorghiţă, singurul ofiţer (şi şef, dar neremunerat ca atare, căci nu are subordonaţi, şi executant) din cadrul Oficiului Căpitănie Mamaia, aflat în subordinea Căpităniei Port Midia, din cadrul Căpităniei Zonale Constanţa.
Căpitanul grad II Gheorghiţă nu are în dotare nici măcar un motoscuter (pentru care a făcut referat încă de acum trei luni), darămite un ski-jet sau vreo ambarcaţiune mai pretenţioasă cu ajutorul căreia să supravegheze zona Mamaia-Năvodari de care răspunde. Aşa că, ce să fac?! O iau la pas, pe plajă, şi mă uit să văd dacă operatorii de ambarcaţiuni de agrement şi clienţii lor respectă legislaţia", recunoaşte, consternat, căpitanul grad II Sorin Gheorghiţă.
Avertismente verbale în loc de amenzi!
Ofiţerul Gheorghiţă admite: "Nu prea am dat amenzi, sunt foarte mari, ajung şi la o sută de milioane de lei vechi. Şi ştiţi cum e, doar trăim în România, de unde să dea omu' atâţia bani?! Mai mult avertismente, şi verbale, şi scrise", povesteşte, cu o sinceritate debordantă, ofiţerul de origine ardelean, mutat din '80, "cu serviciul", la Constanţa.
Căpitanul Sorin Gheorghiţă este de părere că totul ţine de mentalitate şi educaţie: "Păi ce să-i faci unui turist în bermude şi fără acte?! Mai grav e că, după ce că‑ţi faci meseria, dar o faci şi spre binele lor, şi-i avertizezi, îţi mai şi răspunde câte unul: <> ".
Răspunsul l-a primit şi de la tineri care închiriau scutere, dar şi de la înotători care făceau baie pe culoarele marcate de lansare la apă ale ambarcaţiunilor.
Şi legislaţia lasă de dorit
La toate acestea se adaugă legislaţia precară, sporturile nautice de agrement fiind reglementate doar prin HG 452/2003.
"Dacă ski-jetul aparţine unei persoane fizice, acesta nu trebuie obligatoriu înmatriculat la Autoritatea Navală. Iar utilizatorul trebuie să deţină carnet de conducere pentru ambarcaţiune, un soi de permis de conducere al maşinii. Dacă ski-jetul aparţine unui operator de sporturi nautice şi este folosit pentru agrement, închiriat, el trebuie înmatriculat, dar clienţii nu sunt obligaţi să deţină carnet de conducere pentru ambarcaţiune.
Operatorul le face un instructaj şi îi pune să semneze o hârtie, prin care, printre altele, li se pune în vedere să nu se apropie la mai puţin de 10, 50 sau 100 de metri, în funcţie de operator, de obstacole, diguri, ţărm, înotători sau alte ambarcaţiuni. Într‑adevăr mulţi clienţi ignoră aceste obligaţii", declară căpitan grad II Gheorghiţă.
Totuşi, "operatorii sunt obligaţi să asigure veste de salvare clienţilor, dar şi să amenajeze perimetre vizibile, marcate prin balize, pe post de culoare de lansare la apă ale ambarcaţiunilor. Aspect valabil şi pentru hidrobiciclete, spre exemplu", completează Sorin Gheorghiţă.
150 lei
- costă 10 minute de plimbare cu ski-jetul. În unele staţiuni preţul poate fi şi de 100 de lei, în funcţie de marca ambarcaţiunii sau de calitatea plajei
În practică, nimic nu se respectă
Cu toate că legislaţia este lacunară, nici măcar prevederile existente nu sunt respectate în practică. Reporterii "Adevărul" au descins, aleatoriu, pe o plajă din Eforie Nord, din apropierea "Ana Yacht Club", şi în zona Casinoului din Mamaia.
La Eforie Nord, un tânăr pe un ski-jet ocolea ostentativ, efectuând manevre bruşte, un velier care tocmai intra în portul turistic. Se apropia, apoi, de mal, pentru a-şi demonstra "vitejia" în faţa prietenilor şi tot aşa.
În zona Casinoului din Mamaia, o "banană" era tractată cu un ski-jet (fapt interzis), velierele "agăţau" clienţi de la mal, fără a dispune de un culoar marcat de lansare la apă, iar tinerii care închiriaseră ski-jeturi ignorau orice prevedere legală, făcându-şi de cap.
Toate acestea la numai câteva zile după ce ştirea despre accidentul dintre două ski-jeturi, de la Mamaia, făcuse înconjurul României.
Cum e în Vest
Vesticii au realizat de mult pericolul pe care îl prezintă ambarcaţiunile, cu precădere ski-jeturile. Aşa că,italienii, spre exemplu, le-au interzis cu desăvârşire. Francezii şi spaniolii au găsit o altă soluţie, menită a nu deranja nici turiştii, a nu priva nici pasionaţii de plăcerea unei plimbări cu ski-jetul.
Astfel, în Franţa şi Spania ski‑jeturile se închiriază de la pontoane special amenajate fie la marginea staţiunilor, fie la câteva sute de metri în larg, unde se poate ajunge cu bărci special puse la dispoziţie care pleacă din perimetre clar delimitate şi interzise înotătorilor.