Ultimul Tur pentru Lance Armstrong
0Rutierul american Lance Armstrong este decis să facă o cursă perfectă anul acesta, chiar dacă multă lume îi acordă prima şansă la tricoul galben coechipierului său de la Astana, spaniolul Alberto Contador.
ANATOMIA RUTIERULUI ŞI ELEMENTELE CURSEI
ALIMENTAŢIA DIN COMPETIŢIE
Cicliştii profesionişti precum Lance Armstrong ard între 4.000 şi 6.000 de calorii de-a lungul unei etape de plat din cadrul Turului Franţei. La rundele montane, rutierii pierd peste 8.000 de calorii, aproape dublu faţă de cât este calculat în prima fază. Studiile arată că, în medie, un om consumă aproximativ 1.400 – 2.500 de calorii pe zi.
Toată această energie vine de undeva. Masa din timpul competiţiei este simplă şi nutritivă. Dimineaţa, rutierii consumă, în general, ouă, paste, orez, pâine, iaurt şi cereale. În timpul cursei se serveşte prânzul, pe care cicliştii sunt nevoiţi să-l mănânce pe cursieră.
Pe marginea şoselei, sportivii primesc pungi în care găsesc alimentele pe care le vor mânca la mijlocul zilei. Această masă este compusă din mici sandviciuri cu pâine şi cu banane,checuri, energizante, apă şi băuturi speciale. După o etapă din „Marea Buclă”, seara, rutierii vor lua cina:cereale, mâncăruri care conţin proteine, pâine, paste, orez şi un desert uşor.Testele antidrog: Uniunea Ciclistă Internaţională (UCI) şi Agenţia Mondială Anti-Doping (WADA) au un cod special pe care rutierii trebuie să-l respecte. Fiecare ciclist este testat la finalul zilei pentru a preveni dopajul în tur.
SUSPECT DE DOPAJ
Revenirea lui Lance Armstrong în Turul Franţei a stat, o vreme, sub semnul incertitudinii. Anul trecut, Agenţia Antidoping a Statelor Unite (USADA) a dat publicităţii un comunicat în care specifica faptul că rutierul de la Astana nu poate fi declarat eligibil de Uniunea Internaţională de Ciclism (UCI). Instituţia a confirmat că Lance Armstrong s-a aflat în centrul atenţiei pentru a fi testat contra dopingului înainte de o posibilă revenire în competiţii.
Americanul a avut nevoie de confirmarea USADA pentru a lua parte la întrecerile UCI. „A fost o problemă strict de ordin sportiv, rutierul refuzând să se prezinte la un control medical pentru a i se recolta probe specifice şi a trece anumite teste antidoping. Neprezentarea sa la vizita medicală ar fi însemnat un acord tacit cum că acesta ar fi consumat substanţe interzise”, a precizat Erin Hannan, purtător de cuvânt al USADA.
MUŞCHI ŞI OASE
Acidul lactic produce o senzaţie chinuitoare de arsură în organism, familiară pentru rutierii care participă la astfel de curse, care necesită o condiţie fizică perfectă. Oasele şi pulpele texanului sunt neobişnuit de lungi, acestea permiţându-i lui Lance să poată pedala cu o viteză mai mare.
STOMAC
Colegii de echipă sunt responsabili să-i aducă lui Lance Armstrong mâncare şi băutură în timpul cursei. Fără aceşti „oameni din spate”, stomacul campionului de peste Ocean nu ar putea acumula glicerină, care-i aprovizionează, pentru un anumit timp, cantitatea suficientă de glucide, substanţe organice, cu funcţiune mixtă ce au în compoziţia lor atât grupări carbonilice, cât şi grupări hidroxilice.
INIMĂ ŞI PLĂMÂNI
De trei ori mai puternică decât a unui om obişnuit, inima lui Lance Armstrong are o rată de repaus uluitoare: 32 de bătăi pe minut. La polul opus, în plin efort, aceasta poate atinge 200 de bătăi pe minut. La un adult, frecvenţa cardiacă la repaus este de circa 60-80 de bătăi pe minut.Plămânii: Capacitatea totală – cantitatea maximă de aer pe care o conţin cei doi plămâni – este în medie de 4.500 - 5.000 cmc.
ECHIPAMENT
Echipamentul formaţiei, pantalonii scurţi şi toate materialele anexe ce ţin de acesta sunt confecţionate dintr-o ţesătură specială dintr-o microfibră de poliester, pentru ca rutierul să fie protejat de transpiraţie,iar aceste materiale să o absoarbă. Alte elemente sunt casca, şosetele,bidonul de apă, mănuşile şi încălţămintea specială pentru astfel de competiţii. Toate acestea sunt acoperite cu logourile sponsorilor.
ŞA
Are o lungime între 24 şi 30 cm şi este foarte uşoară şi confortabilă. A fost proiectată special pentru Armstrong şi este făcută din fibră de carbon şi titaniu.
ROŢI DINŢATE
Sunt operate manual, de rutier. Au 20 de viteze posibile şi sunt controlate mereu de Armstrong,fiind setate în funcţie de evenimentele din cursă.
