Dumbravă (CSM): Actualul mod de desemnare al procurorilor de top este „nenatural şi ilogic”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dumbravă (CSM): Actualul mod de desemnare al procurorilor de top este "nenatural şi ilogic". FOTO: Eduard Enea

„Greutatea” desemnării procurorilor de top se află la ministrul Justiţiei, rolul CSM fiind „doar de punctare a unui demers legal”, deci „fără o consistenţă anume”, ceea ce duce la o situaţie „nenaturală şi ilogică”, a declarat marţi, pentru Mediafax, judecătorul Horaţius Dumbravă, membru al CSM.

"Paradoxul" constă în faptul că CSM, prin Secţia de procurori, a gândit "criterii clare potrivit unei hotări adoptate în anul 2013 privind modul în care se desfăşoară interviul în faţa Secţiei, însă, practic, lucrează cu materialul «clientului», adică e restrâns şi constrâns să aibă în vedere o singură propunere ce i se înaintează de către ministrul Justiţiei şi nu mai mulţi candidaţi care se pot înscrie în cursă”, a explicat judecătorul Dumbravă.

"Este nenatural şi ilogic ce se întâmplă, din cel puţin două perspective. Pe de o parte, este vorba despre încărcătura politică evidentă pe care o poate avea propunerea pe care o face un guvern, prin ministrul Justiţiei, din moment ce executivul este un organism politic, oricât de technocrat ar fi el. Pe de altă parte, rolul CSM, prin secţia de procurori, pare mai degrabă a avea un rol de consultare. Mai mult, ministrul Justiţiei este membru al secţiei de procurori, aşa încât el propune şi tot el e (co)participant la avizulpe care-l dă secţia, ceea ce înseamnă un mic conflict de interese", a spus judecătorul Dumbravă, care a fost şi preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).

Dumbravă a remarcat faptul că anul acesta este pentru a doua oară când Comisia Europeană spune prin raportul MCV că procedura de numire a procurorilor de top trebuie regândită şi a atras atenţia că actuala procedură de numire a procurorilor de top, în care Executivul are un rol decisiv poate fi folosită ca "muniţie politică" într-un fel greşit, de către anumiţi politicieni, care pot "exploata interesat dezbaterea".

Judecătorul Dumbravă a mai spus, pentru Mediafax, că este greu de crezut că un ministru al Justiţiei va renunţa la actuala procedură, explicaţiile putând fi de felul că "Ministerul Justiţiei face politica penală a statului român, că aşa prevede Constituţia României cum că procurorii îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea ministrului justiţiei etc".

"Sunt argumente pe care parte a societăţii civile le repetă şi ele, sigur că da, trebuie luate în seamă. E greu şi pentru actualul ministru, venit pe ultima sută de metri, să propună o procedură legală, acum", a completat judecătorul.

Dar nu e mai puţin lipsit de interes faptul că sistemul de justiţie are o altă viziune de cum ar trebui să se petreacă lucrurile, spune Dumbravă.

"Deşi CSM a trimis propunerile de modificare legislativă încă din octombrie anul trecut, după ce propunerea a fost supusă votului tuturor judecatorilor şi procurorilor din ţară, de la toate instanţele şi Parchetele - toţi au votat covârşitor ca modalitatea de numire a procurorilor în funcţii de top să fie prin excluderea Executivului din lanţul trofic. Încă nu a fost luată in calcul o dezbatere publică pe aceasta temă. Cu toate că evitarea factorului politic în funcţii de top este subliniată atât de Comisia Europeană, prin MCV-urile pe 2015 şi 2016, cât şi de Comisia de la Veneţia, în 2012", a mai declarat, pentru MEDIAFAX, judecătorul Dumbravă adăugând: "acum este târziu să se modifice legea, aşa cum s-a şi spus în şedinţele de Plen C.S.M. din acest an, inclusiv de către ministrul justiţiei".

În consecinţă CSM joacă un "rol mai puţin important decât s-ar putea crede" în numirea procurorilor de top, care constă în acordarea "unui aviz anemic", a susţinut judecătorul Dumbravă, fost procuror.

"Mai ales că Preşedintele României, după cum s-a şi întâmplat într-un caz, poate să nu ţină seama dacă avizul este negativ sau pozitiv cu privire la o propunere înaintată de ministrul justiţiei", subliniază membrul CSM.

Într-o "oglindă inversă" se află numirea la vârf a judecătorilor ÎCCJ, unde "se pot prezenta mai mulţi candidaţi la Secţia de judecători a CSM şi procedura este "una clar mai transparentă, adică nu este doar o singură persoană care propune, ci intervine întreaga componenţă a Secţiei de judecători, la procedură participând şi ministrul Justiţiei", a remarcat judecătorul Dumbravă.

Numirea procurorilor "de top" este reglementată prin art. 54 alin. 1 din Legea nr. 303/2004 (Statutul judecătorului si procurorului), care arată că: "(1) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de CriminalitateOrganizată şi Terorismşi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României, la propunerea ministrului justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 aniîn funcţia de judecător sau procuror, pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată".

Numirea judecătorilor "de top" este reglementată prin articolul 53 al aceleiaşi legi, care arată că: "(1) Preşedintele, vicepreşedintele şi preşedinţii de secţii ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sunt numiţi de către Preşedintele României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, dintre judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie care au funcţionat la această instanţă cel puţin 2 ani".

Procurorul general al Parchetului de pe lângă ÎCCJ Tiberiu Niţu şi-a dat demisia din funcţie săptămâna trecută. Majoritatea mandatelor procurorilor-şefi din structurile centrale expiră în acest an. 

Mai multe pentru tine:
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”