Guvernul a modificat Codul Rutier. Lucian Bode: Siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul Afacerilor Interne a anunţat zece puncte majore de intervenţie la nivelul legislaţiei rutiere care şi-au găsit corespondentul într-un set de reglementări FOTO Inquam Photos / George Călin

Ministerul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a anunţat joi că guvernul a adoptat modificarea Codului Rutier, pentru a corespunde obiectivului de reducere a numărului de accidente rutiere şi de victime cu 25% până în 2026. Astfel că pentru conducere agresivă pe drumurile publice, modificarea vizează sancţiuni de până la 725 de lei şi suspendarea exercitării dreptului de conducere pentru o perioadă de 30 de zile.

”Scopul legislaţiei rutiere este, în primul rând, de a proteja viaţa, integritatea şi sănătatea persoanelor care participă la traficul rutier. Acest act normativ este rezultatul unor consultări şi dezbateri cu toţi cei interesaţi de creşterea nivelului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi a participanţilor la trafic. Legislaţia rutieră suscită, cred, cel mai crescut interes din partea publicului.

Obiectivul  de creştere a siguranţei rutiere asumat de România, prin PNRR, de reducere a numărului de victime (...) ale  accidentelor rutiere cu 25 la sută faţă de nivelul de referinţă 2019,  termenul asumat fiind 2026”, a afirmat el.

Potrivit lui, siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România.

„Totodată siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România. Nivelul acesteia fiind semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în statele membre ale UE. În anul 2021 s-a înregistrat o scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 22% şi a persoanelor grav rănite cu aproape 31%, comparativ cu 2020, în timp ce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut cu 8%. Mai exact, am ajuns la 1778 de morţi în accidente rutiere în anul 2021. În ceea ce priveşte atât contravenţiile constatate cât şi infracţionalitatea sesizată la regimul circulaţiei pe drumurile publice se remarcă un trend ascendent îngrijorător. Astfel, comportamentul actual în trafic al unor participanţi la trafic a impus o reevaluare a cadrului legal şi noi mecanisme de sancţionare a abaterilor prin raportare la gradul de pericol social al acestora”, a afirmat Lucian Bode.

Ministrul Afacerilor Interne a anunţat zece puncte majore de intervenţie la nivelul legislaţiei rutiere care şi-au găsit corespondentul într-un set de reglementări, pe principiul problemă identificată - soluţie propusă.

„1. Definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice precum şi sancţionarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 RON şi 725 RON clasa a doua de sancţiuni şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile 

2. Regimul de circulaţie pe autostradă şi înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea regulilor. Se sancţionează fapta privind circulaţia nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor, cu amendă prevăzută în clasa a patra de sancţiuni, între 1305 şi 2900 lei şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. 

3 Se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi. 

4. Este trecută într-o clasă superioară de contravenţii, din clasa a doua în clasa a treia de sancţiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi de neacordare de prioritate, precum şi majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile. 

5. Am văzut atâtea tragedii la trecerile la nivel cu calea ferată ceea ce indică o ineficienţă a măsurilor actuale, motiv pentru care se majorează perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile, în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată 

6. Este reglementat un nou prag de viteză, respectiv pragul de peste 70 de km pe oră faţă de limita legală, pentru depăşirea căreia se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile. 

7. Se introduce o nouă contravenţie pentru nerespectarea obligaţiei de a menţine permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului 

8. S-a constatat o lipsă de eficienţă a punctelor de penalizare aplicate, întrucât, în situaţia depunerii plângerii contravenţionale, termenul de prescripţie a cumulului de puncte nu se suspendă. De aceea, venim cu o nouă reglementare şi se reglementează soluţia de suspendare de drept a termenului de prescripţie de 6 luni pentru cumulul de 15 puncte de penalizare până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti 

9.  Se introduce interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice în urma condamnării pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României pentru titularii de permise de conducere emise de autorităţile altor state. De asemenea, a fost introdusă o facilitate importantă pentru cetăţeni, şi anume posibilitatea susţinerii testului de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulaţie care permite reducerea perioadei de suspendare la orice serviciu al Poliţiei Rutiere de pe teritoriul României.

 10. Sunt stabilite norme cu privire la transmiterea datelor de identificare ale şoferului de către proprietarul maşinii, pentru responsabilizarea proprietarului maşinii în sensul identificări în mod cert a persoanei care a condus la un moment dat 

”Doresc în final să precizez că, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195 pe 2002 privind circulaţia pe drumurile publice se modifică şi se completează cu prevederile prezenţei ordonanţe prin Hotărârea Guvernului. Aşa cum ştiţi această ordonanţă a guvernului va intra în vigoare la trei zile de la publicare în Monitorul Oficial. Dispoziţiile referitoare la contravenţii intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial”, a mai declarat ministrul. 

Potrivit acestuia, ”carnagiul de pe şosele” trebuie oprit. 

”Cred că suntem conştienţi cu toţii de realitatea zilelor noastre care ne obligă la reacţii adecvate şi responsabile. Carnagiul de pe şoselele României trebuie oprit. Acest obiectiv se atinge prin intervenţii ferme la nivelul legislaţiei rutiere”, a mai afirmat ministrul de Interne.

Mai multe pentru tine:
Câți ani de închisoare riscă Artanu, pentru agresiune sexuală?! Îndemnul avocatei Dalina Terzi pentru victimă: „Fetelor le e rușine, cedează psihic”
Nu i-a citit niciodată fiicei „Cenușăreasa”, iar acum a interzis complet internetul în casă!
Ce tranzacții suspecte a descoperit Libra Bank în conturile AUR. Ce plăți s-au făcut către patronul Realitatea PLUS, unde Simion și Georgescu sunt lăudați excesiv
Ziua în care Biserica a deschis porțile doar pentru bogați și personalități. De ce oamenii de rând n-au avut acces în interior la slujba de sfințire a picturii Catedralei Neamului VIDEO
Artistul internațional care nu și-a mai văzut de trei ani copilul diagnosticat cu autism, născut din relația cu o româncă. Dezvăluiri uluitoare despre ultima lor întâlnire! „Copilul striga la ușă disperat: Tati, tati!”
Performanțele unuia dintre cei mai buni salvatori din lume. Cum se antrenează pompierul care coordonează cea mai buna echipa de alpiniști de intervenție din România
Un stâlp sculptat cu un chip uman, vechi de 11.000 de ani, descoperit de arheologi
Radu Mazăre, viață de lux în Madagascar. Cum arată resortul fostului primar al Constanței. Bungalow-uri generoase, cu vedere spre Oceanul Indian
Ce nu s-a văzut la sfințirea Catedralei! Becali a pupat mătăniile, Băsescu a pupat blondele
Inițiativele fără succes ale Opoziției împotriva Guvernului. Analist: „Nu este în măsură să negocieze, să ofere alternativă”
Mama măsura XS, fiicele cu siluete... lumești. Regina Letizia, superbă, dar îngrijorător de slabă la Premiile Prințesa de Asturia