ROŢI ŞI SPIŢE
În funcţie de condiţiile de cursă şi de şosele, LanceArmstrong foloseşte mai multe tipuri de roţi, toate acestea foarte uşoare. ModelulBontrager RXXXL este fabricat de firma Trek’s 550 CLV din fibră de carbon şi este proiectat special pentru Turul Franţei, mai ales pentru etapele de munte. Spiţele mici dau o greutate redusă şi scad rezistenţa la vânt.
CAUCIUCURI
În interior, tubul care susţine carcasa este încorporat de aceasta, apoi este lipit de cauciucuri, folosindu-se puţin ciment, pentru o tubulatură perfectă. Mecanicul echipei Astana are grijă de toată această operaţiune şi este mereu atent la cauciucurile de la cursiera americanului.
CASCA
Este foarte importantă pentru siguranţa rutierului, fiind confecţionată din materiale rezistente la impactul cu solul.
GHIDON
Compus din fibră de carbon pentru a fi mai neted, ghidonul este mai uşor cu 40 de grame faţă de un cadru de aluminiu.Acestea sunt capabile să oprească cursiera şi la o viteză de maximum 120 de kilometri pe oră.
DISPOZITIV DE FRÂNARE
Modul de operare este manual. Schimbarea sistemului de frânare se face de către rutier.
FRÂNE
Acestea sunt capabile să oprească cursiera şi la o viteză de maximum 120 de kilometri pe oră.
VIAŢA ŞI CARIERA
Lance Armstrong, pe numele său real Lance Edward Gunderson, s-a născut la 18 septembrie 1971 în localitatea americană Plano, din statul Texas.Rutierul american este singurul ciclist din lume care a câştigat Turul Franţei de şapte ori. Miguel Indurain, Bernard Hinault, Eddy Merkx şi Jacques Anquetil au cucerit titlul de cinci ori în „Marea Buclă”.
În 1999 a fost numit sportivul anului, iar în 2000 a câştigat premiul „Price of Asturias” în sport.Armstrong s-a retras din competiţiile cicliste la 24 iulie 2005, însă a revenit asupra deciziei sale trei ani mai târziu, pentru ca, în ianuarie 2009, să revină în circuitul profesionist.Lance s-a însurat cu Kristin Richard la 1 mai 1998.Cei doi au împreună trei copii: Luca şi gemenele Isabelle şi Grace. Primul copil a venit pe lume în 1997, în timp ce fetele s-au născut în anul 2001.
Cuplul a cerut divorţul în septembrie 2003. La 2 octombrie 1996, la vârsta de 25 de ani,Armstrong a fost diagnosticat cu cancer testicular.Texanul a fost operat pe creier şi şi-a revenit miraculos, deşi medicul i-a dat 50 la sută şanse. În 1999, un eşantion de urină a arătat urme de corticosteroizi, însă cantitatea nu a fost suficientă pentru a demonstra că Armstrong s-a dopat.Americanul a prezentat un certificat medical prin care se arăta că a folosit o cremă pentru răni, care conţinea această substanţă.
Rivalii lui Lance Armstrong
Carlos Sastre (Cervelo TestTeam)
Câştigătorul ediţiei de anul trecut se află într-o echipă nouă, care are ca obiectiv o cursă perfectă în „Marea Buclă”. Sastre va fi ajutat,cu siguranţă, de întreaga formaţie de rutieri să repete performanţa de anul trecut, mai ales că Haussler şi Hushovd se vor duela şi pentru tricoul verde.
Alberto Contador (Astana)
Este principalul rival al lui Lance Armstrong, mai ales că specialiştii spun că ibericul este liderul echipei. Obligat să stea un an în afara întrecerii, Contador este decis să ajungă în tricoul galben la Paris, chiar dacă Johan Bruyneel i-ar putea spune să-l ajute pe texan în anumite momente din cursă.
Cadel Evans (Silence-Lotto)
Anul acesta ar putea fi anul lui Cadel Evans în Turul Franţei, lucru confirmat şi de specialiştii acestei întreceri. Australianul este un rutier în plină formă şi se poate impune încă din primele etape al întrecerii. Coechipierii săi au declarat că vor face orice este posibil pentru a-l ajuta.
Denis Menchov (Rabobank)
Un rutier rapid, care îi poate pune probleme oricând lui Lance Armstrong. La 31 de ani, ciclistul rus este un sportiv complet şi are capacitatea de a lupta de la egal la egal cu orice rutier din Turul Franţei. În Hexagon se va vedea dacă Menchov este sau nu obosit după victoria din Il Giro.
Mark Cavendish (Team Columbia)
La doar 24 de ani, Cavendish poate fi un rutier care să se bată aproape de la egal la egal cu Lance Armstrong. Echipa Team Columbia a semnat un contract de sponsorizare cu o companie de telefonie mobilă, iar liderul formaţiei poate oricând să producă o surpriză în acest an, în „Le Tour”.
SPONSORII
NIKE (firma de la care primeşte echipamentul)
SRAM (o firmă care creează cursiere performante)
TREK (fabrica care-i proiectează cursiera de concurs)
24 Hour Fitness (centru de sănătate din Statele Unite)
OAKLEY (firma care-i produce ochelarii de soare)
CLEAR2O (de aici primeşte bidoanele pentru apă)
GIRO (principal transportator în lume)
FRS Healthy Energy (băuturi energizante şi antioxidanţi)
Etapele cursei