Nouă fraudă prin telefon: cum sunt păcăliți posesorii de cupoane emise în anii '90

0
Publicat:

Continuă campania de fraudă prin apeluri telefonice din partea unor infractori care se deghizează în reprezentanți ai Bursei din România, a avertizat marți Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Infractorii pretind că sună din partea BVB și cer bani

Potrivit unei postări pe pagina de Facebook a DNSC, seria de tentative de fraudă se foloseşte de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare.

Astfel, atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) şi folosesc drept pretext al apelului presupuse acţiuni vechi pe care victima le-ar deţine din perioada cuponiadei din anii '90 (actiuni emise sub numele de cuponiada din anii 90 - n. red.), dar despre care a uitat.

Atacatorii susţin că aceste acţiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde şi a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului. Bineînţeles, în realitate nu există aceste acţiuni, iar atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicaţii false, care folosesc identitatea vizuală a entităţilor impersonate şi care au ca scop prejudicierea financiară a acesteia.

În acest context, DNSC face următoarele recomandări: să nu fie instalate aplicaţii sau programe la solicitarea apelanţilor, în special dacă se cere acest lucru în regim de urgenţă şi cu explicaţii vagi; să nu fie furnizate niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituţii de încredere; să se verifice întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituţie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă se solicită date cu caracter sensibil; să se raporteze astfel de apeluri către organizaţia a cărei identitate este folosită pentru a atrage atenţia cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de iniţiative frauduloase.

În cazul în care aţi furnizat date de card, sesizaţi imediat banca, iar dacă aţi fost păgubit depuneţi o plângere la Poliţie (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) şi notificaţi DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)", sfătuiesc reprezentanţii DNSC. 

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Neti Sandu anunță zodia care se reinventează în 2026. Nativul trăiește un adevărat moment de renaștere
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”